Burger Partij Amersfoort ( BPA )

Burger Partij Amersfoort ( BPA )

 

College van B&W der Gemeente Amersfoort                          

T.a.v. de burgemeester, mevrouw A. van Vliet-Kuiper                             Amersfoort, 2 januari 2005.

                                                                                                           

Geachte mevrouw van Vliet-Kuiper,

 

Op grond van artikel 37 van het reglement van orde van de gemeenteraad van Amersfoort, wil de BPA graag de volgende vragen aan het college van B&W stellen.

 

Inleiding:

 

Uw college heeft besloten om het Openbaar Vervoer (OV) in Amersfoort verder te minimaliseren.

Dit ondanks een, recent door de raad aangenomen, motie om extra geld in het OV te investeren. In onze ogen een terechte beslissing, waar OV immers een basisvoorziening is in onze maatschappij.

 

Nederland en dus ook Amersfoort vergrijst. De wachtkamer van Connexxion op het Stationsplein is (nog steeds) gesloten. Ouderen en gehandicapte inwoners moeten soms letterlijk 30 tot 50 minuten in de kou staan te wachten op hun aansluiting van de bus. Immers, ook de treintaxi is afgeschaft.

Verder ontbreken van de Abri’s bij het Stadhuis de zij-panelen waardoor men bij regen en wind niet of nauwelijks beschut staat.

Ook ontbreken fatsoenlijk simpele zitplaatsen. Hiervoor in de plaats staan er slechts twee hang-steunen. (Dat is niet bepaald comfortabel als je boven de 70 jaar oud bent) Op diezelfde locatie aan de overkant van de Stadsring zijn in de Abri wel zitplaatsen, het kan dus wel !

 

Ook vragen burgers zich af waarom, met name in Kattenbroek, er geen afvalbakken staan bij de bushaltes. De aanwezigheid van deze bakken voorkomt het kennelijk onvermijdelijke zwerfvuil.

 

Bovenstaande brengt ons tot de volgende vragen:

 

1.       Is het college op de hoogte van het feit dat de Openbaar Vervoer (OV) wachtkamer van Connexxion op het Stationsplein nog steeds gesloten is ?

2.       Is het college met ons van mening dat in het kader van de vergrijzing en de “zorgplicht” van de (ook van de lokale) overheid voor haar burgers voorzieningen als de genoemden adequaat moeten zijn?

3.       Waarom hebben sommige Abri’s geen en anderen weer wel zijpanelen ?

4.       Waarom hebben sommige Abri’s wel zitplaatsen voor ouderen van boven de 70 jaar en anderen weer niet ?

5.       Is het college bereid bij de volgende aanbesteding richting de vervoerders meer aandacht te gaan besteden aan het comfortniveau van de wachtruimte(n), zoals op het Stationsplein, en de Abri’s en hiervoor een duidelijker eisenpakket op tafel te gaan leggen ?

6.       Welke mogelijkheden ziet het college thans om op de kortst mogelijke termijn de wachtgelegenheden qua comfort te maximaliseren ?

 

Amersfoort is terecht trots op zijn vrijwilligers en hun inzet voor, onder anderen, de ouderen van deze stad. Wij zouden dat graag benadrukt zien door een college dat ook het Openbaar Vervoer (OV) in deze stad veel serieuzer zou op pakken, stimuleren en bewaken.

 

Juist in het licht van de zorg naar ouderen.

Ouderen die immers vaak actief gebouwd hebben aan het Amersfoort van nu. De recente opheffing van de haltes bij Hooglanderveen en de Sinaï kliniek/Kamp Amersfoort zijn al een slecht signaal naar die ouderen. Verdere verwaarlozing en verschraling van het comfort is dat eveneens.

 

In afwachting van uw spoedige antwoorden,

 

namens de BPA,      

 

Hans van Wegen, fractievoorzitter.

_________________________________________________________________________________

 

ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. 2 maart 2005).

__________________________________________________________________________________

 

1.                  De wachtruimte is al bijna 2 jaar gesloten.

2.                  Wij hebben altijd op het standpunt gestaan dat de wachtruimte een voorziening is van de vervoerder. Meerdere malen hebben wij uitgelegd dat de strekking van de Wet Personenvervoer is dat er meer verantwoordelijkheid en bevoegdheid voor het openbaar vervoer bij de vervoerder ligt. De wachtruimte was een voorziening van de vervoerder en past binnen die verantwoordelijkheid.

3.                  Zie onder 2

4.                  Na de sluiting van de wachtruimte door Connexxion is ons van diverse kanten verzocht de verantwoordelijkheid hiervoor over te nemen. Gelet op de omvang van de bezuinigingstaakstelling hebben we dat niet verantwoord geacht.

5.                  Zie onder 2

6.                  Met de vervoerder zijn we in overleg over een effectieve marketingaanpak. Na een moeizame tijd voor het openbaar vervoer in 2003 veroorzaakt door de werkzaamheden aan de hoofdinfrastructuur en in 2004 veroorzaakt door de bezuinigingen wordt het nu tijd voor een meer optimistische kijk naar de stadsdienst Amersfoort. De eerste indrukken van het functioneren van de stadsdienst sinds het doorvoeren van de bezuinigingen op 12 december geven alle aanleiding tot optimisme. Overigens behoort de Stadsdienst Amersfoort nog steeds tot de top 10 van Nederland. Connexxion heeft nagenoeg geen passagiersverlies geconstateerd sinds de bezuinigingen op 12 december 2004 in een nieuwe dienstregeling zijn doorgevoerd. Wij  zijn op dit moment in overleg met Connexxion om met name daar waar de sociale functie van het OV te wensen over laat maatregelen te nemen.

De publicatie van de FNV is oud nieuws uit begin 2003. Wij hebben de negatieve effecten van aanbesteden richting de FNV gerelativeerd, omdat het ging om een deel van de stadsdienst en omdat we in twee rondes de dienstverlening naar tevredenheid hebben kunnen herstellen.


 [d1]Docsnummerdocument na opslaan invullen