FORMAT STELLEN VAN SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE

 

 

 

SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE

Ex. artikel 43 Reglement van orde van de raad 2006

 

 

 

Nummer #                                                                                     (In te vullen door de raadsgriffie)

 

Amersfoort, 6 oktober 2006

 

 

Aan de voorzitter van de gemeenteraad.

 

Steller vragen: BPA

 

 

Onderwerp:  Niet functionerende – dubbele - bussluis Kwekersweg

 

Aan: het College van B&W der Gemeente Amersfoort, t.a.v. de burgemeester,

mevrouw A. van Vliet-Kuiper,               

                                                                                                           

Geachte mevrouw van Vliet-Kuiper,

 

Op grond van het reglement van orde van de gemeenteraad van Amersfoort, wil de BPA graag de volgende vragen aan het College van B&W stellen.

 

Onderwerp: Niet functionerende –dubbele bussluis Kwekersweg

 

In de voorbije maanden (juli en augustus 2006) werd door de gemeente hard gewerkt aan de Kwekersweg, om deze weg aan te passen aan de nieuwe openbaar vervoerlijn van Vathorst die naar verwachting 1 december 2006 operationeel wordt. Deze buslijn loopt van station Amersfoort via de Maatweg naar station Vathorst.

In verband daarmede werd de aanwezige oude enkelvoudige bussluis vervangen door een nieuwe dubbele bussluis.  De huidige buslijnen maken reeds gebruik van de nieuwe bussluis voorzieningen.

 

Echter Burgers klagen sedert de openstelling vergeefs bij de gemeente steen en been over de wijze waarop de dubbele bussluis is uitgevoerd. Wat is namelijk het geval: gewoon autoverkeer kan “gewoon en ongestraft” gebruik maken van deze sluiproute en doet dat ook in toenemende mate.

 

De Burger Partij Amersfoort (BPA) heeft na onderzoek ter plaatse geconstateerd dat voor automobilisten vanaf centrum en vanaf het bedrijventerrein de Isselt met de bestemming Amersfoort Noord een nieuwe en aantrekkelijke sluiproute is ontstaan, en dat is het gevolg van een niet adequaat genoeg uitgevoerde reconstructie.

 

Want: tot onze grote verbazing zijn de oude fysieke blokkades van de bussluis weggehaald.

 

 

Het college van Amersfoort wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden.

 

1.       Is het college bekend met klachten uit de buurt over toenemend sluipverkeer over de Kwekersweg richting Amersfoort Noord?

2.       Deelt het college onze mening dat de aangelegde busvoorzieningen ( de nieuwe dubbele bussluis) sluipende automobilisten op het ogenblik fysiek geen enkele strobreed meer in de weg legt ?

3.       Deelt het College onze mening dat naar verwachting dit sluipverkeer allengs zal toenemen?

4.       Is het college bereid - op korte termijn - de dubbele bussluis door aanvullende maatregelen zodanig aan te passen dat sluipend autoverkeer fysiek onmogelijk wordt gemaakt ?

5.       Waarom wordt er in Amersfoort verkeerstechnisch geen gebruik gemaakt van de – ontwerp en uitvoering - kennis die elders in Nederland volop aanwezig is over de aanleg dubbele bussluizen ?

 

Met vriendelijke groeten,

 

Namens de fractie van de Burger Partij Amersfoort ( BPA )

 

Ruud Schulten.

 

 

Indien nodig

Toelichting:

 

 

Ondertekening en naam,

 

Hans van Wegen, fractievoorzitter BPA.

 

 

__________________________________________________________________________________

 

ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. 31 oktober 2006 ).

__________________________________________________________________________________

 

 

1.       Ja, op dit moment is er één bewonersklacht bekend bij het college. Daarnaast is meerdere malen vanuit de gemeentelijke organisatie geconstateerd dat er sprake is van incidenteel oneigenlijk gebruik van de bussluis op de Kwekersweg.

 

2.        Nee. Zie onderstaande uitleg.

 

In verband met Lijn Vathorst worden op diverse locaties in de stad aanpassingen verricht aan de infrastructuur. Als gevolg van Lijn Vathorst neemt de frequentie toe van het aantal bussen dat de bussluis op de Kwekersweg passeert. Omdat bij de oude constructie dan de doorstroming van de bussen in het gedrang komt is nu een dubbele bussluis aangelegd. Bij de aanleg van de dubbele bussluis zijn de landelijke richtlijnen gehanteerd. Bij de keuze voor de hoogte van de fysieke barrière is een afweging gemaakt tussen het enerzijds het toegankelijk maken van het openbaar vervoer voor rolstoelen etc. (zgn. lagevloerbussen) en het risico dat andere voertuigen dan bussen ook door de bussluis kunnen rijden.

 

Met de huidige verhoging van 8 cm in de bussluis is nog steeds een fysieke barrière aanwezig          om auto’s te weren. Daarnaast is bij de bussluis voldoende bebording, markering en verkeerslichten aanwezig om aan te duiden waar alleen bussen mogen komen en waar auto’s moeten rijden.

 

3.       Ja, vanuit de kant van de Kwekersweg bestaat de kans dat oneigenlijk verkeer de bebording negeert en de bussluis misbruikt. Vanuit de noordkant is het haast onmogelijk om de bussluis in te rijden. Bij regelmatig toezicht van de politie verwachten wij dat het gebruik binnen proporties blijft. De politie heeft toegezegd op dit punt extra te handhaven. Inmiddels zijn de eerste bekeuringen uitgeschreven.

 

4.       Vooralsnog worden geen aanvullende maatregelen genomen. Aanvullende maatregelen zijn kostbaar en hebben consequenties voor de bussen. Op dit moment worden van maatregelen tellingen uitgevoerd om het oneigenlijk gebruik van de bussluis te kwantificeren. Afhankelijk van de resultaten van de tellingen beslist het College of aanvullende fysieke maatregelen nodig zijn.

 

5.       Bij de uitvoering van werken wordt in Amersfoort gebruik gemaakt van de landelijke geldende richtlijnen en worden deze waar mogelijk ook toegepast. In heel Nederland hebben wegbeheerders te maken met de invoering van lagevloerbussen in het openbaar vervoer en de daaraan gekoppelde dilemma’s.

 

 

 

 


 [d1]Docsnummerdocument na opslaan invullen