BPA

BPA

 

 

Aan: het College van B&W der Gemeente Amersfoort                        

T.a.v. de burgemeester, mevrouw A. van Vliet-Kuiper,               Amersfoort, 29 juni 2006.

                                                                                                           

Geachte mevrouw van Vliet-Kuiper,

 

Op grond van het reglement van orde van de gemeenteraad van Amersfoort, wil de BPA graag de volgende vragen aan het College van B&W stellen.

 

De huidige stand van zaken rondom de Kersenbaan.

 

Er is alle reden om de aan omwonenden gepresenteerde plannen voor het volledige Kersenbaantracé kritisch tegen het licht te houden. Zo blijft de vraag naar de gevolgen voor de luchtkwaliteit in de lucht hangen. Weliswaar komen op basis van een TNO-onderzoek binnen een maand cijfers beschikbaar maar waar eerder door het college het besluit werd genomen met de voorontwerpbestemmingsplan- procedure te wachten tot onderzoeksgegevens bekend waren mede in relatie met de Europese richtlijnen en de interpretatie daarvan verklaart dat de huidige haast niet.

 

De Burger Partij Amersfoort ( BPA ) vindt het moeilijk te verdedigen, dat gisteravond al participatiegroepen werden bemensd die mee mogen /moeten praten over de uitvoeringsaspecten van het tracé (dat op basis van vastgesteld beleid als vaststaand uitgangspunt werd gepresenteerd!) zonder dat over nut en effecten van de aansluiting van de Kersenbaan op de A28 een grondige en maatschappelijk brede discussie is gevoerd.

Weliswaar komt de gemeenteraad nog aan bod bij het vaststellen van bestemmingsplan Leusderkwartier (voorjaar 2007 is de planning) maar een politiek ervaringsfeit is dat de politieke stellingen dan al zo zijn betrokken dat goede inhoudelijke afwegingen nauwelijks mogelijk zijn.

De gisteravond gepresenteerde verkeersprognoses voorspellen een gunstig effect van het Kersenbaan tracé voor overbelaste wijkverbindingswegen als Arnhemseweg, Daltonstraat, Everard Meijsterweg en Vermeerstraat.

Maar zo werd gisteravond terecht gesteld door heel veel bewoners: deze DHV-voorspellingen bieden geen garantie voor de toekomst, zeker nu geen visie aanwezig is voor de inrichting van deze wijkverbindingswegen. Algemeen verwachten veel bewoners dat het Kersenbaantracé ook veel sluipverkeer vanaf de A 28 kan aantrekken, sluipverkeer dat zo wordt gevreesd op weg naar andere bestemmingen dan het Centraal Stadsgebied zijn weg zoekt door Vermeerkwartier en Leusderkwartier.

Ook de gedachte inrichting van de geplande verkeersrotonde bij Roethof (Arhemseweg / Everard Meijsterweg / Vermeerstraat) is zeer kwestieus. Algemeen verwachtingspatroon is toch een veel veiliger oversteek voor met name langzaam verkeer, maar door voorrang te geven aan gemotoriseerd verkeer boven fietsverkeer op deze rotonde valt met 13.000 verwachte motorvoertuigen per etmaal over het Kersenbaantracé op dit gedeelte juist voor de kwetsbare verkeersdeelnemer het ergste te vrezen.

De presentatie van de plannen heeft geleid tot de volgende vragen van BPA-raadslid Ruud Schulten aan het college van Amersfoort:


Dit brengt ons tot de volgende vragen aan het College:

 

1. Wil het College aangeven welke raadsbesluiten ten grondslag liggen aan het op 28 juni aan de omwonenden van de Kersenbaan gepresenteerde tracé, in het bijzonder het KB-3 tracégedeelte gelegen tussen Diamantweg en Hertenkop dat KB-1 en KB-2 aansluit op de Rijksweg A 28?

 

2. Wil het College aangeven welke verkeers- en milieudoelstellingen u hanteert met het gepresenteerde tracé, dat zijn beslag moet krijgen in het bestemmingsplan Leusderkwartier, waarvoor nu het voorontwerp in procedure is gebracht?

 

3. Wat is de reden dat u zonder de beschikking te hebben op het antwoord op de vraag wat de gevolgen zijn voor de luchtkwaliteit voor de omgeving van het nieuwe tracé nu reeds de procedure voor het voorontwerpbestemmingsplan en de inspraak met de omwonenden start?

 

4. Kunt u aangeven of er tijdgebonden  subsidievoorwaarden zijn verbonden aan het rijkssubsidiebesluit (8 miljoen euro) voor een betere bereikbaarheid van het stadscentrum en welke afspraken u met partners als Rijkswaterstaat en Leusden u over de aansluiting van de Kersenbaan op de Hertenkop heeft gemaakt

 

5. Als communicatiemiddel kiest u voor informatie en communicatie met bewoners van Leusderkwartier  en Vermeerkwartier voor de website van de gemeente. Hoe verzekert u dat mensen die niet over internet beschikken aan de gewenste informatie over de gepresenteerde plannen, de inspraakmogelijkheden en de plan en projectontwikkelingen kunnen komen?


In afwachting van uw antwoorden,
namens de fractie van de Burger Partij Amersfoort ( BPA )

Ruud Schulten

 

 

 

__________________________________________________________________________________

 

ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. 1 augustus 2006)

__________________________________________________________________________________

 

1. In het raadsbesluit van 26 juni 2001 met reg. Nr: 536089 stemt de gemeenteraad in met het volgende:

4b. de tracékeuze KB2 voor het onderdeel ‘ Kersenbaan Fase 2’ , dwz. Het tracé dat deels over de huidige Diamantweg loopt en waarbij sprake is van gescheiden rijstroken op het gedeelte van A28 tot kruispunt Gasthuislaan.

 

Ter verduidelijking:

KB fase 1 betreft het gedeelte Station tot Leusderweg. (indeling van het tracé in de lengte richting)

KB fase 2 betreft het gedeelte Leusderweg tot A28. (indeling van het tracé in de lengte richting)

 

KB 1 betreft een variant van de Kersenbaan waarbij deze op het gedeelte Roethof – Smaragdweg direct aan de PON-lijn ligt. (ligging van het tracé in de breedte richting)

KB 2 betreft een variant van de kersenbaan waarbij deze op het gedeelte Roethof – Smaragdweg het tracé van de Diamantweg volgt. (ligging van het tracé in de breedte richting)

 

De term KB 3 is in het project nooit aan de orde geweest.

 

2. Verkeersdoelstelling Kersenbaan:

  • Een betere bereikbaarheid van het Centraal stadsgebied vanaf de A28

·         De Kersenbaan maakt onderdeel uit van de hoofdinfrastructuur van de Gemeente Amersfoort en is derhalve verbonden met de Everard Meijsterweg, de Vermeerstraat en de Gasthuislaan

·         Een ontlasting van de Arnhemseweg op de delen: Smaragdweg – Roethof en Roethof – Leusderweg

  • Een ontlasting van delen van de Leusderweg, de Everard Meijsterweg en de Vermeerstraat.

 

Milieudoelstelling Kersenbaan:

  • Door middel van geluidsschermen en/of gevelmaatregelen moet worden voldaan een de normstelling uit de Wet geluidhinder.
  • De normen uit het Besluit Luchtkwaliteit 2005 mogen niet overschreden worden.

 

3. Om tijd te winnen. Langs het tracé zelf worden geen overschrijdingen verwacht maar mogelijk wel langs de aansluitende wegen. Dit - en eventueel compenserende maatregelen- zijn nog in onderzoek. Het onderzoek is al veel eerder gestart maar moest - door het verschuiven van de datum van ingebruikneming, door betere verkeersprognoses en door het steeds duidelijker worden van de lijn die de Raad van State volgt bij de beoordeling van dergelijke onderzoeken steeds worden aangepast en uitgebreid. Ook de provincie is steeds strenger geworden met de beoordeling van bestemmingsplannen op het aspect lucht. Door met het planproces al te starten wordt verdere vertraging zoveel mogelijk voorkomen. Dat e.e.a. uiteindelijk toch tot vertraging zal leiden sluiten wij niet uit maar door deze handelswijze wordt de vertraging tenminste zo minimaal mogelijk gehouden. Wellicht dat ook planaanpassingen die voortvloeien uit het overleg met de buurt weer opnieuw moeten worden doorgerekend.

 

 

4. Inmiddels is de MIT-subsidieregeling waaronder de subsidie van CSG2 viel, overgedragen naar de Provincie Utrecht. Onder de naam Brede Doel Uitkering (BDU) wordt de regeling voortgezet. De 8 miljoen staan in de boeken bij de provincie als ge-label-de gelden voor de jaren 2009 (euro 1 miljoen) en 2010 (euro 7 miljoen).

 

Met Rijkswaterstaat, Provincie Utrecht en Leusden wordt gezamenlijk gewerkt aan een onderzoek naar het verbeteren van de aansluiting van de verschillende stedelijke radialen (Leusderweg, Utrechtseweg, Hogeweg en Arnhemseweg / Kersenbaan) op de A28. Daarbij is door de partijen aangegeven dat de aansluiting Hertekop bij de aanpak van alle aansluitingen de hoogste prioriteit heeft. De N226 naar Leusden en de Arnhemseweg/Kersenbaan zijn daarbij benoemd als doorstroomroute. Dit najaar zullen de resultaten van het onderzoek bekend worden. Vervolgens worden voorstellen gedaan voor maatregelen.

 

5. In Stadsinformatiecentrum “De Observant”  wordt alle informatie die op de gemeentelijke website wordt geplaatst ook ter inzage gelegd. Hiermee heeft iedereen die behoefte heeft aan informatie over de Kersenbaan de beschikking over dezelfde informatie.

 

Verder wordt gecommuniceerd via reguliere middelen zoals de Stadsberichten, brieven en persberichten.

 

Op persoonlijk niveau wordt per e-mail, persoonlijke gesprekken of huisbezoeken gecommuniceerd.

 

 

 


 [d1]Docsnummerdocument na opslaan invullen