Burger Partij Amersfoort (BPA)

Burger Partij Amersfoort ( BPA )

 

College van B&W der Gemeente Amersfoort                                

T.a.v. de burgemeester, mevrouw A. van Vliet-Kuiper                      Amersfoort, 13 december 2004.

                                                                                                             

Geachte mevrouw van Vliet-Kuiper,

 

Op grond van artikel 37 van het reglement van orde van de gemeenteraad van Amersfoort, wil de BPA graag de volgende vragen aan het college van B&W stellen.

 

Inleiding:

 

Cliënten van het Sinai Centrum, maar ook bezoekers van Kamp Amersfoort, zijn de dupe van het besluit van de gemeente Amersfoort en het optreden van Connexxion

 

Connexxion heeft met de gemeente Amersfoort besloten om met ingang van 12 december a.s. de haltes aan Laan 1914 van lijn 10 op te heffen. Hierdoor is het Sinai Centrum en het Kamp Amersfoort niet meer bereikbaar met Openbaar Vervoer (OV). Over dit besluit is geen enkel vooroverleg geweest met het Sinai Centrum, nog met het kamp Amersfoort, als belangrijke klanten voor deze busdienst.

Direct nadat het besluit bekend is geworden heeft de Raad van Bestuur van het Sinai Centrum bezwaar aangetekend bij de gemeente Amersfoort en bij de directie van Connexxion. Zij kregen nul op het rekest. Dit besluit is voor het Sinai Centrum en de BPA onacceptabel!

 

De BPA is, met het Sinai Centrum, verbijsterd over het totale gebrek aan communicatie over dit besluit en over het negeren van de negatieve gevolgen voor de cliënten, bezoekers en personeel van het Sinai Centrum. Zij zijn nu niet meer per OV bereikbaar en dus in feite totaal geïsoleerd. De Sinai cliënten en medewerkers worden hierdoor ernstig gedupeerd.

 

De gevolgen van dit besluit voor het Sinai Centrum ( en de bezoekers van kamp Amersfoort )

Cliënten die het Sinai Centrum bezoeken voor ambulante- of deeltijdbehandeling zijn vrijwel allen afhankelijk van betaalbaar Openbaar Vervoer.

a)      Recent is door landelijke bezuinigingsmaatregelen het gebruik van zittend ziekenvervoer ernstig beperkt.

b)      De treintaxi in Amersfoort is afgeschaft.

c)      De regiotaxi is door de ingewikkelde procedures van vooraanmelding geen alternatief voor de cliënten en voor bezoekers van kamp Amersfoort.

Sinds de komst van lijn 10 hebben de klinisch opgenomen cliënten van het Sinai centrum meer en meer gebruik kunnen maken van deze dienst om zelfstandig te gaan winkelen en bezoekjes bij bekenden af te leggen. Dit is een belangrijk onderdeel geworden van hun behandeling en integratie in de samenleving. In een klap wordt hen deze mogelijkheid ontnomen.

Voor het herstel en welzijn van deze cliënten is het regelmatig ontvangen van bezoek van groot belang. Ook dat is nu vrijwel niet meer mogelijk.

Personeel in wisseldiensten kan niet meer per openbaar vervoer naar het werk.

 

De BPA roept de gemeente Amersfoort en de directie van Connexxion nu publiekelijk op om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen en om het Sinai Centrum weer bereikbaar te maken met openbaar vervoer.

 

 

 

 

Bovenstaande brengt ons tot de volgende vragen:

 

1.       Is het juist dat het college de Sinai instelling ( een belangrijke instelling in onze stad met een landelijke ( ! ) functie, niet op de hoogte heeft gesteld van de opheffing van de openbaar vervoer halte?

2.       Is het juist dat het college niemand ( d.w.z. de andere betrokken instellingen, ook op de andere lijnen die zijn opgeheven c.q. gekort, die door deze maatregelen worden getroffen ) op de hoogte gesteld van deze opheffing/ inkrimping van het openbaar vervoer?

3.       Hoe kan het college, die door recente wetgeving mede verantwoordelijk is geworden voor de maatschappelijke opvang en integratie van mensen in nood, een dergelijk besluit verantwoorden?

4.       Hoe kan het college verantwoorden dat een zorginstelling in haar gemeente niet meer bereikbaar is per (acceptabel) Openbaar Vervoer ?  ( Graag een uitgebreide reactie en niet verwijzen naar een eerder antwoord ! )

5.       Hoe verhoudt zich dit besluit tot het terugdringen van gemotoriseerd woon-werkverkeer binnen de gemeente Amersfoort, een belangrijke doelstelling van het verkeersbeleid in Amersfoort?

6.       En wat betekent de term ‘maatschappelijk ondernemen’ in dit kader voor het college en voor Connexxion?

7.       Hoe zie het college haar eindverantwoordelijkheid ten opzichte van de Amersfoortse inwoners met betrekking tot Openbaar Vervoer?

8.       Ziet het college voor zichzelf nog een toekomstige rol weggelegd in de aansturing en verantwoordelijkheid in Amersfoort rondom het thema Openbaar Vervoer, behalve doorgeefluik van de rijksoverheid ?  ( Busdienst, Regiotaxi, Treintaxi ? )

9.       Voelt het college zich ook echt verantwoordelijk voor het verzorgen van minimaal OV voor de bezoekers van het ( landelijke bekende ) Kamp Amersfoort  en het landelijk bekend staande Sinai centrum ? ( Graag een uitgebreide reactie en niet verwijzen naar een eerder antwoord ! )

10.   Zo ja, waarom worden deze lijnen dan opgeheven ?

11.   Zo nee, waarom niet ?

 

Wij blijven overigens van mening dat Openbaar Vervoer ( OV ) een basisvoorziening is, net als onderwijs, gezondheidszorg, bijstand etc. Daarbij dient alle zorgvuldigheid te worden betracht om minimale normen niet te verwaarlozen.

Dat door u besloten is geen overgangsperiode te gaan gebruiken om gebreken te inventariseren en te trachten daar redelijke oplossingen voor de realiseren, in overleg met onder anderen de andere aanbieders van openbaar vervoer in de regio en Connexxion, pleit niet voor publiekgericht denken en handelen. Wij betreuren dat ten zeerste.

 

Gezien de urgentie van deze zaak verwachten wij per ommegaande een duidelijk antwoord en daarmee een bevredigende oplossing voor de cliënten van het Sinai Centrum en de bezoekers van het Kamp Amersfoort..

 

namens de BPA en Amersfoort.cc

 

Gerard van Vliet

 

Hans van Wegen.