Schriftelijke vragen aan het College

SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE

Ex. artikel 43 Reglement van orde van de raad 2006

 

 

 

Nummer #                                                                            (In te vullen door de raadsgriffie)

 

 

Datum: 24 april 2007.

 

 

Aan de voorzitter van de gemeenteraad.

 

Steller vragen: BPA

 

Aan: het College van B&W der Gemeente Amersfoort, t.a.v. de burgemeester,

mevrouw A. van Vliet-Kuiper,               

                                                                                                           

Geachte mevrouw van Vliet-Kuiper,

 

Op grond van het reglement van orde van de gemeenteraad van Amersfoort, wil de BPA graag de volgende vragen aan het College van B&W stellen.

 

Onderwerp: Geluidsoverlast Velden 3A Vathorst.

 

Het college kiest er voor om, samen met het OBV, een woonwijk te bouwen tussen een drukke spoorbaan en een drukke autoweg de A-28, maar dan dient het college ook al het mogelijke te doen om de Burgers zo veel mogelijk te vrijwaren van geluidsoverlast en andere ongunstige invloeden.

 

Bewoners/ Burgers ondervinden nu al extra overlast vanwege een wijziging aan het spoor.

In de Velden 3A is de woondichtheid dusdanig dat naar het zich laat aanzien het voorgeschreven openbaar buurtgroen niet wordt gerealiseerd.

De toch al smalle Groene Zoom van 3,49 ha langs de Velden 3A wordt maar liefst voor 1/3 deel bebouwd.

 

Het Groen wordt de toekomstige bewoners niet gegund en bovendien wilt het college de Burgers - uit kostenoverweging - opzadelen met een te veel hoog geluidsniveau.

Door bebouwing in de Groene Zoom en grote bebouwingsdichtheid in de wijk heeft het college extra inkomsten verworven zodat de kosten voor de geluidsbeperkende maatregelen langs het spoor geen beletselen mogen zijn de geluidsmaatregelen achterwege te laten.

 

Uit de provinciale beschikking blijkt dat in de Velden 3A ruim 66 woningen vanwege het spoor, de ring-boulevard en de autoweg A28 een geluidsbelasting ver boven de voorkeurgrenswaarde van 50 dB(A) krijgen.

 

Bovendien staan 15 van deze woningen ook nog pal in de Groene Zoom.

 

Dit vindt de BPA een zeer betreurenswaardige situatie.

Hier is Vathorst, een wereld van verschil, maar dan in  negatieve zin.

 

 

Over bovenstaande situatie heeft de BPA de volgende vragen.

 

 

 

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden.

 

  1. Is het college van al de bovenstaande feiten op de hoogte ?
  2. Kan het college verklaren waarom een groot aantal woningen in Velden 3A Vathorst een veel hogere geluidsbelasting krijgen dan de voorkeurswaarde van 50 dB(A) ?
  3. En waarom staat het college toe dat er 15 van deze woningen in Velden 3A Vathorst ook nog pal in de Groene Zoom worden gebouwd ?
  4. Kunnen de toekomstige bewoners van deze woningen in Velden 3A Vathorst straks bij het College aankloppen voor de geluidsoverlast van de A-28 en de spoorlijn?
  5. De BPA verzoekt het college met klem geen ontheffing bij de provincie aan te vragen en de geluidsbeperkende maatregelen langs het spoor volledig uit te voeren. Is het college tot beide maatregelen bereid?

 

Namens de fractie van de Burger Partij Amersfoort ( BPA )

 

Kees Kraanen en Hans van Wegen

 

 

Indien nodig

Toelichting:

 

 

Ondertekening en naam,

 

Hans van Wegen, fractievoorzitter BPA.

 

 

__________________________________________________________________________________

 

VRAGEN van de raadsleden Hans van Wegen en Kees Kraanen (BPA) inzake geluidsoverlast Velden 3A Vathorst gedaan overeenkomstig artikel 43 van het reglement van orde voor vergaderingen van de gemeenteraad van Amersfoort (2007 , nr. 60; ontvangen d.d. 24 april 2007).

 

ANTWOORD van burgemeester en wethouders

__________________________________________________________________________________

 

 

Inleiding: Het college kiest er voor om, samen met het OBV, een woonwijk te bouwen tussen een drukke

spoorbaan en een drukke autoweg de A-28, maar dan dient het college ook al het mogelijke te doen

om de Burgers zo veel mogelijk te vrijwaren van geluidsoverlast en andere ongunstige invloeden.

Bewoners/ Burgers ondervinden nu al extra overlast vanwege een wijziging aan het spoor.

In de Velden 3A is de woondichtheid dusdanig dat naar het zich laat aanzien het voorgeschreven

openbaar buurtgroen niet wordt gerealiseerd.

De toch al smalle Groene Zoom van 3,49 ha langs de Velden 3A wordt maar liefst voor 1/3 deel

bebouwd.

Het Groen wordt de toekomstige bewoners niet gegund en bovendien wilt het college de Burgers - uit

kostenoverweging - opzadelen met een te veel hoog geluidsniveau.

Door bebouwing in de Groene Zoom en grote bebouwingsdichtheid in de wijk heeft het college extra

inkomsten verworven zodat de kosten voor de geluidsbeperkende maatregelen langs het spoor geen

beletselen mogen zijn de geluidsmaatregelen achterwege te laten.

Uit de provinciale beschikking blijkt dat in de Velden 3A ruim 66 woningen vanwege het spoor, de

ring-boulevard en de autoweg A28 een geluidsbelasting ver boven de voorkeurgrenswaarde van 50

dB(A) krijgen.

Bovendien staan 15 van deze woningen ook nog pal in de Groene Zoom.

Dit vindt de BPA een zeer betreurenswaardige situatie.

Hier is Vathorst, een wereld van verschil, maar dan in negatieve zin.

 

 

Over bovenstaande situatie heeft de BPA de volgende vragen.

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden.

 

 

Vraag 1:    1. Is het college van al de bovenstaande feiten op de hoogte ?

Antwoord 1 Wij zijn op de hoogte van feiten met betrekking tot de woningbouw van 65 woningen in de Velden 3A Vathorst waarvoor een ontheffing hogere grenswaarden bij de provincie Utrecht is aangevraagd en verkregen. Te weten:

 

-30 appartementen waarvoor een provinciale beschikking voor hogere grenswaarden is verkregen met betrekking tot railverkeersgeluid; 

-35 woningen die passen in de uitwerking van het ontheffingsbesluit (behorende bij het in 1998 vastgestelde bestemmingsplan Vathorst met betrekking wegverkeersgeluid voor Velden 3A) vanwege de Boulevard (24 woningen) en vanwege de Rijksweg A28 (11 woningen). 

 

 

Vraag 2. Kan het college verklaren waarom een groot aantal woningen in Velden 3A Vathorst een veel

hogere geluidsbelasting krijgen dan de voorkeurswaarde van 50 dB(A) ?

Antwoord 2 Bij de vaststelling van het bestemmingsplan Vathorst voorzag het plan in een woningbouwprogramma van ca. 10.900 woningen. Om uitvoering te kunnen geven aan deze opgave moest een deel van de woningen worden gebouwd binnen zgn. geluidszones van wegen en de spoorbaan. Die zones hebben een geluidsniveau dat de voorkeurswaarde overschrijdt. Overigens mag daar uitsluitend gebouwd worden wanneer voor die woningen ontheffing is verleend. Aan die ontheffingsvoorschriften is voldaan. Aan de woning moeten altijd zodanige maatregelen worden getroffen dat het geluidsniveau binnenshuis voldoet aan de gestelde normen. Ontheffing op deze binnennormen is niet mogelijk.

 

Vraag 3. En waarom staat het college toe dat er 15 van deze woningen in Velden 3A Vathorst ook nog

pal in de Groene Zoom worden gebouwd ?

Antwoord 3 Deze woningen worden juist niet in de Groene Zoom gebouwd.

 

Vraag 4. Kunnen de toekomstige bewoners van deze woningen in Velden 3A Vathorst straks bij het

College aankloppen voor de geluidsoverlast van de A-28 en de spoorlijn?

Antwoord 4 Het staat bewoners altijd vrij om bij ons aan te kloppen, ook over geluidsoverlast. Wij hechten er aan om nogmaals te benadrukken dat de plannen zijn uitgewerkt conform de verleende ontheffingsbesluiten van GS. Bovendien benadrukken wij dat boven de van toepassing zijnde voorkeursgrenswaarden voor de geluidsgevoelige buitengevels, in het kader van de verlening van de bouwvergunning, door middel van een akoestisch onderzoek is aangetoond dat het binnenniveau voldoet aan de grenswaarden voor geluidsgevoelige vertrekken.

 

Vraag 5. De BPA verzoekt het college met klem geen ontheffing bij de provincie aan te vragen en de

geluidsbeperkende maatregelen langs het spoor volledig uit te voeren. Is het college tot beide

maatregelen bereid?

Antwoord 5 Nee, daartoe zijn wij niet bereid. Overigens hebben wij voor Velden 3A reeds de benodigde ontheffingen voor railverkeersgeluid aangevraagd en verkregen. De woningen zullen worden gebouwd in overeenstemming met de verleende ontheffing. Het uitvoeren van geluidswerende maatregelen langs het spoor is daarmee dan ook niet aan de orde.