Burger Partij Amersfoort ( BPA )

BPA

College van B&W der Gemeente Amersfoort                          

T.a.v. de burgemeester, mevrouw A. van Vliet-Kuiper,    Amersfoort, 6 maart 2005.

                                                                                                           

Geachte mevrouw van Vliet-Kuiper,

Op grond van artikel 37 van het reglement van orde van de gemeenteraad van Amersfoort, wil de BPA graag de volgende vragen aan het college van B&W stellen.

 

Inleiding:

In de loop van 2006, waarschijnlijk in april, wordt tussen Amersfoort Schothorst en Nijkerk het station Vathorst geopend. Op verzoek van de gemeente Amersfoort wordt met de opening van dit station niet gewacht tot de nieuwe dienstregeling 2007. De bediening van dit nieuwe station is alleen mogelijk door de 2x per uur rijdende stoptrein (Utrecht-) Amersfoort - Zwolle v.v. 1x per uur te laten stoppen in Amersfoort Vathorst en 1x per uur in Amersfoort Schothorst. Daarnaast behoudt Amersfoort Schothorst 2x per uur de sneltreinverbinding met Hilversum, Amsterdam en Alkmaar.

 

" Verheugend", noemt wethouder Brink (verkeer) het eindresultaat van de gesprekken met de NS directie, "voor de bewoners van Vathorst betekent dit een grote verbetering van de bereikbaarheid van dit nieuwe stadsdeel."

"Een prettige samenwerking en een voor alle partijen werkbare uitkomst", zo typeert Herman Gelissen, regiodirecteur NS, de afspraken die nu zijn gemaakt tussen de gemeente Amersfoort en NS.

 

Een bizar besluit, zeker als je bedenkt dat in Vathorst in 2006 maximaal 7.500 mensen wonen, terwijl in Schothorst, Hoogland en Zielhorst nu al 30.000 mensen wonen.

Je kan je ook afvragen of de bewoners van Vathorst een trein die slechts één keer per uur rijdt als echt alternatief beschouwen voor de auto. Bovendien stappen veel forenzen en scholieren uit Zwolle, Nijkerk en Putten in Schothorst uit, omdat zowel het bedrijventerrein als het Eemlandcollege op loopafstand liggen.


Bovenstaande brengt ons tot de volgende vragen:

  1. Is het college op de hoogte van de boven vermelde situatie ?
  2. Wilt het college ons uitleggen waarom dit besluit zo verheugend is, voor de bewoners en forenzen die veelvuldig gebruik maken van station Schothorst?
  3. Waarom moeten de bewoners van Schothorst en omgeving het doen met een veel slechtere dienstverlening ten voordele van een (in 2006) zeer beperkt aantal reizigers in Vathorst?
  4. Wat is er zo belangrijk aan dat dit niet kon ingaan per 1 januari 2007 ?
  5. Gaan er ook na 1 januari 2007 minder treinen van/naar station Schothorst rijden en moeten we dat dan ook als 'verheugend' en een 'werkbare uitkomst voor alle partijen' beschouwen? 

 

In afwachting van uw spoedige antwoorden, namens de BPA fractie,

 

Kees Kraanen

Gerard van Vliet

Hans van Wegen

_________________________________________________________________________________

 

ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. 16 maart 2005).

__________________________________________________________________________________

 

 

1.       Ja

2.       Het is verheugend dat het mogelijk is gebleken met NS een afspraak te maken, dat zodra station Vathorst gereed is de NS het station kan bedienen. Normaliter vinden wijzigingen in de landelijke dienstregeling van NS eenmaal per jaar plaats (december). De komende jaren is het slechts mogelijk om ingrijpende wijzigingen, zoals het opnemen van een nieuw station in de landelijke dienstregeling, in de dienstregeling 2007 mee te nemen. De eerstvolgende mogelijkheid om wijzigingen in de dienstregeling op te nemen wordt na 2010 verwacht. Dit heeft te maken met de verwachte realisering van projecten als de Betuwelijn en de HSL en de gevolgen hiervan voor de landelijke dienstregeling. Dit zou betekenen dat dat het station Vathorst gerealiseerd is maar dat er de eerstkomende jaren geen trein stopt (vergelijkende situatie is station Utrecht-Terwijde). Dit wordt niet wenselijk geacht. Het college is zich ervan bewust dat het opnemen van het station Vathorst in de dienstregeling van 2006 een tijdelijke verslechtering is voor de reizigers op station Schothorst maar zal hiervoor in overleg met de busbedrijven Connexxion en BBA alternatieven voorstellen.

3.       Zie antwoord op vraag 2

4.       Zie antwoord op vraag 2

5.       Met NS is afgesproken dat in het voorstel voor de nieuwe dienstregeling 2007 (geldend vanaf medio december 2006) de bediening van Schothorst op het oude niveau (voor medio 2006) dus 4 * per uur stoppen in beide richtingen met de stoptreinen Utrecht-Zwolle en Amsterdam-Amersfoort-Schothorst wordt opgenomen. De bediening van station Vathorst dient vanaf december 2006 volledig in de dienstregeling te zijn opgenomen (2* keer per uur in beide richtingen). Overigens dient hierbij te worden vermeld dat het voorstel voor de nieuwe dienstregeling 2007 door NS nog aan de minister van Verkeer en Waterstaat moet worden voorgelegd en deze hieraan nog haar instemming moet geven.

 

 

 

 


 [d1]Docsnummerdocument na opslaan invullen