Schriftelijke vragen aan het college van Burgemeester en wethouders van Amersfoort


 


Motie “geen rondwegen om Amersfoort heen”

 

De raad van de gemeente Amersfoort;

 

overwegende dat:

-         In de startnotitie “knooppunt Hoevelaken” vier hoofdalternatieven worden onderzocht om de bereikbaarheid rondom Amersfoort te verbeteren.

-         Eén van die hoofdalternatieven de aanleg van nieuwe autowegen rondom Amersfoort is. Het gaat hier om het aanleggen van:

o       een verbindingboog die mogelijk door of vlak langs Bloeidaal gaat. Dit ten behoeve van het autoverkeer tussen Utrecht en Barneveld,

o       een westelijke ontsluiting vanaf de afslag Maarn op de A28, door Birkhoven heen, door Coelhorst heen, door Hoogland-west heen en sluit ter hoogte van de afslag Bunschoten aan op de A1. Dit ten behoeve van het autoverkeer van Amsterdam richting Utrecht,

o       een noordelijke randweg (Eemlus) vanaf de afslag Bunschoten op de A1, door Arkemheen-Eempolder heen, aansluiting met de A28 en vervolgens langs Nijkerkerveen en Zwartebroek om ten slotte nabij Terschuur op de A1 aan te sluiten. Dit ten behoeve van het autoverkeer van Amsterdam richting Apeldoorn,

-         Op basis van deze hoofdalternatieven een voorkeursalternatief wordt opgesteld op grond waarvan het Bevoegd Gezag (Gemeente Amersfoort, Provincie Utrecht en de ministeries van V&W en VROM) een Ontwerp-Tracébesluit neemt,

 

spreekt als zijn mening uit dat:

-         De aanleg van bovengenoemde autowegen veel ruimte vraagt en een onaanvaardbare aantasting is van de groene gebieden rondom Amersfoort zoals Birkhoven-Bokkeduinen, Hoogland-West, Arkemheen-Eempolder, Bloeidaal en het Hoevelakense Bos,

 

verzoekt het college:

-         Bovengenoemde zienswijze van de raad over te brengen aan het Bevoegd Gezag met als doel dat het op te stellen voorkeursalternatief geen van bovengenoemde nieuwe autowegen rondom Amersfoort bevat.

 

27 januari 2009,         

 

E. Hinloopen (PvdA),    G. Groeneveld (SP),    E. van Vliet (GL),    M. Barendregt (JA),    R. Smit (BPA)