Gemeente Amersfoort

 

 Vragen

2002, nummer 104 Reg.nr. 984725

_________________________________________________________________________________

VRAGEN door leden van de gemeenteraad gedaan overeenkomstig artikel 37 van het reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad van Amersfoort en de daarop door burgemeester en wethouders gegeven antwoorden. (DAZ, nr. 960667; ontvangen d.d. 6 januari 2003).

__________________________________________________________________________________

 

Vragen van het raadslid J.van Wegen (BPA) inzake de Amersfoortselijn (Amerfoort-Almere)

 

Inleiding:

  1. Rondom het sportpark Zielhorst is de nodige commotie ontstaan over het feit dat het college al de commerciële activiteiten van Birkhoven-Noord zoals de klimhal, de kartingbaan, de sauna/beautyhal, de sport- en evenementenhal enz. enz. bij de bestaande sportvelden op sportpark Zielhorst wil gaan inpassen.
  2. Echter moet het moet het college ook bekend zijn dat de nieuw geprojecteerde spoorlijn Amersfoort-Almere vv middels een fly-over straks midden in het sportpark Zielhorst komt te lopen. Deze fly-over zal met minstens 18 forse betonnen poten heel veel ruimte van het huidige sportpark Zielhorst gaan innemen.
  3. Ook zal deze spoorlijn Amersfoort-Almere na sportpark Zielhorst wellicht ook de A1, de Vinexwijk Vathorst, Nieuwland, de huidige vuilstort van Smink de toekomstige baggerberging, de groen zoom rond hooglanderveen enz. gaan doorsnijden.

Vragen:

  1. Is het College op de hoogte van het feit dat de nieuw geprojecteerde spoorlijn Amersfoort-Almere vv middels een fly-over straks midden over het sportpark Zielhorst komte te lopen?
  2. Deze spoorlijn Amersfoort-Almere vv zal na Sportpark Zielhorst de A1, de Vinexwijk Vathorst, Nieuwland de huidige vuilstort van Smink de toekomstige baggerberging enz. gaan doorsnijden. Heeft het college al met een tracé voor deze spoorlijn Amersfoort-Almere door de vuilstort van Smink en de baggerberging rekening gehouden?
  3. En zo ja, waar loopt dat tracé dan?
  4. Hoe denkt het college dat speciaal in en op de vuilstort van Smink en de toekomstige bagger-berging op te lossen?
  5. Wilt u bij uw antwoord ook een duidelijke kaart met het volledige toekomstige tracé (incl. de drie verschillende variaties)op het grondgebied van de gemeente Amersfoort tot aan de randmeren beschikbaar stellen?
  6. Indien het toekomstige tracé van de spoorlijn Amersfoort-Almere ook geprojecteerd is door de groene zoom rondom Hooglanderveen, kan het college dan aangeven hoe dit tracé rondom Hooglanderveen en richting Bunschoten is geprojecteerd?

 

Gemeente Amersfoort

 

__________________________________________________________________________________

ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. .. 2002).

__________________________________________________________________________________

 

 

  1. De raillijn Amersfoort –Almere (Amersfoortselijn) is de infrastructurele drager van de zogenoemde Flevolandoptie, waarmee wordt beoogd de verstedelijkingsdruk op Amersfoort/ Eemland in de toekomst af te leiden naar Flevoland. In 1997 koos de gemeenteraad voor deze optie in het kader van de nota "Lijnen naar de Toekomst". De raillijn is de exponent van deze keuze die in 2001 in het Stads-perspectief Amersfoort 2015 werd bevestigd teneinde de stedelijke ontwikkeling na de afronding van Vathorst.niet langer te zoeken in grootschalige stadsuitbreiding, maar in stedelijke herstructurering. De Flevoland-optie heeft haar basis in de zogenoemde Oostflankstudie. Op Randstad niveau is besloten dat de eventuele realisering van de Amersfoortselijn pas op lange termijn aan de orde is (na 2030). De zogenoemde Stichtselijn (Almere-Hilversum-Utrecht) heeft een hogere prioriteit. In de studie zijn voor de Amersfoortselijn twee principevarianten voor het tracé opgenomen één via Bunschoten en één via Nijkerk. Amersfoort heeft indertijd in beginsel gekozen voor de variant via Bunschoten. In het verlengde daarvan heeft de gemeenteraad, ter gelegenheid van de vaststelling van het bestemmingsplan Vathorst besloten tot een tracéreservering in het grensgebied van Vathorst en de A1. Daarbij is ervan uitgegaan dat het tracé bestaande functies ter weerszijden van de A1 niet of nauwelijks zal aantasten. Dat het hier om een – voor huidige begrippen - technisch gecompliceerde en tamelijk kostbare oplossing zal gaan was wel duidelijk, maar werd in het licht van mogelijke ontwikkelingen op de lange termijn (30 jaar) voldoende reëel geacht. De aansluiting op het bestaande spoor Amersfoort-Zwolle zal inderdaad beslag leggen op een deel van het huidige sportpark Zielhorst. De afbuiging richting Bunschoten is gedacht voorbij de vuilstort Smink ten westen van de Zevenhuizerstraat. Onlangs hebben wij op initiatief van de provincie Flevoland samen een globale haalbaarheidstudie laten doen door Holland Railconsult naar diverse tracévarianten zowel via Bunschoten als via Nijkerk.
  2. zie onder 1;
  3. idem;
  4. niet aan de orde;
  5. Wij willen niet vooruitlopen op het rapport of delen/ kaarten daaruit. Het gaat bij geen van de varianten om op uitvoeringgerichte technische ontwerpen, maar om betrekkelijk globale indicaties.
  6. niet aan de orde.