FORMAT STELLEN VAN SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE

 

 

 

SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE

Ex. artikel 43 Reglement van orde van de raad 2006

 

 

 

Nummer #                                                                                     (In te vullen door de raadsgriffie)

 

 

Datum: 8 augustus 2006

 

 

Aan de voorzitter van de gemeenteraad.

 

 

Steller vragen: de BPA fractie

 

 

Onderwerp: De Amersfoortse Stadsberichten niet meer in De Stad Amersfoort

 

 

Aan: het College van B&W der Gemeente Amersfoort                        

t.a.v. de burgemeester, mevrouw A. van Vliet-Kuiper,                

                                                                                                           

Geachte mevrouw van Vliet-Kuiper,

 

Op grond van het reglement van orde van de gemeenteraad van Amersfoort, wil de BPA graag de volgende vragen aan het College van B&W stellen.

 

Onderwerp: De Amersfoortse Stadsberichten niet meer in De Stad Amersfoort

 

Sinds kort staan de gemeentelijke Stadsberichten van de gemeente Amersfoort in

Amersfoort NU en niet langer in het vertrouwde medium De Stad Amersfoort.

 

Er is alle aanleiding daarover kritische vragen aan het college te stellen nu de uitgever het BDU-concern ( De Stad Amersfoort ) het Wegener-concern ( Amersfoort NU ) in een brief aan de gemeenteraad heeft beschuldigd van prijsdumping en oneerlijke concurrentie.

 

De Burger Partij Amersfoort (BPA) vraagt zich af of de beslissing van het college om de Stadsberichten te gunnen aan het goedkoopste medium niet ‘pennywise and poundfoolish’ is en tot gesol met de belangen van de lezers leidt.  Want de gemeente Amersfoort doet er de laatste jaren heel veel aan om de leesbaarheid van het gemeentelijke nieuws zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

De Stad Amersfoort waarin de gemeente de Stadsberichten gewoonte getrouw plaatste is als huis-aan-huis orgaan een veelgelezen medium met veel plaatselijke en politiek onafhankelijke verslaggeving.

 

Het is dan volgens de BPA het paard achter de wagen spannen om het wekelijkse gemeentenieuws te plaatsen in een medium, dat veel meer het karakter van een advertentieblad heeft en naar verluidt door de doelgroep veel minder gelezen wordt.

 

Graag wil de BPA dat het college antwoord geeft op een paar kritische vragen zoals:

·         de beschuldigingen over prijsdumping die door het BDU-concern zijn geuit,

·         de vraag of bij de afweging van de offerte ook rekening is gehouden met het verschil in leesbereik tussen beide kranten en

·         de (financiële) bereidheid van Amersfoort NU om mee te doen aan onderzoeken naar leesbereikbaarheid onder de doelgroep.”

 

Los van de vragen over het leesbereik en het offertetraject stelt de BPA voor ter vergroting van de lezersaandacht de gemeentelijke Stadsberichten voortaan in Amersfoort NU gespiegeld op de achterpagina te plaatsen, dat wil zeggen dat de achterpagina als voorpagina van Stadsberichten gaat fungeren.

 

 

 

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

 

  1. Wat is de reactie van het college op de beschuldiging van de BDU-concern, gedaan bij brief van 17 juli 2006, waarin gesproken wordt over prijsdumping en marktbederf door het Wegener-concern ?
  2. Heeft het college in de offerte-afweging andere overwegingen dan kostenoverwegingen meegenomen?
  3. Beschikt het college bijvoorbeeld over cijfers over het leesbereik en het bezorgbereik van beide huis-aan-huisbladen ?
  4. Zo ja, hoe luiden die dan ?
  5. Heeft u meegewogen dat het BDU-concern bereid is leesonderzoeken mee te financieren?
  6. En zo ja, hoe dan ?
  7. Bent u zich ervan bewust dat u met het gemeentelijk nieuws een uiterst moeilijk te bereiken doelgroep (namelijk alle inwoners van Amersfoort) aanspreekt en dat lezers die als gevolg van de mediumwisseling afhaken uiterst moeilijk zijn ‘terug te winnen’ ?
  8. Bent u ter wille van de verbetering van het leesbereik in Amersfoort bereid om Stadsberichten voortaan in Amersfoort NU gespiegeld te plaatsen, dat wil zeggen dat de achterpagina van dit huis-aan-huis orgaan voortaan dient als voorpagina van de gemeentelijke stadsberichten ?

In afwachting van uw antwoorden,

 

Namens de fractie van de Burger Partij Amersfoort ( BPA )

 

Ruud Schulten.

 

 

 

Indien nodig

Toelichting:

 

 

Ondertekening en naam,

 

Hans van Wegen, fractievoorzitter BPA.

 

__________________________________________________________________________________

 

ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. 29 augustus 2006).

__________________________________________________________________________________

 

1.  Passage uit de brief van het college aan de BDU (zie bijlage):

     Het aanbestedingsrecht beoogt concurrentie te laten plaatsvinden tussen ondernemingen bij het plaatsen van opdrachten. Hieruit ontstaat de verplichting om opdrachten boven de Europese drempel via een Europese aanbestedingsprocedure uit te zetten. U schrijft dat dit heeft geleid tot prijsdumping en dat hierdoor de markt bederft.

De gemeente ziet dit anders: voor dezelfde kwaliteit van de Stadsberichten (gebaseerd op de objectieve waarden: ervaring, kwaliteitszorg, productieproces, drukproces, bezorging en onderzoek) heeft de gemeente haar Stadsberichten doelmatiger ingekocht. De marktwerking die hier is ontstaan, is dan ook één van de beoogde effecten van een Europese aanbesteding.

 

2.  Passage uit de brief van het college aan de BDU (zie bijlage):

     Wijze van beoordelen

Een Europese aanbesteding gebeurt op objectieve wijze. Alleen dan kan een juiste afweging worden gemaakt, die meetbaar is.

 

Beide aanbieders hebben voldaan aan de leverancierseisen (mogelijkheid tot combinaties van leveranciers, juridische status, economische en financiële draagkracht en bekwaamheid leverancier) en de inhoudelijke eisen (productieproces, bezorging en overige eisen).

 

Vervolgens zijn de aanbiedingen beoordeeld aan de hand van de volgende, objectieve en meetbare criteria:

·    Productieproces en -planning, wegingsfactor 40%

·    Prijs, wegingsfactor 60%

 

Het productieproces en de productieplanning zijn bij beide aanbieders nagenoeg gelijk. De millimeterprijs was wel verschillend en daardoor doorslaggevend. Vanwege het gelijke productieproces en het grote prijsverschil is de opdracht gegund aan Amersfoort Nu.

 

     Redactionele kwaliteit

De aanbesteding van de Stadsberichten gaat feitelijk om de inkoop van advertentieruimte. De gemeente heeft de plicht om gemeentelijke informatie voor alle inwoners toegankelijk te maken, op een technisch goede manier. Beide aanbieders zijn daarvoor geschikt bevonden.

 

Bij het maken van het bestek en de gunningscriteria heeft het inkoopteam gesproken over het al dan niet meenemen van de redactionele kwaliteit en uitstraling van de krant. Na overleg met de gemeentelijke jurist bleek dat de redactionele kwaliteit en uitstraling niet konden worden meegenomen in de aanbestedingsprocedure, omdat dit subjectieve waarden zijn. Meten met subjectieve waarden zou discriminerend hebben gewerkt. En juist het discriminatieverbod is een uitgangspunt van de Europese richtlijnen. 

 

Om dezelfde reden is de leesdichtheid ook niet meegewogen in het gunningsproces. Uit de Stadspeiling van 2005 blijkt dat Amersfoort Nu iets onder De Stad Amersfoort zit: ongeveer de helft las in 2005 De Stad Amersfoort helemaal of grotendeels (49%), Amersfoort Nu zit daar iets onder (45%). Deze cijfers zijn moeilijk te duiden: het kan zijn dat De Stad Amersfoort iets beter wordt gelezen omdat dit blad de Stadsberichten bevat. Volgend jaar zou Amersfoort Nu dus iets beter gelezen kunnen worden. De leesdichtheid is hierdoor een subjectieve waarde en is daarom niet meegewogen.

 

 

3.  Leesbereik: ja.

     Bezorgbereik: ja.

 

4.  Leesbereik: ongeveer de helft las in 2005 De Stad Amersfoort helemaal of grotendeels (49%*), Amersfoort Nu zit daar iets onder (45%*). Deze cijfers zijn moeilijk te duiden: het kan zijn dat De Stad Amersfoort iets beter wordt gelezen, omdat dit blad de Stadsberichten bevat. Volgend jaar zou Amersfoort Nu dus iets beter gelezen kunnen worden.

 

Bezorgbereik: in 2005 werd 4%* van zowel De Stad Amersfoort als Amersfoort Nu regelmatig niet bezorgd.

 

5.  Meebetalen aan een lezersonderzoek was geen wegingsfactor in het gunningsproces, maar een eis. Als de aanbieder niet aan deze eis zou voldoen, zou zijn aanbod niet worden meegenomen in de aanbesteding. Amersfoort Nu betaalt dus mee aan het onderzoek.

 

6.  Zie punt 5.

 

7.  Met de Stadsberichten weet de gemeente een groot deel van de doelgroep te bereiken: 84%* kent de Stadsberichten. Amersfoorters willen het liefst geïnformeerd worden over gemeentelijke aangelegenheden via de Stadsberichten (39%*).

 

Het college verwacht dat deze cijfers niet zullen dalen door de verhuizing naar Amersfoort Nu: de gemeente heeft veel bekendheid gegeven aan de verhuizing. In AD Amersfoortse Courant en Amersfoort Nu en op www.amersfoort.nl en teletekst en kabelkrant van Omroep Amersfoort is de verhuizing in juli en augustus vele malen aangekondigd. De aankondigingen worden tot eind augustus geplaatst.

 

Ook staat op de voorkant van Amersfoort Nu duidelijk aangegeven dat de Stadsberichten zich in het blad bevinden. Deze mededeling wordt op één van de volgende rechterpagina’s in het blad herhaald. Dit geldt voor zowel de woensdag- als de vrijdageditie.

 

Geprobeerd is om ook in De Stad Amersfoort een advertentie te plaatsen over de verhuizing, op de plek waar de Stadsberichten altijd stonden. Dit heeft De Stad Amersfoort geweigerd.

 

8. Het college ziet geen noodzaak om de Stadsberichten gespiegeld te plaatsen in Amersfoort Nu: het vertrouwt erop dat de communicatie over de verhuizing voldoende is. Uit de Stadspeiling Lokale media en Stadsberichten 2007, die volgend voorjaar wordt afgenomen, zal blijken of het leesbereik is gedaald, gestegen of gelijk is gebleven. Mochten de uitkomsten daar aanleiding toe geven, dan zal het college nadenken over maatregelen om het leesbereik te verhogen.

 

* Bron: Stadspeiling Lokale media en Stadsberichten 2005


 [d1]Docsnummerdocument na opslaan invullen