SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGEEx. artikel 43 Reglement van orde van de raad 2006
______________________________________________________________________________ ANTWOORDEN van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. mei 2007). 1. Wij herkennen enkele in de toelichting bij de vragen genoemde feiten en situaties, maar deze liggen vaak iets genuanceerder dan uit de toelichting blijkt. Wij merken daarbij op dat wij als gemeente op de meeste terreinen geen directe verantwoordelijkheid hebben. Wij komen hier bij de beantwoording van de verdere vragen op terug. 2. Uit de Amersfoortse leerlingenadministratie blijkt dat Amersfoort 15.137 leerplichtige leerlingen in het (speciaal)
basisonderwijs telt, 7.834 leerlingen in het voortgezet (speciaal) onderwijs en
3. Er bestaat geen landelijke wettelijke norm voor leerplichtambtenaren (LPA’s) 4/5.
Amersfoort beschikt op dit moment in
het kader van de handhaving van de leerplicht over
twee fulltime en twee parttime leerplichtambtenaren met
opsporingsbevoegdheid: 3,3 fte Naast de gemeentelijke leerplichtambtenaren zijn
ook consulenten van de Werkgroep Uitbreiding Leerlingzorg (WUL), ondergebracht
bij Sovee (Stichting OnderwijsVoorrang Eemland), belast met de begeleiding en
bemiddeling van leerplichtige leerlingen in het voortgezet onderwijs. De
consulenten zijn te beschouwen als een verlengstuk van de leerplichtfunctie:
3,8 fte. Een derde partij is het Trajectbureau Opleiding
& Werk, eveneens ondergebracht bij het team voortijdig schoolverlaten
van Sovee. Het Trajectbureau is belast met de bemiddeling van jongeren zonder
startkwalificatie[1]
van 16 tot 23 jaar die naar het mbo[2] gaan. Van de 3,3 fte voor
het Trajectbureau is uiteraard
slechts een klein deel van de activiteiten gericht op leerplichtige jongeren. 6/7. Wij beperken ons bij deze vragen tot de gegevens over het schooljaar 2005-2006. Dit schooljaar is representatief voor de handhavingsactiviteiten van leerplicht. In het schooljaar 2005-2006 is bij 25 leerlingen en ouders proces-verbaal uitgeschreven en zijn bij 108 gevallen waarschuwingen uitgedeeld. Onder sancties verstaan wij overigens niet alleen het opmaken van proces-verbaal, het ultieme middel waarover leerplicht beschikt om ouders/leerlingen ‘in het gareel te krijgen’. Leerplichtambtenaren roepen ouders/leerlingen op voor een of meerdere gesprekken, kunnen vrijstellingen verlenen en extra begeleiding/bemiddeling inroepen via de WUL of Bureau Jeugdzorg. Tot slot kunnen zij een leerling doorverwijzen naar Bureau HALT en proces-verbaal opmaken.Voorts kan leerplicht een zogenaamde zorgmelding doen bij Bureau jeugdzorg om verplichte hulpverlening te starten. 8. Bij verzuim van leerplichtige leerlingen zijn roc’s (scholen voor middelbaar beroepsonderwijs) verplicht dit te melden aan de leerplichtambtenaar en de leerlingenadministratie van de gemeente waar de leerling woont. Op het moment dat er een melding volgt wordt actie ondernomen door leerplicht/WUL of Trajectbureau. Omdat de leerlingenadministratie pas in de loop van het schooljaar alle in- en uitschrijvingen van de roc’s kan verwerken, vindt de controle op absoluut verzuim (een jongere staat in het geheel niet op een school ingeschreven) door leerplicht onder leerplichtige jongeren later plaats dan noodzakelijk. Om daar verbetering in aan te brengen hebben wij in “Actie op uitval’ voorgesteld de formatie voor de gemeentelijke leerlingenadministratie met 24 uur uit te breiden. Tevens vindt in het kader van dit actieplan een verbeterslag plaats ten aanzien van de leerlingenadministratie. 9. Om nog meer zicht te krijgen op het verzuim op scholen en snel en adequaat te kunnen optreden zijn wij in nauw overleg met de scholen bezig met de totstandkoming van een Verzuimconvenant. Hierin worden per 1 augustus 2007 concrete procedureafspraken over hoe en wanneer melding van verzuim door scholen dient plaats te vinden, hoe de controle door leerplicht zal plaatsvinden en de sancties die volgen als scholen zich niet aan de afspraken houden.
10. De leerplichtambtenaren heeft, samen met de coördinator van de WUL, één keer per jaar overleg met de inspectie. Hierin wordt alle relevante informatie uitgewisseld over de werkwijze/prioriteiten van leerplicht Amersfoort en de werkwijze/prioriteiten van de onderwijsinspectie. 11. Zie het antwoord op vraag 10. [1] Een startkwalificatie is een afgeronde mbo-opleiding op minimaal niveau 2 of een havo- of vwo-diploma. [2] Het mbo is een volwaardige beroepskwalificerende opleiding, gericht op het behalen van een startkwalificatie. Het is niet zo dat het ROC, waar deze opleidingen worden gegeven, gezien moet worden als een vangnet. Leerlingen die uitvallen in het vmbo stromen wel relatief vaak door naar een Opleiding Arbeidsmarkt ge- Kwalificeerd Assistent (AKA) op niveau 1 van het mbo, Wel kan het zijn dat er voor een leerling vanwege zijn leeftijd geen reële kans meer bestaat nog een diploma in het voortgezet onderwijs te halen, bijvoorbeeld een jongere die op latere leeftijd uit het buitenland komt. In die gevallen gaat deze leerling soms direct na de eerste opvang versneld naar het mbo. | ||||||||||||||||||||||||||