BPA

BPA

Aan: het College van B&W der Gemeente Amersfoort                        

T.a.v. de burgemeester, mevrouw A. van Vliet-Kuiper,               Amersfoort, 5 juni 2006.

                                                                                                           

Geachte mevrouw van Vliet-Kuiper,

 

Op grond van het reglement van orde van de gemeenteraad van Amersfoort, wil de BPA graag de volgende vragen aan het college van B&W stellen.

Inleiding: Hooglanderveen nieuwe Station Vathorst

Na de opening van het nieuwe station Vathorst worden de bewoners van Hooglanderveen, met name de direct omwonenden van de Heideweg en de van Tuijllstraat geconfronteerd met een enorme toename van overlast door het "spoor". De bewoners rondom de overweg in de van Tuijllstraat worden helemaal gek van de nieuwe "bellen" die door de NS zijn geplaatst. Deze zijn heller en scheller dan de oude installatie en werken op volle sterkte. Zeker nu er veel meer treinen, circa 80 per dag, over het spoor komen en de overweg veel langer gesloten is omdat de treinen langzamer rijden en de vertrekkende treinen vanuit Vathorst pas groen licht krijgen om te vertrekken als de overweg al enige tijd dicht zit, is de overlast fors toegenomen. Voorheen was het een doffere bel en werd deze gedempt als de bomen gezakt waren.

 

Ook de ingebrachte wissels ( om de trein te keren) geven in combinatie met het remmen van de treinen heel veel geluidsoverlast. Hiertegen is al bij de plannenmakerij indertijd bezwaar gemaakt maar dat werd toen ongegrond bevonden. Nu is het helaas een feit geworden.

 

Bijkomend probleem is dat de overweg in de van Tuijllstraat nu lange tijd dicht zit en dit met een korte frequentie achter elkaar.  Het verkeer staat regelmatig compleet vast en gaat, omdat ze de trein stil zien staan bij het station, tussen de bomen door. Wij hoeven u niet uit te leggen wat hier het gevaar van is buiten het feit dat kinderen op weg naar school dit ook zien en het voorbeeld volgen.

 

Kortom in twee weken tijd ie er fors wat veranderd en helaas wederom ten nadele.

 

Afgelopen weken zijn de NS, Prorail, het Gewest Eemland en de gemeente Amersfoort al benaderd waarbij de gemeente schittert door afhoudendheid en steeds maar weer doorschuiven. Prorail heeft aangekondigd een onderzoek in te stellen en het Gewest Eemland adviseerde ons om de publiciteit te zoeken als de gemeente niet reageert.

           

Dit brengt ons tot de volgende vragen:

  1. Is het College op de hoogte van deze klachten rondom de overweg in de van Tuijllstraat in Hooglanderveen?
  2. Wat gaat het College doen om deze situatie van onveiligheid te verbeteren ?
  3. Is het College bereid om aan Prorail te vragen om aan beide kanten van de overweg dubbele overweg bomen te plaatsen waardoor het verkeer (de jeugd ) niet meer zig-zaggend het spoor kan over steken?
  4. Is het College bereid om in overleg met Prorail te komen tot acceptabele oplossingen, zoals bijv. het plaatsen van geluidsschermen, te komen voor de geluidsoverlast ?

 

In afwachting van uw spoedige antwoorden, de fractie van de Burger Partij Amersfoort ( BPA )

 

Kees Kraanen, Ruud Schulten, Gerard van Vliet, Joke van Woudenberg en Hans van Wegen.

__________________________________________________________________________________

 

ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. 18 juli 2006).

__________________________________________________________________________________

 

 

1.       Ja. Prorail heeft op 8 juni in een bewonersbrief een en ander uitgelegd en nader onderzoek aangekondigd naar de mogelijkheid van toepassing van nieuwe spoorbellen. Op 27 juni is in een tweede bewonersbrief aangekondigd dat Prorail de spoorbellen afstemt tot het geluidsniveau in de oude situatie.

 

2-4 Samen met Prorail gaan we onderzoek doen naar verdere beveiliging van de spoorweg­

overgang.


 [d1]Docsnummerdocument na opslaan invullen