Burger Partij Amersfoort ( BPA )

BPA

College van B&W der Gemeente Amersfoort                                

T.a.v. de burgemeester, mevrouw A. van Vliet-Kuiper,     Amersfoort, 2 april 2005.

                                                                                                             

Geachte mevrouw van Vliet-Kuiper,

Op grond van artikel 37 van het reglement van orde van de gemeenteraad van Amersfoort, wil de BPA graag de volgende vragen aan het college van B&W stellen.

 

Inleiding:

Bewoners van Hooglanderveen (maar ook Vathorst) zijn verontrust over het feit dat er kennelijk nieuwe verkeerscijfers (moeten) worden geproduceerd door een verkeerskundig bureau in opdracht van het OBV. Volgens de aan ons gedane mededelingen heeft dit vooral tot doel een grote infrastructurele besparing van 30 miljoen euro te bewerkstelligen.

De BPA is met de bewoners van mening dat de hoofdinfrastructuur zoals afgesproken in Vathorst niet mag worden gewijzigd.

 

Het kan niet zo zijn dat grote infrastructurele projecten, zoals de reeds lang geplande nieuwe tunnel onder de A-28 ( uitkomst van de oorspronkelijke verkeerscijfers ) vanaf de rotonde in de centrale Rondweg van Vathorst –Valuta-boulevard-  ter hoogte van de Buitenveldseweg onder de A-28 door aansluitend aan de Nijkerkerstraat, nu zo qua cijfermatige onderbouwing (op nieuw geďnterpreteerde cijfers door weer een verkeerskundig bureau)  "herschreven " wordt dat deze tunnel  “niet meer nodig“ zou zijn.

 

Bovendien levert deze mogelijke ‘keuze’ straks een veel te grote verkeersbelasting op voor het huidige, smalle tunneltje in de van Tuyllstraat op, en wordt het karakter van Hooglanderveen op die manier nog veel meer aangetast.

 

Bovenstaande brengt ons tot de volgende vragen:

  1. Kan het college aangeven of inderdaad sprake is van een nieuwe opdracht aan een verkeerskundig bureau om de cijfermatige onderbouwing m.b.t. de aanleg van de tunnelverbinding Valuta-boulevard en de Nijkerkerstraat onder de loep te nemen?
  2. Zo ja, wanneer gaat het college dit terugkoppelen aan de raadsleden en ons hiervoor toestemming vragen?
  3. Kan het college uitleggen wat er nu fout was/is aan de oorspronkelijk verkeerskundige cijfers en waarom die nu, door een andere verkeerskundig bureau, opnieuw bekeken dienen te worden?
  4. Is het niet zo dat er de komende 15 jaar, conform landelijke prognoses, eerder een verdubbeling van het aantal auto’s en dus autobewegingen verwacht kan worden dan een afname ?
  5. Kan het college bevestigen dat de oorspronkelijk nieuw geplande tunnel onder de A28 door (Buitenveldseweg- Nijkerkerstraat) twee keer twee rijstroken zou hebben?
  6. Was het niet zo dat de aanleg van deze tunnel onderdeel is van de totale verkeersafwikkeling van Vathorst en daarmee een integraal onderdeel van het totaal pakket van verkeersmaatregelen?
  7. Is het college nog steeds van mening dat een speciale raadscommissie geen goede oplossing is voor een betere beheersbaarheid van de ontwikkelingen in Vathorst?

 

Voor de BPA staat een open en eerlijke communicatie naar de burgers van Hooglanderveen en Vathorst voorop.

 

Daarom zijn we dan ook zeer benieuwd naar de spoedige antwoorden op onze vragen,

 

In afwachting daarvan, namens de BPA fractie,  Sjoerd Geurtz , Hans van Wegen.

________________________________________________________________________________

 

ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. 10 mei 2005).

__________________________________________________________________________________

 

 

1.       Ja

2.       Het is redelijk dat het College het geldende beleid toetst op doelmatigheid en doeltreffendheid en in dat kader is er een nieuw onderzoek gedaan naar de nut- en noodzaak van de tunnel. Het College behoeft hiervoor de Raad geen toestemming te vragen.

3.       De oorspronkelijke verkeerskundige cijfers zijn uit 2000. Deze zijn in dit nieuwe onderzoek geupdate naar de laatste inzichten. Het College streeft ernaar de grote projecten uit te voeren op basis van toekomstvastheid en gebaseerd op de laatste cijfers.

4.       Nee, er wordt een toename van het aantal auto’s verwacht, autonome groei, maar deze is minder dan 50%.

5.       In het verleden zijn er in het bestemmingsplan Vathorst twee ontsluitingen opgenomen, de aansluiting Amersfoort Noord en de tunnel Nijkerkerstraat in een 2x2 profiel.

In het meest recente bestemmingsplan zijn er drie ontsluitingen opgenomen, de zogeheten        spreidingsvariant, dit zijn de A28 Vathorst Corlaer, A1 Amersfoort Noord en tunnel Nijkerkerstraat in een 2x1 profiel.

6.       Ja

7.       Ja

 

 


 [d1]Docsnummerdocument na opslaan invullen