Vragen door leden van de gemeenteraad (via griffie)

                                                                                     Gemeente Amersfoort

 

 

 

 

 

Vragen

 

2007, nummer 21

 

 

 

                                                                                                                               DOCS.nr. 2674562

__________________________________________________________________________________

 

VRAGEN van het raadslid R. Smit (BPA) inzake verkeersveiligheid op het stationsplein gedaan overeenkomstig artikel 43 van het reglement van orde voor vergaderingen van de gemeenteraad van Amersfoort (SOB, nr. 2670606; ontvangen d.d. 13 februari 2008).

 

ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. 26 februari 2008)

__________________________________________________________________________________

 

 

Inleiding: De aanleg van de vrije busbaan tussen de Stadsring en het Centraal Station heeft omstreeks de

eeuwwisseling geleid tot een aantal ernstige ongelukken, sommige daarvan met dodelijke afloop. Dit

was begin 2002, in de aanloop naar de verkiezingen, voor de beoogde verkeerswethouder de heer

Brink aanleiding om in een paginagroot interview te pleiten voor snelle oplossingen ter verbetering

van de verkeersveiligheid rondom de busbaan en op het Stationsplein. De eerste stap werd ook

spoedig na de verkiezingen genomen.

Nog voor het einde van 2002 werd vanaf het politiebureau tot aan de Ponlijnbrug een

afscheidingshek geplaatst en werden enkele voetgangersoversteekplaatsen aangepast. Deze

maatregel, die als een eerste stap was bedoeld, heeft de veiligheid ongetwijfeld verbeterd: spontaan

oversteken is bij het grootste deel van de busbaan niet meer mogelijk.

De volgende stap bij de verbeteringsplannen verloopt moeizamer. Het gaat hierbij met name om de

situatie op het Stationsplein en de onoverzichtelijkheid bij de aansluiting Vlasakkerweg. In

november 2003 werd een oplossing voor de busroute gepresenteerd waarbij het autoverkeer in oostwestrichting

werd verlegd naar een tracé tussen de busbanen. Hierdoor ontstond op het Stationsplein

een onoverzichtelijke situatie door extra kruisingen van verschillende soorten verkeer. In september

2004 werd een plan gepresenteerd met tweerichtingsverkeer voor al het autoverkeer vanaf de

Stadsring.

Ook dit plan leverde onoverzichtelijke verkeerskruisingen op het Stationsplein op. Nadat beide

oplossingen door de gemeenteraad waren afgewezen, werd in mei 2005 een plan gepresenteerd

waarbij vanaf de Vlasakkerweg het autoverkeer buiten de busbaan een plek kreeg. Aan de oostzijde

van het Stationsplein was een rotonde geprojecteerd waardoor het autoverkeer vanaf dit punt weer

aan de zuidzijde van het Stationsplein belandde.

Hierna is een grote stilte opgetreden. Wel werd in het collegeprogramma het tweerichtingsverkeer op

de Van Asch van Wijckstraat opgenomen. Een eerste beweging uitte zich pas weer in de

raadsinformatiebrief 2007-131 ‘Openstelling Van Asch van Wijckstraat en Stationsstraat in twee

richtingen’. In deze raadsinformatiebrief was het actieargument opgenomen: ‘(6) Het – in het kader

van “werk met werk maken” – verbeteren van de verkeersveiligheid op de stationsroute.’

Intussen is, zes jaar naar de geuite voornemens, nog steeds geen concrete actie ondernomen om de

veiligheid op het Stationsplein te verbeteren. Dit heeft onlangs opnieuw tot een ernstig ongeval

geleid. Uit opmerkingen van taxi- en buschauffeurs is op te maken dat er zich op het Stationsplein

met grote regelmaat gevaarlijke situaties voordoen.

Over bovenstaande situatie heeft de BPA de volgende vragen.

 

 

 

 

Vraag 1) Onderschrijft het College de opvatting dat het Stationsplein, met name voor voetgangers,

onveilig kan worden genoemd?

Antwoord 1) Wij realiseren ons de complexiteit van het functioneren van het Stationsplein en haar omgeving.

 

Vraag 2) Is het College op de hoogte van het feit dat al sinds 2002 verbeteringen van de situatie op

het Stationsplein werden aangekondigd, hiervoor tot 2005 verschillende plannen zijn

aangeboden, maar waarvoor de afgelopen jaren geen zichtbare acties zijn ondernomen?

Antwoord 2) Ja, wij zijn bekend met de plannen aangaande de vergroting van de verkeersveiligheid stationsroute.

Er zijn overigens wel degelijk de afgelopen jaren maatregelen genomen ten einde de veiligheid van het Stationsplein en omgeving te vergroten, zoals:

*aanbrengen van een hek met haag op de stationsroute om zo ongewenst oversteken tegen te gaan.

*aanleggen van zebra’ om zo voetgangers de gelegenheid te geven om over te steken.

*de voorrijlus is ook bestemd voor taxi’s, om zo onverantwoord rijgedrag tegen te gaan.

*bijplaatsen van fietsenklemmen, wat bijdraagt aan de overzichtelijkheid aan het plein en omgeving, en daarmee aan de veiligheid van het plein.

 

Vraag 3) Kan het College bevestigen dat, mede als gevolg van de voornemens in het

collegeprogramma, de beleidsprioriteit voor de busroute en het Stationsplein is verlegd van

de veiligheid op het plein naar het creëren van tweerichtingsverkeer op de Van Asch van

Wijckstraat en de Stationsstraat?

Antwoord 3) Nee, van de suggereerde prioriteitsstelling is geen sprake. Wij gaan in ons  collegeprogramma uit van het treffen van maatregelen om de Van Asch van Wijckstraat in beide richtingen voor alle verkeer open te stellen, waardoor de bereikbaarheid van het station verbetert wordt en de verkeersveiligheid vergroot. In samenhang daarmee zullen ook de gevolgen daarvan voor de verkeersafwikkeling op het Stationsplein in beeld worden gebracht en zullen zonodig maatregelen worden uitgevoerd.

 

Vraag 4) Is het College het met vragenstellers eens dat de inhoud van de Raadsinformatiebrief 2007-

131 een in hoofdzaak procedureel karakter draagt en geen enkele informatie bevat over de

wijze waarop de verkeersveiligheid op het Stationsplein kan worden verbeterd?

Antwoord 4) RIB 2007/131 heeft een hoofdzakelijk procedureel karakter. Daarnaast is in deze RIB ook aangegeven dat in het najaar van 2007 met de noodzakelijke werkzaamheden is begonnen. Voorts is in deze RIB aan u toegezegd dat u in de ronde van 22 april 2008 inhoudelijk over dit onderwerp zal worden geraadpleegd.

 

Vraag 5) Is het College van B en W bereid de werkzaamheden rondom de busbaan tussen de Stadsring

en het Stationsplein dusdanig te faseren dat de noodzakelijke werkzaamheden op het

Stationsplein met voorrang kunnen worden uitgevoerd en niet onnodig worden vertraagd

door discussies rondom het instellen van tweerichtingsverkeer aan de oostzijde van het

bustracé?

Antwoord 5) Ja. De start uitvoering werkzaamheden Stationsplein kan eerder dan de start uitvoering stationsroute.

 

Vraag 6) Is het College bereid om de gemeenteraad – en daarmee ook de Amersfoortse burgers – op

korte termijn te informeren over de concrete maatregelen die hem voor ogen staan ter

bevordering van de verkeersveiligheid op het Stationsplein?

Antwoord 6) Ja, zodra is besloten over het nemen van concrete maatregelen ter bevordering van de verkeersveiligheid op het Stationsplein zult u door ons daarover worden geinformeerd.

 

[Info:1] 


 [Info:1]Antwoord op vraag 2 hier in geven.