BPA
College
van B&W der Gemeente Amersfoort T.a.v.
de burgemeester, mevrouw A. van Vliet-Kuiper, Amersfoort, 2 april 2005. Geachte
mevrouw van Vliet-Kuiper, Op
grond van artikel 37 van het reglement van orde van de gemeenteraad van
Amersfoort, wil de BPA graag de volgende vragen aan het college van B&W
stellen. Inleiding: Bewoners
van Hooglanderveen (maar ook Vathorst) zijn verontrust over het feit dat er
kennelijk nieuwe verkeerscijfers (moeten) worden geproduceerd door een
verkeerskundig bureau in opdracht van het OBV. Volgens de aan ons gedane
mededelingen heeft dit vooral tot doel een grote infrastructurele besparing
van 30 miljoen euro te bewerkstelligen. De
BPA is met de bewoners van mening dat de hoofdinfrastructuur zoals afgesproken
in Vathorst niet mag worden gewijzigd. Het
kan niet zo zijn dat grote infrastructurele projecten, zoals de reeds lang
geplande nieuwe tunnel onder de A-28 ( uitkomst van de oorspronkelijke
verkeerscijfers ) vanaf de rotonde in de centrale Rondweg van Vathorst
–Valuta-boulevard- ter hoogte van de
Buitenveldseweg onder de A-28 door aansluitend aan de Nijkerkerstraat, nu zo
qua cijfermatige onderbouwing (op nieuw geďnterpreteerde cijfers door weer een
verkeerskundig bureau) "herschreven
" wordt dat deze tunnel “niet meer
nodig“ zou zijn. Bovendien
levert deze mogelijke ‘keuze’ straks een veel te grote verkeersbelasting op
voor het huidige, smalle tunneltje in de van Tuyllstraat op, en wordt het
karakter van Hooglanderveen op die manier nog veel meer aangetast. Bovenstaande
brengt ons tot de volgende vragen:
Voor de BPA staat een
open en eerlijke communicatie naar de burgers van Hooglanderveen en Vathorst
voorop. Daarom zijn we dan ook zeer
benieuwd naar de spoedige antwoorden op onze vragen, In
afwachting daarvan, namens de BPA fractie,
Sjoerd Geurtz , Hans van Wegen. ________________________________________________________________________________ ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. 10 mei 2005). __________________________________________________________________________________ 1. Ja 2. Het is redelijk dat het College het geldende beleid toetst op doelmatigheid en doeltreffendheid en in dat kader is er een nieuw onderzoek gedaan naar de nut- en noodzaak van de tunnel. Het College behoeft hiervoor de Raad geen toestemming te vragen. 3. De oorspronkelijke verkeerskundige cijfers zijn uit 2000. Deze zijn in dit nieuwe onderzoek geupdate naar de laatste inzichten. Het College streeft ernaar de grote projecten uit te voeren op basis van toekomstvastheid en gebaseerd op de laatste cijfers. 4. Nee, er wordt een toename van het aantal auto’s verwacht, autonome groei, maar deze is minder dan 50%. 5. In het verleden zijn er in het bestemmingsplan Vathorst twee ontsluitingen opgenomen, de aansluiting Amersfoort Noord en de tunnel Nijkerkerstraat in een 2x2 profiel. In het meest recente bestemmingsplan zijn er drie ontsluitingen opgenomen, de zogeheten spreidingsvariant, dit zijn de A28 Vathorst Corlaer, A1 Amersfoort Noord en tunnel Nijkerkerstraat in een 2x1 profiel. 6. Ja 7. Ja [d1]Docsnummerdocument na opslaan invullen | ||