Vragen 2008, nummer 115 DOCS.nr.2949252 __________________________________________________________________________________ VRAGEN van raadsleden Ruud Schulten,
Raphaël Smit en Hans van Wegen (BPA) inzake Verbreding A-28 en aansluitende maatregelen gedaan overeenkomstig artikel 43 van het
reglement van orde voor vergaderingen van de gemeenteraad van Amersfoort (2008
, nr.115 ;
ontvangen d.d. 7 november 2008). ANTWOORD van burgemeester en wethouders
(verzonden d.d. 06-01-2009) __________________________________________________________________________________ Onderwerp: Verbreding A-28 en aansluitende
maatregelen Rijkswaterstaat heeft de startnotitie ‘Planstudie A28
Utrecht-Amersfoort’ gepresenteerd. Het gemeentebestuur van Amersfoort kan tot
22 november op deze startnotitie reageren. Op basis van de tracé-wet wordt de
A28 tussen Utrecht en Leusden verbreed tot twee keer drie banen, op basis van
de spoedwet worden de komende jaren spitsstroken tussen Leusden en het
kruispunt Hoevelaken aangelegd. Belangrijke
kwesties waar de BPA antwoord van het college op vraagt zijn de volgende: a)
Het college overweegt de maatregelen aan de
A28 tot ‘no-regret’ maatregelen uit te roepen (maatregelen die
toekomstbestendig zijn en waarvan het bestuur geen spijt denkt te krijgen). Hoe
staat het daarmee en welk standpunt neemt het college in ten aanzien van de
wens van Duurzaam A 28 tot overkapping van de A28 langs het bebouwde gedeelte
van Amersfoort. Antwoord De
planstudie “A28” is aangemerkt als
No-Regret-maatregel. Het is de studie waar we geen spijt van denken te krijgen.
De mogelijke maatregelen aan de A28 zijn onderwerp van de studie. Bij het
traject Leusden-zuid en knooppunt Hoevelaken wordt gekozen voor een tijdelijke
maatregel. De definitieve maatregel volgt uit de planstudie “knooppunt
Hoevelaken”. De
maatregelen die worden genomen naar aanleiding van de planstudie “A28” moeten
zodanig zijn dat toekomstige voorzieningen zoals een overkapping van de A28 ter
hoogte van Schuilenburg niet onmogelijk worden gemaakt. Voor de realisatie van
deze overkapping willen wij ons ook inspannen.
b)
De
hoge concentraties fijn-stof hebben op den duur voor de volksgezondheid het
effect van een sluipmoordenaar. De BPA dringt aan op het gebruik van metingen
van de luchtkwaliteit boven het gebruik van computermodellen (berekeningen),
zoals door Rijkswaterstaat gebeurt. Daarom wil de BPA dat Amersfoort
beschikbare lokale metingen aan RWS instuurt en in de wijk Schuilenburg waar
nog geen metingen zijn verricht deze alsnog te laten verrichten zodat deze mee
kunnen worden genomen bij de Milieu Effect Rapportage. Antwoord Bij
de planstudies wordt gekeken naar de in de toekomst optredende luchtkwaliteit.
Dus vanaf de ingebruikname van de gewijzigde situatie van de A28. De
toekomstige luchtkwaliteit is niet anders te bepalen dan met behulp van
computermodellen. Berekeningen
laten vaak een ongunstiger luchtkwaliteitsbeeld zien dan metingen. Met de
kennis van nu mag verwacht worden dat bij de meest dichtbij de A28 gelegen
woningen in Schuilenburg de luchtkwaliteit in de toekomst ruimschoots voldoet
aan de huidige eisen. c)
De
BPA stelt zich achter het voorstel van Stichting Nieuw Knal groen Leusden en de
Stichting Beekdal. Onderschrijft het college nut en noodzaak van een
ecologische doorgang onder de A28 ter hoogte van de waterloop
Heiligenbergerbeek? Dit ter herstel van de ecologie tussen het Amersfoortse
beekdal en het Leusdense deel. In dat verband pleit de BPA ook voor overleg met
Leusden en het ter sprake brengen van de ecologische
verbinding "Treek-"- " Schammer" door "het
Spieghel" Immers, die Oost- West ecologische verbinding
"Schammer"- "Treek"voedt ook de daarmee in verbinding
staande Beekdal-verbinding met Amersfoort. Antwoord In
de plannen voor de herinrichting van het Heiligenbergerbeekdal (structuurvisie
Randenbroek) is de ecologische en recreatieve verbinding onder de A28 een
onderwerp dat wordt onderzocht. Voor het verbinden van het
Heiligenbergerbeekdal en de Schammer is de Vosheuvelbeek van belang. In de
diverse gemeentelijke plannen zoals Amersfoort Vernieuwt-Randenbroek zuid en de
ecologische inrichting van het Valleikanaal krijgt deze verbinding ook vorm In
het kader van de visie op Centraal Buitengebied wordt overleg gevoerd met de
gemeente Leusden. d)
De BPA is ter kennis gebracht dat het college
schriftelijk op zeer korte termijn zal reageren op de startnotitie. Hoe luidt
de inhoudelijke reactie van het college en op welke wijze informeert het
college de raad hierover? Antwoord De
inhoudelijke reactie van ons college is als bijlage bij de beantwoording van uw
vragen gevoegd. Over
bovenstaande situatie heeft de BPA de volgende aanvullende vragen. 1.
Het
verbreden van de A28 mist grotendeels zijn effect indien niet op korte termijn
wordt begonnen met de reconstructie van het knooppunt Hoevelaken tot een
turbo-90 model (model Prins Clausplein). Kan het College ten aanzien van deze
herstructurering meedelen in welke fase van voorbereiding het werk voor dit
kruispunt verkeerd en wanneer kan met de start van de werkzaamheden worden
begonnen, resp. wanneer vindt de oplevering van het vernieuwde
verkeersknooppunt plaats? Antwoord RWS heeft de startnotitie “Knooppunt
Hoevelaken” begin december 2008 gepubliceerd. De planning is dat in 2012 een
tracébesluit wordt genomen. Vanaf dat moment kan worden gestart met alle
vergunningaanvragen en de grondverwerving. Vanaf 2015 kan worden gestart met de
uitvoering. Over de duur van de uitvoering, de opleveringsdatum of de
vormgeving van het vernieuwde knooppunt kan nu nog niets gezegd worden. 2.
Het
college overweegt de maatregelen aan de A28 tot ‘no-regret’ maatregelen uit te
roepen (maatregelen die toekomstbestendig zijn en waarvan u als bestuur geen
spijt denkt te krijgen). Hoe staat het daarmee en welk standpunt neemt het
college in ten aanzien van de wens van Duurzaam A 28 tot overkapping van de A28
langs het bebouwde gedeelte van Amersfoort. Antwoord Zie antwoord op vraag a. 3. Deelt u onze voorkeur voor metingen
luchtkwaliteit boven het gebruik van computermodellen, zoals door
Rijkswaterstaat gebeurt. Bent u bereid de relevante luchtkwaliteitsmetingen aan
RWS in te sturen, zodat deze bij het onderzoek kunnen worden betrokken Antwoord Zie antwoord op vraag b. 4.
Kan
het College bevestigen dat ter hoogte van Schuilenburg geen metingen hebben
plaatsgevonden en zo ja bent u bereid deze alsnog te laten verrichten? Antwoord Er zijn geen representatieve metingen van
fijnstof die een oordeel kunnen geven over de luchtkwaliteit van Schuilenburg. Wij zijn niet bereid om deze metingen
alsnog uit te laten voeren omdat de gegevens uitsluitend een beeld geven van de
situatie op het moment van de meetperiode. De gemeten waarden moeten daarna via
berekeningen en prognoses worden vertaald naar de toekomst. Daarmee worden de
resultaten van de uitkomsten niet betrouwbaarder dan rechtstreeks via
rekenmodellen de eindsituatie berekenen.
De kosten van een meting om het huidige
beeld te bepalen bedragen circa € 35.000. De kosten van een meting met het doel
een toekomstvoorspelling af te kunnen geven liggen tussen de € 50.000
en de € 100.000. e) Bij verschillende milieuorganisaties,
zowel in Amersfoort en Leusden als op provinciaal niveau, bestaat de wens om de
onderdoorgang van de Heiligerbergerbeek in de A28 dusdanig aan te passen dat
deze als ecologische schakel tussen het Randenbroekerpark- gebied en de groene
gebieden rondom Leusden kan fungeren. Is het College bereid aan de uitvoering
van deze gedachte mee te werken? In dat verband pleiten wij bij u ook voor
overleg met Leusden en het ter sprake brengen van de ecologische
verbinding "Treek-"- " Schammer" door "het
Spieghel" Immers, die Oost- West ecologische verbinding
"Schammer"- Treek"voedt ook de daarmee in verbinding
staande Beekdalverbinding met Amersfoort. Antwoord Zie antwoord op vraag c. 5.
Bewoners
langs het tracé van de A28 maken zich ernstige zorgen over de milieutechnische
gevolgen van het aanpassen van de A28. Zij hebben alternatieven ontwikkeld om
de mogelijke geluids- en fijnstof-problemen op te lossen. Hoe staat het College
tegenover de door omwonenden geopperde alternatieven en is het College bereid
om de omwonenden behulpzaam te zijn bij hun eventueel te openen overleg met
Rijkswaterstaat? Antwoord Zie antwoord vraag a. 6.
De
kwaliteit van de verkeersdoorstroming op het snelwegennet rond Amersfoort wordt
bepaald door de zwakste schakel in het geheel. Ingrijpende maatregelen
verliezen hun effect indien dit niet in afstemming met overige plannen
plaatsvindt. Kan het College een overzicht verschaffen van de planning en
totstandkoming van de werkzaamheden voor de A1, het verkeersknooppunt
Hoevelaken, de A28, de noodzakelijke toevoerwegen en de onderlinge samenhang
tussen al deze plannen? Antwoord Op
dit moment is het niet mogelijk om een planning of overzicht te geven van alle
maatregelen voor de A1, knooppunt Hoevelaken, de A28 en het onderliggende
wegennet. Daarvoor zijn de plannen en de te nemen maatregelen nog niet concreet
genoeg. Uiteraard wordt zowel bij de planvorming als bij de uitvoering de
samenhang van de maatregelen en planning van de werkzaamheden op elkaar
afgestemd. 7.
Onderdeel
van de plannen voor de Kersenbaan is de aanleg van een P&R-voorziening bij
de zogenaamde Hertenkop. De daarvoor bestemde locatie ligt op het grondgebied
van Leusden. Heeft het College het overleg gestart met de gemeente Leusden over
de realisatie van dit P & R- terrein? Antwoord Allereerst
merken wij op dat de aanleg van een
P&R-terrein geen odnerdeel uitmaakt van de Kersenbaan. In
het kader van Utrecht Bereikbaar wordt hier op tijdelijke basis (4 jaar) een
P&R-terrein aangelegd.De grond waarop het P&R-terrein wordt
gerealiseerd is geen eigendom van de gemeente Leusden maar in particuliere
handen. Op dit moment is er nog geen duidelijkheid te geven over een
definitieve P&R-plaats op deze locatie. Over de definitieveP&R volgt
nog overleg mey de gemeente Leusden. 8.
In
de startnotitie van Rijkswaterstaat is, in het kader van de grenswaarden bij
verkeerslawaai, sprake van een saneringssituatie bij Dorrestein en de Verdiweg.
Kan het College meedelen hoe het staat met het overleg over deze sanering en op
grond van welke gegevens wordt dit overleg gevoerd? Antwoord Op grond van de sanering van
verkeerslawaai wordt overleg gevoerd met VROM. Het gaat hierbij dan om de
huidige situatie. Met RWS wordt overleg gevoerd over het verkeerslawaai als
gevolg van de toekomstige situatie. 9.
Hoe
luidt de inhoudelijke reactie van het college op de startnotitie A 28 en op
welke wijze informeert het college de raad hierover. Antwoord Zie antwoord op vraag d. Sector Stedelijke Ontwikkeling en Beheer Fout! Bladwijzer niet gedefinieerd. Fout!
Bladwijzer niet gedefinieerd. Fout!
Bladwijzer niet gedefinieerd.Aan Ministerie
van Verkeer en Waterstraat De minister van Verkeer en Waterstaat,
ir. C.M.P.S. Eurlings Postbus 20901 2500 EX
DEN HAAG
Geachte heer Eurlings, Rijkswaterstaat Utrecht heeft de
startnotitie uitgebracht van de Planstudie A28 Utrecht – Amersfoort. Doel van
het project is het verbeteren van de bereikbaarheid van de regio Utrecht. Het
project maakt onderdeel uit van de twee pakketstudies, bekend als het programma
Verder. De startnotitie is tot stand gekomen na overleg met het UVVB. De
gemeente Amersfoort is gevraagd advies uit te brengen over de startnotitie. Allereerst complimenteren wij
Rijkswaterstaat met de termijn waarin deze startnotitie tot stand is gekomen.
We hopen dat het tempo waarin de startnotitie is opgesteld, ook gedurende het
vervolg van de procedure kan worden vastgehouden. De gemeente Amersfoort wil
bij het gehele traject van de planstudie A28 graag een proactieve rol spelen.
Bij de totstandkoming van de startnotitie hebben we nog niet de gelegenheid
gehad om die rol ook zo in te vullen. De gemeente Amersfoort wil ook in de
communicatie gezamenlijk optrekken. Bij de communicatie over de startnotitie is
dit alleen in de allerlaatste fase gelukt, met slechts een reactieve rol. Graag
willen we in het hele vervolg proces proactief deelnemen. De
aanpassingen aan de A28 bieden de kans om de bereikbaarheid van de regio
Utrecht te verbeteren. Ook ziet de gemeente Amersfoort de aanpassingen aan de
A28 als een kans om de leefbaarheid in de directe omgeving van de A28 te
verbeteren. Al geruime tijd is het geluidsniveau voor veel woningen langs de
A28 te hoog. Binnen de Planstudie A28 willen wij graag deze geluidsproblematiek oplossen en waar mogelijk
verdergaande maatregelen,
zoals gehele of gedeeltelijke overkapping van de A28, nu of in de toekomst
mogelijk maken. Inhoudelijk gezien vragen wij
nadrukkelijke aandacht voor de volgende aspecten: ·
Aanleg
derde rijbaan Maarn–Leusden Zuid mag geen beperkende voorwaarde worden voor de
oplossing van knooppunt Hoevelaken. Voor het traject Maarn – Leusden Zuid wordt in de voorkeursvariant uitgegaan van de aanleg van een derde rijstrook. Er is echter niet op voorhand duidelijk of de aanleg van een derde rijstrook toekomstbestendig is (bijvoorbeeld hoofd- en parallelbanen of andere ligging). Een toekomstbestendige oplossing wordt onderzocht in de studie van knooppunt Hoevelaken. Wij veronderstellen dat bij de uiteindelijke oplossing voor het traject Maarn – Leusden Zuid de aanleg van de derde rijstrook in deze fase van de A28 niet als beperkende voorwaarde geldt in de studie knooppunt Hoevelaken bij de afweging van de oplossingsrichtingen.
Voor het deeltraject afrit Leusden-Zuid/afrit Amersfoort gelden diverse toezeggingen vanuit het verleden op het gebied van geluidsoverlast. Op verschillende delen moeten geluidswerende voorzieningen worden geplaatst. Wij pleiten ervoor om deze voorzieningen met de hoogste prioriteit te realiseren, zo mogelijk voordat de wegaanpassingen worden gerealiseerd. Hiermee wordt de bestaande geluidsproblematiek op de kortst mogelijke termijn opgelost. Eventueel willen wij een overeenkomst met Rijkswaterstaat aangaan waarbij de gemeente Amersfoort de voorzieningen voorfinanciert als blijkt dat eerdere realisering van de geluidswerende voorzieningen voor Rijkswaterstaat budgettair nog niet mogelijk is. Bij deze realisatie van de geluidswerende voorzieningen moet rekening worden gehouden met een invulling die ook bij de uiteindelijke oplossing voor knooppunt Hoevelaken toereikend is of kan worden gemaakt. De dimensionering en het bouwkundige ontwerp moeten zodanig zijn dat de geluidwerende voorziening in de toekomst eventueel kunnen worden uitgebouwd naar een gehele of gedeeltelijke overkapping van de A28.
In de
startnotitie is opgenomen dat de effecten van de verbreding van de A28 op het
verkeer, de ruimtelijke ordening, het woon-en leefmilieu en de natuurlijke
omgeving in kaart worden gebracht. Wij pleiten daarbij voor een hoger
ambitieniveau dan het wettelijke kader: - Beoordeel de effecten op het bereiken van de CO2-doelstellingen. - Bekijk de effecten voor geluid niet alleen vanuit het standstill beginsel, maar reduceer ook de bestaande geluidsruimte en ga daarbij verder dan alleen de wettelijke normen. Hiermee wordt niet alleen de geluidhinder voor bestaande bewoners verminderd maar ook ruimte gecreëerd om invulling te geven aan de binnenstedelijke bouwopgave. - Betrek ook de gezondheidsrisico’s in de Milieueffectrapportage. Wij zien met belangstelling de verdere
uitwerking van het planproces tegemoet en willen hierbij nauw betrokken worden
om te komen tot een breed gedragen oplossing. Met vriendelijke groet, burgemeester en wethouders van Amersfoort, de secretaris, de
burgemeester, H. Huitink A.
van Vliet-Kuiper | ||||