Burger Partij Amersfoort ( BPA
)
College van B&W der
Gemeente Amersfoort
T.a.v. de burgemeester,
mevrouw A. van Vliet-Kuiper Amersfoort,
13 december 2004.
Geachte mevrouw van
Vliet-Kuiper, Op
grond van artikel 37 van het reglement van orde van de gemeenteraad van
Amersfoort, wil de BPA graag de volgende vragen aan het college van B&W
stellen. Inleiding: Cliënten van het Sinai
Centrum, maar ook bezoekers van Kamp Amersfoort, zijn de dupe van het besluit
van de gemeente Amersfoort en het optreden van
Connexxion Connexxion heeft met de
gemeente Amersfoort besloten om met ingang van 12 december a.s. de haltes aan
Laan 1914 van lijn 10 op te heffen. Hierdoor is het Sinai Centrum en het Kamp
Amersfoort niet meer bereikbaar met Openbaar Vervoer (OV). Over dit besluit is
geen enkel vooroverleg geweest met het Sinai Centrum, nog met het kamp
Amersfoort, als belangrijke klanten voor deze busdienst. Direct nadat het besluit
bekend is geworden heeft de Raad van Bestuur van het Sinai Centrum bezwaar
aangetekend bij de gemeente Amersfoort en bij de directie van Connexxion. Zij
kregen nul op het rekest. Dit besluit is voor het Sinai Centrum en de BPA
onacceptabel! De
BPA is, met het Sinai Centrum, verbijsterd over het totale gebrek aan
communicatie over dit besluit en over het negeren van de negatieve gevolgen voor
de cliënten, bezoekers en personeel van het Sinai Centrum. Zij zijn nu niet meer
per OV bereikbaar en dus in feite totaal geïsoleerd. De Sinai cliënten en
medewerkers worden hierdoor ernstig gedupeerd. De gevolgen van dit besluit
voor het Sinai Centrum ( en de bezoekers van kamp Amersfoort
)
Cliënten die het Sinai
Centrum bezoeken voor ambulante- of deeltijdbehandeling zijn vrijwel allen
afhankelijk van betaalbaar Openbaar Vervoer. a)
Recent is door landelijke
bezuinigingsmaatregelen het gebruik van zittend ziekenvervoer ernstig
beperkt.
b)
De treintaxi in Amersfoort
is afgeschaft. c)
De regiotaxi is door de ingewikkelde
procedures van vooraanmelding geen alternatief voor de cliënten en voor
bezoekers van kamp Amersfoort. Sinds de komst van lijn 10
hebben de klinisch opgenomen cliënten van het Sinai centrum meer en meer gebruik
kunnen maken van deze dienst om zelfstandig te gaan winkelen en bezoekjes bij
bekenden af te leggen. Dit is een belangrijk onderdeel geworden van hun
behandeling en integratie in de samenleving. In een klap wordt hen deze
mogelijkheid ontnomen. Voor het herstel en welzijn
van deze cliënten is het regelmatig ontvangen van bezoek van groot belang. Ook
dat is nu vrijwel niet meer mogelijk. Personeel in wisseldiensten
kan niet meer per openbaar vervoer naar het werk. De BPA roept de gemeente
Amersfoort en de directie van Connexxion nu publiekelijk op om hun
maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen en om het Sinai Centrum weer
bereikbaar te maken met openbaar vervoer. Bovenstaande brengt ons tot
de volgende vragen: 1.
Is het juist dat het college
de Sinai instelling ( een belangrijke instelling in onze stad met een landelijke
( ! ) functie, niet op de hoogte heeft gesteld van de opheffing van de openbaar
vervoer halte? 2.
Is het juist dat het college
niemand ( d.w.z. de andere betrokken instellingen, ook op de andere lijnen die
zijn opgeheven c.q. gekort, die door deze maatregelen worden getroffen ) op de
hoogte gesteld
van deze opheffing/ inkrimping van het openbaar vervoer? 3.
Hoe kan het college, die
door recente wetgeving mede verantwoordelijk is geworden voor de
maatschappelijke opvang en integratie van mensen in nood, een dergelijk besluit
verantwoorden? 4.
Hoe kan het college
verantwoorden dat een zorginstelling in haar gemeente niet meer bereikbaar is
per (acceptabel) Openbaar Vervoer ?
( Graag een uitgebreide reactie en niet verwijzen naar een eerder
antwoord ! ) 5.
Hoe verhoudt zich dit
besluit tot het terugdringen van gemotoriseerd woon-werkverkeer binnen de
gemeente Amersfoort, een belangrijke doelstelling van het verkeersbeleid in
Amersfoort? 6.
En wat betekent de term
‘maatschappelijk ondernemen’ in dit kader voor het college en voor
Connexxion? 7.
Hoe zie het college haar
eindverantwoordelijkheid ten opzichte van de Amersfoortse inwoners met
betrekking tot Openbaar Vervoer? 8.
Ziet het college voor
zichzelf nog een toekomstige rol weggelegd in de aansturing en
verantwoordelijkheid in Amersfoort rondom het thema Openbaar Vervoer, behalve
doorgeefluik van de rijksoverheid ?
( Busdienst, Regiotaxi, Treintaxi ? ) 9.
Voelt het college zich ook
echt verantwoordelijk voor het verzorgen van minimaal OV voor de
bezoekers van het ( landelijke bekende ) Kamp Amersfoort en het landelijk bekend staande Sinai
centrum ? ( Graag een uitgebreide reactie en niet verwijzen naar een eerder
antwoord ! ) 10. Zo ja, waarom worden deze
lijnen dan opgeheven ? 11. Zo nee, waarom niet
? Wij blijven overigens van
mening dat Openbaar Vervoer ( OV ) een basisvoorziening is, net als onderwijs,
gezondheidszorg, bijstand etc. Daarbij dient alle zorgvuldigheid te worden
betracht om minimale normen niet te verwaarlozen. Dat door u besloten is geen
overgangsperiode te gaan gebruiken om gebreken te inventariseren en te trachten
daar redelijke oplossingen voor de realiseren, in overleg met onder anderen de
andere aanbieders van openbaar vervoer in de regio en Connexxion, pleit niet
voor publiekgericht denken en handelen. Wij betreuren dat ten
zeerste. Gezien de urgentie van deze zaak verwachten wij per ommegaande een duidelijk antwoord en daarmee een bevredigende oplossing voor de cliënten van het Sinai Centrum en de bezoekers van het Kamp Amersfoort.. namens de BPA en
Amersfoort.cc Gerard van
Vliet Hans van Wegen. | ||