Gemeente Amersfoort

 

 

 

Vragen

2008, nummer 115

 

 

                                                                                                                            DOCS.nr.2949252

__________________________________________________________________________________

 

VRAGEN van raadsleden Ruud Schulten, Raphaël Smit en Hans van Wegen (BPA) inzake Verbreding  A-28 en aansluitende maatregelen gedaan overeenkomstig artikel 43 van het reglement van orde voor vergaderingen van de gemeenteraad van Amersfoort (2008 , nr.115 ; ontvangen d.d. 7 november 2008).

ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. 06-01-2009)

__________________________________________________________________________________

 

Inleiding:      

Onderwerp:  Verbreding A-28 en aansluitende maatregelen

 

Rijkswaterstaat heeft de startnotitie ‘Planstudie A28 Utrecht-Amersfoort’ gepresenteerd. Het gemeentebestuur van Amersfoort kan tot 22 november op deze startnotitie reageren. Op basis van de tracé-wet wordt de A28 tussen Utrecht en Leusden verbreed tot twee keer drie banen, op basis van de spoedwet worden de komende jaren spitsstroken tussen Leusden en het kruispunt Hoevelaken aangelegd.

Belangrijke kwesties waar de BPA antwoord van het college op vraagt zijn de volgende:

a)     Het college overweegt de maatregelen aan de A28 tot ‘no-regret’ maatregelen uit te roepen (maatregelen die toekomstbestendig zijn en waarvan het bestuur geen spijt denkt te krijgen). Hoe staat het daarmee en welk standpunt neemt het college in ten aanzien van de wens van Duurzaam A 28 tot overkapping van de A28 langs het bebouwde gedeelte van Amersfoort.


Antwoord

De planstudie “A28”  is aangemerkt als No-Regret-maatregel. Het is de studie waar we geen spijt van denken te krijgen. De mogelijke maatregelen aan de A28 zijn onderwerp van de studie. Bij het traject Leusden-zuid en knooppunt Hoevelaken wordt gekozen voor een tijdelijke maatregel. De definitieve maatregel volgt uit de planstudie “knooppunt Hoevelaken”.

De maatregelen die worden genomen naar aanleiding van de planstudie “A28” moeten zodanig zijn dat toekomstige voorzieningen zoals een overkapping van de A28 ter hoogte van Schuilenburg niet onmogelijk worden gemaakt. Voor de realisatie van deze overkapping willen wij ons ook inspannen. 

 

b)    De hoge concentraties fijn-stof hebben op den duur voor de volksgezondheid het effect van een sluipmoordenaar. De BPA dringt aan op het gebruik van metingen van de luchtkwaliteit boven het gebruik van computermodellen (berekeningen), zoals door Rijkswaterstaat gebeurt. Daarom wil de BPA dat Amersfoort beschikbare lokale metingen aan RWS instuurt en in de wijk Schuilenburg waar nog geen metingen zijn verricht deze alsnog te laten verrichten zodat deze mee kunnen worden genomen bij de Milieu Effect Rapportage.

Antwoord

Bij de planstudies wordt gekeken naar de in de toekomst optredende luchtkwaliteit. Dus vanaf de ingebruikname van de gewijzigde situatie van de A28. De toekomstige luchtkwaliteit is niet anders te bepalen dan met behulp van computermodellen.

Berekeningen laten vaak een ongunstiger luchtkwaliteitsbeeld zien dan metingen. Met de kennis van nu mag verwacht worden dat bij de meest dichtbij de A28 gelegen woningen in Schuilenburg de luchtkwaliteit in de toekomst ruimschoots voldoet aan de huidige eisen.

 

c)    De BPA stelt zich achter het voorstel van Stichting Nieuw Knal groen Leusden en de Stichting Beekdal. Onderschrijft het college nut en noodzaak van een ecologische doorgang onder de A28 ter hoogte van de waterloop Heiligenbergerbeek? Dit ter herstel van de ecologie tussen het Amersfoortse beekdal en het Leusdense deel. In dat verband pleit de BPA ook voor overleg met Leusden en het ter sprake brengen van de ecologische verbinding "Treek-"- " Schammer" door "het Spieghel" Immers, die Oost- West ecologische verbinding "Schammer"- "Treek"voedt ook de daarmee in verbinding staande Beekdal-verbinding met Amersfoort.

Antwoord

In de plannen voor de herinrichting van het Heiligenbergerbeekdal (structuurvisie Randenbroek) is de ecologische en recreatieve verbinding onder de A28 een onderwerp dat wordt onderzocht. Voor het verbinden van het Heiligenbergerbeekdal en de Schammer is de Vosheuvelbeek van belang. In de diverse gemeentelijke plannen zoals Amersfoort Vernieuwt-Randenbroek zuid en de ecologische inrichting van het Valleikanaal krijgt deze verbinding ook vorm In het kader van de visie op Centraal Buitengebied wordt overleg gevoerd met de gemeente Leusden.

 

d)    De  BPA is ter kennis gebracht dat het college schriftelijk op zeer korte termijn zal reageren op de startnotitie. Hoe luidt de inhoudelijke reactie van het college en op welke wijze informeert het college de raad hierover?

Antwoord

De inhoudelijke reactie van ons college is als bijlage bij de beantwoording van uw vragen  gevoegd.

 

Over bovenstaande situatie heeft de BPA de volgende aanvullende vragen.

1.       Het verbreden van de A28 mist grotendeels zijn effect indien niet op korte termijn wordt begonnen met de reconstructie van het knooppunt Hoevelaken tot een turbo-90 model (model Prins Clausplein). Kan het College ten aanzien van deze herstructurering meedelen in welke fase van voorbereiding het werk voor dit kruispunt verkeerd en wanneer kan met de start van de werkzaamheden worden begonnen, resp. wanneer vindt de oplevering van het vernieuwde verkeersknooppunt plaats?

Antwoord

RWS heeft de startnotitie “Knooppunt Hoevelaken” begin december 2008 gepubliceerd. De planning is dat in 2012 een tracébesluit wordt genomen. Vanaf dat moment kan worden gestart met alle vergunningaanvragen en de grondverwerving. Vanaf 2015 kan worden gestart met de uitvoering. Over de duur van de uitvoering, de opleveringsdatum of de vormgeving van het vernieuwde knooppunt kan nu nog niets gezegd worden.

 

2.       Het college overweegt de maatregelen aan de A28 tot ‘no-regret’ maatregelen uit te roepen (maatregelen die toekomstbestendig zijn en waarvan u als bestuur geen spijt denkt te krijgen). Hoe staat het daarmee en welk standpunt neemt het college in ten aanzien van de wens van Duurzaam A 28 tot overkapping van de A28 langs het bebouwde gedeelte van Amersfoort.

Antwoord

Zie antwoord op vraag a.

3.       Deelt u onze voorkeur voor metingen luchtkwaliteit boven het gebruik van computermodellen, zoals door Rijkswaterstaat gebeurt. Bent u bereid de relevante luchtkwaliteitsmetingen aan RWS in te sturen, zodat deze bij het onderzoek kunnen worden betrokken

Antwoord

Zie antwoord op vraag b.


4.       Kan het College bevestigen dat ter hoogte van Schuilenburg geen metingen hebben plaatsgevonden en zo ja bent u bereid deze alsnog te laten verrichten?

 

Antwoord

Er zijn geen representatieve metingen van fijnstof die een oordeel kunnen geven over de luchtkwaliteit van Schuilenburg.

Wij zijn niet bereid om deze metingen alsnog uit te laten voeren omdat de gegevens uitsluitend een beeld geven van de situatie op het moment van de meetperiode. De gemeten waarden moeten daarna via berekeningen en prognoses worden vertaald naar de toekomst. Daarmee worden de resultaten van de uitkomsten niet betrouwbaarder dan rechtstreeks via rekenmodellen de eindsituatie berekenen. 

De kosten van een meting om het huidige beeld te bepalen bedragen circa € 35.000. De kosten van een meting met het doel een toekomstvoorspelling af te kunnen geven liggen tussen de  € 50.000  en de € 100.000.

e)      Bij verschillende milieuorganisaties, zowel in Amersfoort en Leusden als op provinciaal niveau, bestaat de wens om de onderdoorgang van de Heiligerbergerbeek in de A28 dusdanig aan te passen dat deze als ecologische schakel tussen het Randenbroekerpark- gebied en de groene gebieden rondom Leusden kan fungeren. Is het College bereid aan de uitvoering van deze gedachte mee te werken? In dat verband pleiten wij bij u ook voor overleg met Leusden en het ter sprake brengen van de ecologische verbinding  "Treek-"- " Schammer" door "het Spieghel" Immers, die Oost- West ecologische verbinding "Schammer"- Treek"voedt ook de daarmee in verbinding staande Beekdalverbinding met Amersfoort.

 

Antwoord

 

Zie antwoord op vraag c.

5.       Bewoners langs het tracé van de A28 maken zich ernstige zorgen over de milieutechnische gevolgen van het aanpassen van de A28. Zij hebben alternatieven ontwikkeld om de mogelijke geluids- en fijnstof-problemen op te lossen. Hoe staat het College tegenover de door omwonenden geopperde alternatieven en is het College bereid om de omwonenden behulpzaam te zijn bij hun eventueel te openen overleg met Rijkswaterstaat?

 

Antwoord

Zie antwoord vraag a.

6.       De kwaliteit van de verkeersdoorstroming op het snelwegennet rond Amersfoort wordt bepaald door de zwakste schakel in het geheel. Ingrijpende maatregelen verliezen hun effect indien dit niet in afstemming met overige plannen plaatsvindt. Kan het College een overzicht verschaffen van de planning en totstandkoming van de werkzaamheden voor de A1, het verkeersknooppunt Hoevelaken, de A28, de noodzakelijke toevoerwegen en de onderlinge samenhang tussen al deze plannen?

 

 

Antwoord

Op dit moment is het niet mogelijk om een planning of overzicht te geven van alle maatregelen voor de A1, knooppunt Hoevelaken, de A28 en het onderliggende wegennet. Daarvoor zijn de plannen en de te nemen maatregelen nog niet concreet genoeg. Uiteraard wordt zowel bij de planvorming als bij de uitvoering de samenhang van de maatregelen en planning van de werkzaamheden op elkaar afgestemd.

 

7.       Onderdeel van de plannen voor de Kersenbaan is de aanleg van een P&R-voorziening bij de zogenaamde Hertenkop. De daarvoor bestemde locatie ligt op het grondgebied van Leusden. Heeft het College het overleg gestart met de gemeente Leusden over de realisatie van dit P & R- terrein?

 

Antwoord

Allereerst merken wij op dat de aanleg van  een P&R-terrein geen odnerdeel uitmaakt van de Kersenbaan.

In het kader van Utrecht Bereikbaar wordt hier op tijdelijke basis (4 jaar) een P&R-terrein aangelegd.De grond waarop het P&R-terrein wordt gerealiseerd is geen eigendom van de gemeente Leusden maar in particuliere handen. Op dit moment is er nog geen duidelijkheid te geven over een definitieve P&R-plaats op deze locatie. Over de definitieveP&R volgt nog overleg mey de gemeente Leusden.

 

8.       In de startnotitie van Rijkswaterstaat is, in het kader van de grenswaarden bij verkeerslawaai, sprake van een saneringssituatie bij Dorrestein en de Verdiweg. Kan het College meedelen hoe het staat met het overleg over deze sanering en op grond van welke gegevens wordt dit overleg gevoerd?

 

Antwoord

Op grond van de sanering van verkeerslawaai wordt overleg gevoerd met VROM. Het gaat hierbij dan om de huidige situatie. Met RWS wordt overleg gevoerd over het verkeerslawaai als gevolg van de toekomstige situatie.

 

9.       Hoe luidt de inhoudelijke reactie van het college op de startnotitie A 28 en op welke wijze informeert het college de raad hierover.

 

Antwoord

Zie antwoord op vraag d.


Sector Stedelijke Ontwikkeling en Beheer

Fout! Bladwijzer niet gedefinieerd.

 

Fout! Bladwijzer niet gedefinieerd.

Fout! Bladwijzer niet gedefinieerd.Aan Ministerie van Verkeer en Waterstraat

De minister van Verkeer en Waterstaat, ir. C.M.P.S. Eurlings

Postbus 20901

2500 EX  DEN HAAG

 

Uw brief/kenmerk

VENW/DGMO-2008/2604

 

Onderwerp

Advies startnotitie planstudie A28 Utrecht - Amersfoort

Ons kenmerk

SOB/RO/VV/BS/2887697

 

Datum

24 november 2008

Geachte heer Eurlings,

Rijkswaterstaat Utrecht heeft de startnotitie uitgebracht van de Planstudie A28 Utrecht – Amersfoort. Doel van het project is het verbeteren van de bereikbaarheid van de regio Utrecht. Het project maakt onderdeel uit van de twee pakketstudies, bekend als het programma Verder. De startnotitie is tot stand gekomen na overleg met het UVVB. De gemeente Amersfoort is gevraagd advies uit te brengen over de startnotitie.

Allereerst complimenteren wij Rijkswaterstaat met de termijn waarin deze startnotitie tot stand is gekomen. We hopen dat het tempo waarin de startnotitie is opgesteld, ook gedurende het vervolg van de procedure kan worden vastgehouden. De gemeente Amersfoort wil bij het gehele traject van de planstudie A28 graag een proactieve rol spelen. Bij de totstandkoming van de startnotitie hebben we nog niet de gelegenheid gehad om die rol ook zo in te vullen. De gemeente Amersfoort wil ook in de communicatie gezamenlijk optrekken. Bij de communicatie over de startnotitie is dit alleen in de allerlaatste fase gelukt, met slechts een reactieve rol. Graag willen we in het hele vervolg proces proactief deelnemen.

De aanpassingen aan de A28 bieden de kans om de bereikbaarheid van de regio Utrecht te verbeteren. Ook ziet de gemeente Amersfoort de aanpassingen aan de A28 als een kans om de leefbaarheid in de directe omgeving van de A28 te verbeteren. Al geruime tijd is het geluidsniveau voor veel woningen langs de A28 te hoog. Binnen de Planstudie A28 willen wij graag deze  geluidsproblematiek oplossen en waar mogelijk verdergaande maatregelen, zoals gehele of gedeeltelijke overkapping van de A28, nu of in de toekomst mogelijk maken.

Inhoudelijk gezien vragen wij nadrukkelijke aandacht voor de volgende aspecten:

·         Aanleg derde rijbaan Maarn–Leusden Zuid mag geen beperkende voorwaarde worden voor de oplossing van knooppunt Hoevelaken.

Voor het traject Maarn – Leusden Zuid wordt in de voorkeursvariant uitgegaan van de aanleg van een derde rijstrook. Er is echter niet op voorhand duidelijk of de aanleg van een derde rijstrook toekomstbestendig is (bijvoorbeeld hoofd- en parallelbanen of andere ligging). Een toekomstbestendige oplossing wordt onderzocht in de studie van knooppunt Hoevelaken. Wij veronderstellen dat bij de uiteindelijke oplossing voor het traject Maarn – Leusden Zuid de aanleg van de derde rijstrook in deze fase van de A28 niet als beperkende voorwaarde geldt in de studie knooppunt Hoevelaken bij de afweging van de oplossingsrichtingen.

 

  • Geef prioriteit aan toezeggingen uit het verleden zonder toekomstige oplossingen onmogelijk te maken.

Voor het deeltraject afrit Leusden-Zuid/afrit Amersfoort gelden diverse toezeggingen vanuit het verleden op het gebied van geluidsoverlast. Op verschillende delen moeten geluidswerende voorzieningen worden geplaatst. Wij pleiten ervoor om deze voorzieningen met de hoogste prioriteit te realiseren, zo mogelijk voordat de wegaanpassingen worden gerealiseerd. Hiermee wordt de bestaande geluidsproblematiek op de kortst mogelijke termijn opgelost. Eventueel willen wij een overeenkomst met Rijkswaterstaat aangaan waarbij de gemeente Amersfoort de voorzieningen voorfinanciert als blijkt dat eerdere realisering van de geluidswerende voorzieningen voor Rijkswaterstaat budgettair nog niet mogelijk is.

 

Bij deze realisatie van de geluidswerende voorzieningen moet rekening worden gehouden met een invulling die ook bij de uiteindelijke oplossing voor knooppunt Hoevelaken toereikend is of kan worden gemaakt. De dimensionering en het bouwkundige ontwerp moeten zodanig zijn dat de geluidwerende voorziening in de toekomst eventueel kunnen worden uitgebouwd naar een gehele of gedeeltelijke overkapping van de A28.

 

  • Verhoog het ambitieniveau op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling en milieu

In de startnotitie is opgenomen dat de effecten van de verbreding van de A28 op het verkeer, de ruimtelijke ordening, het woon-en leefmilieu en de natuurlijke omgeving in kaart worden gebracht. Wij pleiten daarbij voor een hoger ambitieniveau dan het wettelijke kader:

-          Beoordeel de effecten op het bereiken van de CO2-doelstellingen.

-          Bekijk de effecten voor geluid niet alleen vanuit het standstill beginsel, maar reduceer ook de bestaande geluidsruimte en ga daarbij verder dan alleen de wettelijke normen. Hiermee wordt niet alleen de geluidhinder voor bestaande bewoners verminderd maar ook ruimte gecreëerd om invulling te geven aan de binnenstedelijke bouwopgave.

-          Betrek ook de gezondheidsrisico’s in de Milieueffectrapportage.

 

Wij zien met belangstelling de verdere uitwerking van het planproces tegemoet en willen hierbij nauw betrokken worden om te komen tot een breed gedragen oplossing.

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Amersfoort,

de secretaris,                                       de burgemeester,

H. Huitink                                            A. van Vliet-Kuiper