Vragen

2003, nummer 33

 

 Reg.nr. 1048387

VRAGEN door leden van de gemeenteraad gedaan overeenkomstig artikel 37 van het reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad van Amersfoort en de daarop door Burgemeester en Wethouders gegeven antwoorden. (SOB, nr 1035645 ;ontvangen 5 maart 2003)

Vragen van het raadslid ing. J.J.W. van Wegen (BPA) inzake selectieve toegang binnenstad.

 

Inleiding:

Op 1 januari 2003 heeft de BPA de volgende vraag (in Vragen 2003, nummer 4) gesteld over de selectieve toegang tot de binnenstad. De aanleiding was het volgende bericht van de directeur van Parkeerbeheer in de Amersfoort Courant van 31 december 2002.

QUOTE:

Datum: 31-12-2002, Pagina: stadspagina
Editie: Amersfoortse Courant Editie Amersfoort.

Kou belemmert afsluiting, Palen in binnenstad verwarmd
Door Maaike Kooistra Amersfoort - De verzinkbare palen die een deel van de
Amersfoortse binnenstad afsluiten, krijgen ingebouwde verwarming. Die moet
voorkomen dat de palen met koud weer dienst weigeren.
" De laatste weken gebeurde het met regelmaat dat palen die naar beneden
stonden niet omhoog wilden en dat palen die omhoog stonden niet wilden
zakken,'' zegt directeur R. Waagenaar van het verantwoordelijke bedrijf
Parkeerservice.
Sinds half september versperren tientallen palen automobilisten de weg als
zij van plan zijn het winkelgebied in Amersfoort binnen te rijden. Deels
gebeurt dat met vaste palen, waarvoor een sleutel nodig is, deels met
verzinkbare palen, die door gebruik van een speciaal pasje in de grond
zakken.
Koopavonden
Alleen van maandag tot en met zaterdag tussen 7 en 11 uur mag verkeer het
centrum in. 's Middags is er vrije toegang van 17.30 tot 19.30 uur, maar dat
geldt niet op koopavonden en zaterdagen. Juist de verzinkbare palen, die een
waterdicht systeem moeten vormen, veroorzaakten problemen toen het koud
werd.
" Vermoedelijk is er vocht in het systeem gekomen dat vervolgens is
bevroren,'' zegt Waagenaar. ,,De monteur van de parkeerautomaten heeft
steeds een rondje gelopen om te kijken welke palen het wel en welke het niet
deden. Een schop wilde wel eens helpen, maar het is natuurlijk niet de
bedoeling dat het zo werkt.''

Volgens Waagenaar moet de leverancier van het systeem dergelijke problemen
voorkomen. Hij zal de palen voorzien van ingebouwde verwarming die
bevriezing moet voorkomen. ,,Voor de volgende vorstperiode moet het in orde
zijn.'' Hoe de warmtebron wordt geïnstalleerd is bij Parkeerservice niet
bekend. © Wegener.Uitgeverij.Midden.Nederland. UNQUOTE.

De vraag van de BPA was: Is het verhaal in de AC van 31 december 2002 waar, met andere woorden: voldoen de huidige inzinkbare afsluitpalen in de Binnenstad niet?

Het antwoord van het College op 26 februari op deze vraag luidt: Het College is van mening dat de Selectieve toegang uitstekend voldoet.

De nieuwe Vragen van de BPA over ditzelfde onderwerp zijn:

  1. Hoe verklaard het College haar antwoord op 26 februari 2003 terwijl de verantwoordelijke directeur van Parkeerbeheer 7 weken daarvoor het tegenovergestelde beweerd?
  2. Wie heeft er nu eigenlijk gelijk over het (al dan niet goed) functioneren van de huidige inzinkbare afsluitpalen, als het stevig vriest, ijzelt en sneeuwt in Amersfoort, het College of de directeur van Parkeerbeheer?

De vragen van de BPA op 10 januari 2003, (in Vragen 2003, nummer 7) n.a.v. de Brand op de Hof op 8/9 januari werden door het College op 26 februari als volgt beantwoordt :

Neen, de eerste drie voertuigen zijn via de desbetreffende paal naar de Hof gereden, bij het vierde voertuig is mogelijk sprake geweest van een storing, waarna de brandweer via een alternatieve route naar de Hof is aangereden. De dag erop is onderzoek gedaan en werd geen defect aan het systeem of de auto gevonden.

De BPA heeft hierover de volgende (aanvullende) vragen:

  1. Wie is er na de mening van het College ( financieel ) verantwoordelijk voor de gevolgschade, als er in de toekomst bij een uitruk van de Brandweer blijkt, dat er bij de eerste drie Brandweer voertuigen t.g.v. vorst, vocht of koude langdurige storingen blijken te zijn in de bedoelde inzinkbare afsluitpalen?
  2. Blijft het College van mening, dat ondanks de geconstateerde storingen, dit systeem op deze manier gehandhaafd moet blijven?

 

 

 

 

 

 

 

Gemeente Amersfoort

 

 

 

ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden 2 april 2003).

  1. Het college kan niet voor de directeur van de N.V. Parkeerservice Amersfoort spreken. Wel kunnen wij u melden dat er in onze ogen geen sprake is van een tegenstelling, zoals u blijkbaar meent. Het totale systeem van afsluiting van de binnenstad functioneert goed. Dat hebben wij in onze eerdere brieven ook aangegeven (zie onze brief van 25 februari 2003). Dat neemt niet weg dat er in het verleden wel eens een kleine hapering is opgetreden. Maar dat is een incident. Een incident is niet maatgevend voor het functioneren van het totale systeem.
  2. Zie antwoord 1.
  3. Het college sluit uit dat er sprake zou kunnen zijn van gevolgschade. Een onbereikbare locatie in de binnenstad vanwege een niet functionerend systeem is uitgesloten. Ten eerste werkt het systeem naar behoren. Ten tweede hebben hulpdiensten, zoals de brandweer minimaal drie methoden tot hun beschikking om een verzinkbare elektrisch bediende paal in de grond te laten zakken. Tevens kent de brandweer minimaal twee aanrijroutes. Het gevaar dat u schetst is derhalve niet aanwezig. De gemeente is eindverantwoordelijk voor het systeem, de NV Parkeerservice Amersfoort beheert het systeem. De leverancier is verantwoordelijk voor het goed functioneren van het systeem.
  4. Ja, het systeem functioneert goed. Een incidentele hapering is geen reden om het functioneren van de selectieve toegang in twijfel te trekken.