Postbus 4000

3800 EA Amersfoort

Telefoon (033) 469 51 11

Telefax (033) 469 54 77

 

Burgemeester en Wethouders

Aan Burger Partij Amersfoort

t.a.v. de heer J. van Wegen

Postbus 1001

3800 BA AMERSFOORT

Uw brief/kenmerk

Onderwerp

WOB verzoek

Ons kenmerk

SOB/HADO/1455645

Datum

17 juni 2004

Geachte heer Van Wegen,

 

Verzoek

Bij mail van 27 mei 2004 heeft u, namens uw partij, via de griffier van de gemeenteraad van Amersfoort een verzoek op grond van de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) ingediend. Uw verzoek betreft: "de brief (plus bijlage’s enz.) die afgelopen dinsdag 18 mei in het college is besproken. Het betreft de brief/rapport (plus bijlage’s) opgesteld door Hans Struijk, directeur CSG Eemkwartier in de kwestie Vahstal (Vabeog) (Philips gebouw <-> Handelsgebouw)".

In de collegevergadering van 18 mei 2004 heeft de verantwoordelijk wethouder de collegeleden tussentijds bijgepraat over de stand van zaken met betrekking tot het dossier Vahstal. De informatie die door de verantwoordelijk wethouder aan de leden is verstrekt was mede gebaseerd op een notitie van de heer Hans Struijk, directeur CSG Eemkwartier.

Zoals u bekend is op dit moment een arbitrage gaande tussen de gemeente Amersfoort en Vabeog b.v. over de interpretatie van de tussen die partijen gesloten overeenkomst. Dit arbitrageproces is tijdelijk opgeschort in een poging om door middel van onderling overleg, onder leiding van de heer Hans Struijk, te komen tot een oplossing. Dit maakt het voor het college moeilijk om in alle openheid de door u gevraagde informatie te verstrekken. Het doel van het college is om de gemeentelijke positie in dit proces zo goed mogelijk neer te zetten. Daarbij is het van belang de het college in vertrouwelijkheid en beslotenheid met zijn partners kan opereren. Daar staat tegenover dat het college in het democratisch proces verantwoordelijkheid dient af te leggen tegenover de gemeenteraad teneinde de raad in staat te stellen haar controlerende taak te vervullen.

De verplichting van het college om de raad te informeren ligt besloten in de artikelen 155 en 169 van de Gemeentewet. Gelet op het feit dat de verantwoordelijk wethouder periodiek de commissieleden informeert, en zal informeren, over de stand van zaken in dit dossier gaan wij er van uit dat het college in voldoende mate voldoet aan de in deze artikelen neergelegde verplichting.

Overwegingen

Ingevolge artikel 3, lid 1, van de WOB kan een ieder een verzoek richten tot een bestuursorgaan om in documenten neergelegde informatie over een bestuurlijke aangelegenheid.

Dit recht is echter niet absoluut. De WOB geeft in hoofdstuk 5 een aantal uitzonderingsgronden en beperkingen. (De wet kent in artikel 10 een aantal absolute (lid 1) en een aantal relatieve weigeringsgronden (lid 2). Informatie moet worden geweigerd als ze de eenheid van de Kroon of de veiligheid van de staat in gevaar brengt, of als het gaat om vertrouwelijk verstrekte bedrijfs- of fabricagegegevens. Van de hiervoor genoemde absolute weigeringsgronden is in het onderhavige geval geen sprake).

Naast de absolute weigeringsgronden noemt de WOB een aantal relatieve weigeringsgronden (artikel 10, lid 2). Voor het toepassen van deze gronden dient een belangenafweging te worden gemaakt. In de voorliggende situatie is er sprake van een gemeentelijk financieel belang dat in overweging dient te worden genomen. Voorts dient een afweging te worden gemaakt tussen het belang bij openbaar making van stuk en het gemeentelijk belang dat gediend wordt door het verzoek te weigeren.

Bij de afweging van de genoemde belangen zijn wij van mening dat de gemeentelijke financiële belangen, zwaarder wegen dan de belangen die met openbaarheid van dit gemeentelijk stuk zijn gemoeid.

Het betreffende document is een verkenning van de mogelijkheden ten behoeve van het onderlinge overleg en bevat informatie die van belang is in de opstelling van de gemeente Amersfoort in dat overleg. Het openbaar maken van die informatie zou de positie kunnen beïnvloeden met mogelijkheid van financiële consequenties voor de gemeente.

Bij het afwegen van de belangen dient de doorslag te worden gegeven aan dat belang dat het zwaarst weegt. Het algemene belang bij openbaarmaking weegt in dit geval niet op tegen het belang dat de gemeente heeft bij het niet openbaar maken van het document aan verzoeker. Deze afweging moet dan ook leiden tot het weigeren van het verzoek. Voorts is onderzocht of het document mogelijk geanonimiseerd ter inzage zou kunnen worden gegeven. Gelet op de inhoud is dit niet mogelijk omdat het direct te herleiden zou zijn. Daarmee zou de inhoud alsnog op een onaanvaardbare wijze openbaar worden gemaakt. Ook deze partiële openbaarmaking is daarmee eveneens geweigerd.

Beslissing

Gelet op hetgeen hiervoor is overwogen wijzen wij uw verzoek om inzage in het door u genoemde document af.

 

 

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Amersfoort,

de secretaris, de burgemeester,

 

 

 

 

Indien u het niet eens bent met deze beslissing kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht bezwaar maken bij de het college van burgemeester en wethouders. U moet dan binnen 6 weken na het bekend maken van deze beslissing een gemotiveerd bezwaarschrift bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort, postbus 4000, 3800 EA Amersfoort.