FORMAT STELLEN VAN SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE
SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE
Ex. artikel 43 Reglement van orde van de raad 2006
Nummer #(In te vullen door de raadsgriffie)
Datum: 27 december
2006
Aan de voorzitter van de
gemeenteraad.
Steller
vragen:BPA
Onderwerp: Verdwenen calamiteiten-sirene in
Hooglanderveen
Aan: het College van
B&W der Gemeente Amersfoort, t.a.v. de burgemeester,
mevrouw A. van
Vliet-Kuiper,
Geachte mevrouw van
Vliet-Kuiper,
Op grond van het
reglement van orde van de gemeenteraad van Amersfoort, wil de BPA graag de
volgende vragen aan het College van B&W stellen.
Onderwerp: Verdwenen calamiteiten sirene in
Hooglanderveen
Met het sluiten en slopen
van De Dissel in Hooglanderveen is ook de calamiteiten-sirene uit het dorp
verdwenen.
Mocht er dus ergens een
grote calamiteit op het NS spoor zijn, of op de A-28, dan kunnen de
Veeners straks niet alleen hun dorp niet meer in of uit omdat de tunnel in
de van Tuijllstraat gesloten is, maar ze worden ook niet meer
onmiddellijk gewaarschuwd !
De Burger Partij
Amersfoort ( BPA ) vindt het bizar dat het OBV steeds maar eerst sluit of
sloopt voordat ze in overleg met de gemeente Amersfoort correcte
vervanging hebben geregeld.
Over bovenstaande situatie heeft de BPA wat
vragen.
Het college wordt verzocht de volgende vragen
schriftelijk te beantwoorden.
1.Is het college bekend met
bovenstaande feitelijkheden ?
2.Wie heeft het
besluit en de verantwoording genomen om de bestaande calamiteiten
sirene bij De Dissel te laten vervallen en te slopen
?
3.Waar staat de
huidige dichtstbijzijnde sirene voor het verzorgingsgebied van het dorp
Hooglanderveen ?
4.Heeft de
gemeente Amersfoort, volgens het college, nog wel de eind-regie bij
het treffen van diverse ( verkeers ) maatregelen in het OBV werkgebied
?
5.Wat voor
garanties kan het college aan de bewoners van Hooglanderveen geven met
betrekking van de bereikbaarheid van hun dorp ?
6.Staat het
college toe dat straks – gedurende maanden - het dorp Hooglanderveen
richting Nijkerk en Hoevelaken, slechts alleen nog via de spoorwegovergang
richting Vathorst bereikbaar is ?
Namens de
fractie van de Burger Partij Amersfoort ( BPA )
Vragen 1,2 en 3 van de raadsvragen #147 hebben betrekking op
Openbare Orde en Veiligheid en zijn door de brandweer in behandeling genomen en
beantwoord.
De vragen 4,5 en 6 van de raadsvragen #147 hebben betrekking
op verkeer en zijn zodoende door de afdeling Verkeer en Vervoer in behandeling
genomen. De laatste twee raadsvragen sluiten inhoudelijk aan bij de door de
raad aangenomen Motie Verkeersafsluiting Hooglanderveen d.d. 28 november 2006.
In de voorliggende memo worden deze vragen kort en bondig beantwoord, voor een
uitvoerige beantwoording wordt verwezen naar de B&W-nota Motie
Verkeersafsluiting Hooglanderveen. Deze nota wordt in de B&W-vergadering
van 23 januari 2007 behandeld.
Bovenstaande
feiten kloppen deels. Weliswaar is de calamiteitensirene fysiek niet
verdwenen, maar met de sloop van De Dissel is, door het verdwijnen van de
noodzakelijkeaansluitingen, de
sirene niet meer in werking. De sirene wordt verplaatst naar de Veenweg.
Daarnaast wordt er een extra sirene bijgeplaatst in Velden 3G bij de
sportvelden, zodat er een goede dekking is voor heel Hooglanderveen en
Vathorst. Momenteel wordt, in overleg met de VRU (VeiligheidsRegio
Utrecht) en het ministerie van BZK (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties),
onderzocht of heraansluiting in relatie tot het tijdstip van plaatsing van
de 2 nieuwe sirenes gewenst is. Totdat deze sirenedekking hersteld is zal
bij een calamiteit in dit gebied in de alarmering worden voorzien door de
inzet van geluidswagens.
Het
sirenenetwerk is eigendom van het ministerie van BZK, het beheer ervan
ligt bij de VRU. De nieuwe locaties zijn bepaald in overleg tussen VRU en
het ontwikkelingsbedrijf Vathorst.
De
dichtstbijzijnde sirene staat momenteel aan de Rondweg-Oost bij de
brandweerkazerne.
De
gemeente Amersfoort is eindverantwoordelijke als het gaat om
wegafsluitingen en andere verkeerskundige aanpassingen in het
OBV-werkgebied. Als er maatregelen getroffen dienen te worden gaat dit in
overleg met het OBV. Om de betreffende maatregelen juridisch te
bekrachtigen dient altijd een verkeersbesluit genomen te worden. Het nemen
van deze verkeersbesluiten ligt in handen van de gemeente Amersfoort.
De
uiteindelijke verkeersstructuur in Vathorst is erop gericht om het
doorgaande verkeer over de Boulevard af te wikkelen. De woongebieden
krijgen directe aansluitingen op de Boulevard zodat bewoners niet onnodig
om dienen te rijden. Tevens is de verkeersstructuur erop gericht om
sluipverkeer, met name ook in Hooglanderveen, te voorkomen.Tijdens
de werkzaamheden die nodig zijn om de verkeersstructuur te realiseren zijn
soms tijdelijke wegafsluitingen noodzakelijk. De planning van de werken is
zo uitgekiend dat de overlast voor bewoners van Vathorst en het dorp
Hooglanderveen minimaal is. Er kan gedurende korte periodes enige extra
reistijd optreden, echter de bereikbaarheid blijft altijd gewaarborgd.
Voordat
de werkzaamheden aan de tunnel Van Tuyllstraat van start gaan zal de
Boulevard voltooid worden t/m de rotonde bij de Buitenveldseweg. De
Buitenveldseweg loopt langs de nieuwe Dissel, via deze weg zal
Hooglanderveen dus een extra aansluiting hebben met de Boulevard.