FORMAT STELLEN VAN SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE

 

 

 

SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE

Ex. artikel 43 Reglement van orde van de raad 2006

 

 

 

Nummer #                                                                                     (In te vullen door de raadsgriffie)

 

 

Datum:  4 januari 2007.

 

 

Aan de voorzitter van de gemeenteraad.

 

Steller vragen: BPA

 

 

Onderwerp: Slecht functionerende Regiotaxi

 

Aan: het College van B&W der Gemeente Amersfoort, t.a.v. de burgemeester,

mevrouw A. van Vliet-Kuiper,               

                                                                                                           

Geachte mevrouw van Vliet-Kuiper,

 

Op grond van het reglement van orde van de gemeenteraad van Amersfoort, wil de BPA graag de volgende vragen aan het College van B&W stellen.

 

Onderwerp: Slecht functionerende Regiotaxi

 

De Regiotaxi is recent overgegaan naar een andere onderneming. Echter de chaos is groot, heel veel bestaande cliënten hebben geen bericht gehad van deze verandering en weten niet wie ze nu moeten gaan bellen.

 

Nu zijn opnieuw de mensen die afhankelijk zijn van de regiotaxi de dupe, en zij moeten maatregelen en handelingen gaan doen die eigenlijk de partijen - die deze overeenkomst met elkaar zijn aangegaan - al in orde moesten hebben.

 

De BPA heeft enkele mensen opgebeld die nog helemaal geen brief hadden ontvangen. Terwijl telkens het antwoord van de Regiotaxi was, dat de mensen die de laatste zes maanden met de taxi hebben gereden allemaal al een brief hadden gekregen.

En dat is dus pertinent niet waar.

 

Over bovenstaande situatie heeft de BPA wat vragen.

 

 

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden.

 

1.       Is het college bekend met bovenstaande feitelijkheden ?

2.       Hoe worden de mensen die nog niets van de Regiotaxi hebben gehoord ( dus ook nog geen brief hebben ontvangen ) nu geholpen om toch een taxi te kunnen bestellen ?

3.       Wat is volgens het college de reden dat er geen twee maanden uitstel heeft kunnen plaats vinden, zodat de administratieve rompslomp eerst op orde is.

4.       Wanneer verwacht het college dat de situatie bij de nieuwe vervoerder van de Regiotaxi geheel op orde is ?

 

Namens de fractie van de Burger Partij Amersfoort ( BPA )

 

Joke van Woudenberg

 

 

Indien nodig

Toelichting:

 

 

Ondertekening en naam,

 

Hans van Wegen, fractievoorzitter BPA.

 

 

_________________________________________________________________________________

 

ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. 30 januari 2007 ).

__________________________________________________________________________________

 

1.      Het is ons bekend dat helaas nog niet alle pashouders uit de gemeentelijke doelgroepen persoonlijk bericht hebben gekregen over de veranderingen bij de Regiotaxi. Wij zijn voor het informeren van deze reizigers afhankelijk van het adressenbestand van de vorige vervoerder. Dit bestand bleek  verouderd, de 12.000 adressen konden alleen handmatig worden gecontroleerd met de gegevens in de gemeentelijke basisadministratie. Dat was niet meer mogelijk voor 1 januari 2007.  Daarom is ervoor gekozen eerst die mensen aan te schrijven die de afgelopen zes maanden hebben gereisd. Ook deze gegevens zijn afkomstig van de vorige vervoerder. Het blijkt dat niet alle reizigers in dit bestand waren opgenomen.

 

2.      Mensen die het oude telefoonnummer bellen horen een bericht met het nieuwe telefoonnummer. Ook de oude website verwijst naar de nieuwe website. Mensen die tot de doelgroepen behoren krijgen als zij het nieuwe nummer bellen een cliëntnummer waarmee zij weer tegen gereduceerd tarief ritten kunnen bestellen.

 

Daarnaast hebben wij informatie opgenomen in de Stadsberichten en zijn er advertenties geplaatst in regionale media. Het Zorgloket, de informatiewinkel en de seniorenwegwijzers zijn geïnformeerd zodat zij mensen goed verder kunnen helpen.

 

3.      Het contract met de vorige vervoerder liep af op 31 december 2006. Uitstellen zou betekenen dat wij voor enkele maanden een nieuw contract met de vorige vervoerder zouden moeten sluiten. Na overleg bleek dit voor alle partijen geen aantrekkelijk alternatief.

 

4.   Wij controleren het volledige adressenbestand, zodat naar verwachting voor april alle doelgroepreizigers persoonlijk bericht en een nieuwe pas hebben ontvangen. Tot die tijd kunnen reizigers die nog geen informatie hebben ontvangen terecht bij de klantenservice van de Regiotaxi.