Burger Partij Amersfoort (BPA)

Burger Partij Amersfoort ( BPA )

 

College van B&W der Gemeente Amersfoort                                

T.a.v. de burgemeester, mevrouw A. van Vliet-Kuiper                     Amersfoort, 1 december 2004.

 

                                                                                                             

Geachte mevrouw van Vliet-Kuiper,

 

Op grond van artikel 37 van het reglement van orde van de gemeenteraad van Amersfoort, willen de BPA en Amersfoort.cc graag de volgende vragen aan het college van B&W stellen.

 

Inleiding:

 

Hooglanderveen neemt een bijzondere plaats in binnen Amersfoort. Bij de ‘inlijving’ bij Amersfoort is door alle betrokken politieke partijen om het hardst geroepen dat Hooglanderveen een volwaardige, maar ook eigenstandige, plaats diende te behouden als belangrijk stadsdeel. Een positie die nog eens versterkt is door de bouw van Vathorst.

Dat dat geen lege woorden mogen worden spreekt voor zich. De totstandkoming van Vathorst en het functioneren van de OBV daarbij doet al een niet geringe aanslag op de geloofwaardigheid van die woorden bij de bewoners van Hooglanderveen.

De volwaardige rol van Hooglanderveen als stadsdeel binnen Amersfoort betekent volgens ons dat  Hooglanderveen, net als alle andere wijken van Amersfoort, bereikbaar moet blijven. Zeker als je je beseft dat er vrijwel geen alternatieven zijn voor die bereikbaarheid. De afstand ten opzichte van knooppunten van openbaar vervoer zijn aanmerkelijk. Dat geldt op dagelijkse basis voor de schoolgaande jeugd die bijv. in Amersfoort of Utrecht studeert. Maar ook voor oudere mensen die absoluut afhankelijk zijn van goed functionerend openbaar vervoer, voor bijvoorbeeld ziekenhuisbezoek of familiebezoek.

 

In dat licht is het onbegrijpelijk dat op zeer korte termijn lijn 101 ( Harderwijk – Amersfoort-CS ) wordt opgeheven die minimaal iedere 30 minuten (soms vaker, in totaal 60 x per dag heen en 60 x per dag terug) het dorp Hooglanderveen verbond met Amersfoort en vice versa.

 

Het voorliggende alternatief is lijn 103 die slechts 6 x per dag stopt in Hooglanderveen op de heenweg en 6 x per dag op de terugweg. Diverse scholieren die in Utrecht studeren kunnen het (op tijd) bereiken van hun school nu wel vergeten. Ziekenhuis bezoek door oudere mensen zonder eigen vervoer is nu vrijwel onmogelijk geworden. Ook koopavonden bezoeken in Amersfoort is nu onmogelijk geworden.

 

Wij vrezen dat dit voorbeeld er één gaat worden van velen waar adequaat openbaar vervoer node gemist zal worden.

 

Wij hebben hierover de volgende vragen:

 

1.       Is het college van deze sterk verminderde onbereikbaarheid van Hooglanderveen per 12 december aanstaande met het openbaar vervoer op de hoogte ?

2.       Is naar de mening van het college deze situatie acceptabel in het licht van overwegingen m.b.t. onderwijs, sport, gezondheidszorg, cultuur etc en de specifieke positie die Hooglanderveen inneemt in het totaal van Amersfoort?

3.       Is deze onvrijwillige isolatie van een belangrijke kern van onze stad een door het college aanvaardbare prijs die betaald moet worden voor de bezuinigingsdrift van het rijk en de vertaling daarvan op lokaal Amersfoorts niveau?


4.       Is het college bereid actief te kijken naar mogelijkheden om Hooglanderveen normaal bereikbaar te houden? Door bijvoorbeeld in overleg te treden met nieuwe concessiehouders op provinciaal niveau over aangepaste routes en/of het specifiek bestemmen van een deel van het door de raad vrijgemaakte budget, voor opvang van de bezuinigingen, voor het bereikbaar houden van Hooglanderveen?

5.       Zo nee, waarom niet ?

 

Wij hebben al aangegeven uiterst ontevreden te zijn over de o.i. lakse houding van uw college m.b.t. de voorliggende bezuinigingen en de maatschappelijke gevolgen ervan voor de inwoners van Amersfoort. U zult begrijpen dat wij ook in dit geval een hoge mate van creativiteit verwachten van een college dat staat voor zijn inwoners.

 

Gezien de urgentie van deze zaak verwachten wij per ommegaande een duidelijk antwoord en daarmee een bevredigende oplossing voor de bewoners van Hooglanderveen.

 

namens de BPA,

 

Sjoerd Geurtz, buitengewoon commissielid BPA

 

Hans van Wegen.

 

 

 

 

 

________________________________________________________________________

 

ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. 1 maart 2005 ).

________________________________________________________________________

 

Het antwoord op de vragen 1 tot en met 5 is samengevat in het antwoord op vraag 4.

 

  1. Toen wij uw brief ontvingen waren we al in gesprek met de provincie Gelderland, waar ons werd medegedeeld dat men af was gegaan op vervoerscijfers van Connexxion. Omdat deze gedateerd waren en sterk afweken van de beleving van betrokkenen is men in Gelderland tot een heroverweging gekomen en heeft men besloten de halte te blijven bedienen tot het moment dat er in Hooglanderveen alternatieven voor handen zijn door station Vathorst dan wel de OV-Vathorst verbinding.

 


 [d1]Docsnummerdocument na opslaan invullen