Burger Partij Amersfoort ( BPA )

Verantwoord Beslissen

Commentaar op de KADERNOTA van april 2003

 

 

Voorzitter,

Gaat het wel zo slecht in deze Stad ?

Amersfoort heeft geen grote financiële problemen, die andere vergelijkbare steden in Nederland wel hebben, zoals bijv. Helmond met een top voetbal club met financiële problemen, Den Haag met zijn lekkende tramtunnel, Utrecht met een failliet Stadion enz. toch zet het College hier een negatieve trend neer die wij als BPA niet kunnen onderschrijven.

Volgens de BPA gaat het financieel helemaal niet zo slecht in Amersfoort, echter in de huidige gemeentelijke financiële overzichten is nog lang niet alles glashelder, zijn nog te veel meevallers weggepoetst en in uw bezuinigingsvoorstellen worden er veel te weinig principiële keuzes gemaakt.

Om een lang verhaal kort te maken, de BPA vind dat de door het College voorgestelde aanpak uitgaat van een verkeerde visie en daardoor totaal onacceptabel.

In ze algemeenheid constateren wij een ruime afbraak van de sociale elementen in deze stad waarbij het afschaffen van de Wijkmeldpunten en het loslaten van de subsidie bij Omroep Amersfoort, de Huurders en Bewoners Commissies, de Kinderboerderij , het opnieuw chemisch bestrijden van het Onkruid in deze stad en de Stedenband met Liberec wel het meest in het oog springen. U draait op deze manier vele, vele jaren van Burger initiatieven in een klap de nek om, plus het feit dat u vele Burgers die zich vrijwillig inzetten voor deze stad ernstig teleur stelt.

Namens de BPA zal ik nu wat concreter ingaan op onze bezwaren van uw bezuinigingsvoorstellen.

Ten eerste herkent de BPA in deze College aanpak toch de kaasschaafmethode. Ik noem u in deze het temporiseren van de controle op de brandkranen, de brandweer bereikbaarheidskaarten, het kolken zuigen door de ROVA, verder noemde ik U al het beknibbelen op de Logopedie, de Stedenband met Liberec, de Kinderboerderij, Omroep Amersfoort, de Huurders en Bewoners Commissies enz. enz.

Het zei herhaalt, de BPA vind uw aanpak met een stevige afbraak van de sociale cohesie in deze stad een slechte zaak, de sociaal democratie onwaardig.

Ten tweede. De BPA herkent in de huidige aanpak van dit College : we blijven gewoon alle eerdere grootschalige projecten door de vorige Raad besloten binnen het Stadsperspectief gewoon uitvoeren, en we gaan bezuinigen op zaken waar deze Raad toch geen invloed op kan uitoefenen. De BPA zal u nu een paar voorbeelden noemen van echte bezuinigingen , echte keuzes maken, die wel voldoende geld zouden opleveren waarmee de huidige voorgestelde afbraak van het algemene sociale klimaat in deze stad mee zouden kunnen voorkomen.

  • Een keuze zou bijv. kunnen zijn, sluiten we nu de wijkmeldpunten of bijv. het Armando museum.
  • Een andere keuze is de evt. verplaatsing van de Bibliotheek. De vrijwilligerscentrale heeft net de derde verdieping van de Bibliotheek op de Zonnehof verlaten. De Bibliotheek op de Zonnehof is constructief een perfect gebouw, schilderen dit gebouw gewoon opnieuw op of houden we vast aan de keuzes van de vorige Raad, een Raad met een totaal andere politieke kleur, en verplaatsen we de bibliotheek voor heel veel, incidenteel en structureel geld naar het Centraal Stads Gebied ?
  • In de Vathorst begroting is wel volop geld gereserveerd voor de auto, maar niet voor de fiets. De snelfietsroute, zeg maar de fietsvoorzieningen om Vathorst te ontsluiten, horen gewoon bij de bereikbaarheid van Vathorst en hadden dan ook naar de mening van de BPA destijds gewoon in de Vathorst begroting dienen te worden opgenomen. De BPA vindt het onbegrijpelijk dat u daarvoor nu REMU gelden reserveert, deze gelden worden hier oneigenlijk aangewend.
  • Ook het niet doorlaten gaan van de snelfietsroute langs het Valleikanaal, volgens de Fietsersbond tijdens de inspraak vorige week overbodig, bespaart u 1. miljoen Euro.
  • De Stichtse Rotonde kan volgens uw ambtenaren voor slechts 400.000 Euro aangepast worden aan de landelijke, juiste voorrangsregels en hierdoor van de black-spot lijst afgevoerd worden. Ook hier kan voor 3 miljoen Euro op een totale reconstructie bezuinigd worden.
  • De BPA vindt het de hoogste tijd dat u in deze tijd van bezuinigingen allereerst eens criteria vast legt waaraan organisaties op afstand zoals de SWA aan moet voldoen. Dus geen bestuur bestaande uit mensen afgestudeerd in Kunsthistorie, Menswetenschappen of Naaldvakken, maar minimaal een jurist, een accountant, een bedrijfskundige en een techneut. Het destijds niet bewaken van deze criteria door de vorige Raad kost ons nu al vele miljoenen Euro's.
  • Als het College nu eens criteria zou vast leggen voor het Bestuur van dit soort organisaties op afstand, dan zal dat ons in de nabije toekomst opnieuw zeer veel geld besparen.
  • De BPA is een groot voorstander van een intensiever gebruik van Kengetallen, de verbeterde begrotingsvoorstellen van dit College zullen dan ook veel meer Kengetallen moeten bevatten. Overigens vindt de BPA dat het Kengetal voor het aantal ambtenaren per 1000 inwoners NIET geschikt is om de kosten van de dienstverlening weer te geven. Immers bij de geprivatiseerde ondernemingen, SRO, De Flint, SWA, ROVA enz. moet elk jaar telkens weer scheppen met gemeenschapsgeld bij.

Samenvattend: De BPA is voor een socialere aanpak, waarbij sociaal beheer en onderhoud voorrang moeten krijgen boven in de vorige Raad gekozen prestige projecten. Wij vinden n.l. dat Amersfoort van de Burgers en voor de mensen is. De BPA is dan ook een duidelijk voorstander van het bijstellen van de huidige ambities.

Wij zullen dan ook een zeer kritische houding aannemen, zowel bij het bepalen van de doelen, als ook bij het beoordelen van de omvang en het reduceren en functioneren van het gemeentelijk apparaat.

 

 

 

Amersfoort, 22-23 april 2003.

De BPA Fractie,

C.W. ( Kees ) Kraanen

Ing. J.J.W. ( Hans ) van Wegen.