Algemene Beschouwingen Gemeente Begroting 2003 - 2006. Niet het Centraal Stads Gebied ( CSG ) , maar de Mens, de Burger staat Centraal. Het huidige Amersfoortse College, waar helaas geen vertegenwoordigers van de nieuwe lokale partijen inzitten, heeft nog steeds een regenteske mentaliteit. Immers de Septemberbrief gaat geheel voorbij aan de huidige landelijke situatie: de PvdA zit niet meer in de regering en er is nauwelijks een politiek stabiel bestuur met stabiele maatregelen. Toch wil het huidige College van B&W het braafste jongetje /meisje van de klas zijn met grote bezuinigingen. De BPA vindt ook dat, als de bezuinigen dan al zo nodig zijn, ze veel te fors zijn en op de verkeerde programma-onderdelen plaats vinden. De BPA vindt ook, dat er nieuwe keuzen moeten worden gemaakt in Amersfoort. Amersfoort is toe aan een nieuwe interne ( Stadhuis ) en externe ( de wijken ) kwaliteitsslag. Amersfoort wordt op de kaart gezet; dit hoeft echter niet met vette hoofdletters. Eén hoofdletter is voldoende. Het motto van het college in de septemberbrief: "GEWOON DOEN" wordt door ons van harte onderschreven; wij zijn echter van mening, dat de klemtoon óók op het eerste woord moet komen te liggen: "GEWOON DOEN" Belangrijk in de komende periode is de kwaliteit van de bestaande stad als leefomgeving. Hierbij moet de burger centraal worden gesteld. Het motto van de BPA hierbij is: Amersfoort is van de Burgers en voor de Burgers.
a) Gewoon doen: Wat betreft Veiligheid: handhaving van de reeds bestaande regels door direct en correctief optreden. Uitbesteden niet op basis van een inspanningsverplichting, maar altijd op basis van een resultaatverplichting. Cruciale termijnen van Bestemmingsplannen, Voorbereidingsbesluiten enz. moeten veel adequater bewaakt worden. b) Gewoon doen: De grote ambities van verschillende voorgaande colleges moeten naar onze mening worden bijgesteld. Bij de opstelling van de vorige begroting nog, werden in eerste instantie de wensen van politiek en bestuur tot een onhaalbaar niveau opgeschroefd. Bijstelling daarvan leidde in onze ogen nog steeds tot een zeer ambitieus programma. Elke euro die aan hoge ambities wordt besteed, betekent voor de burger een extra verzwaring van lokale lasten. Thans moet naar onze mening "pas op de plaats" worden gemaakt. De staat van onderhoud in onze gemeente kent grote achterstanden. De BPA is van mening, dat deze achterstanden zo snel mogelijk moeten worden ingelopen; immers dit bepaalt in hoge mate de kwaliteit van onze leefomgeving. Wij zijn dan ook tegen het nog verder laten oplopen van achterstanden op dit gebied. Door de recessie en regeringsmaatregelen, dreigt de sociaal-maatschappelijke situatie voor een grote groep mensen te verslechteren. Wij vinden dit niet acceptabel, en zeker niet in het licht van ambitieuze projecten in de voorliggende begroting. Voor ons staat de mens voorop en wij vinden dan ook, dat op de kwaliteit van onze bestaande leefomgeving zo hoog mogelijk moet worden ingezet. Ondersteuning van de zwakkeren in onze samenleving dient daarbij ruimhartig te worden toegepast. c) Vernieuwen: een vernieuwend personeelsbeleid, door het personeel veel meer in teams te laten werken. Is een medewerker van het Stadhuis afwezig, dan pakt een ander uit het team het telefoontje en dus de zaak op. Nu blijven zaken vaak dagen, soms weken liggen als iemand ziek of afwezig is. Door Nederlandse bedrijven en overheden worden jaarlijks grote sommen geld besteed aan het verbeteren van gemaakte fouten. De oplettende lezer zal in de lokale media hebben kunnen kennisnemen van nogal wat zaken, die onder verantwoordelijkheid van de gemeente verkeerd werden voorbereid en/of uitgevoerd. Het daarbij behorende (extra) kostenplaatje is vaak hoog. In de voorliggende begroting wordt ook weer melding gemaakt van constructiefouten bij het Meridiaancollege, Valleicollege en het Guido de Brescollege, met een totaal bedrag van plm. 950.000 euro! De BPA is van mening, dat dit niet kan. Bij de uitvoering van alle activiteiten moet het leidend motief zijn: "Doe de dingen de eerste keer reeds goed!" De personele kosten van het gemeentelijk apparaat bedragen in 2002 plm. 53.000 euro per (voltijd)medewerker. Het uitgangspunt na 1997, dat de formatie jaarlijks met 3 à 4 procent moet stijgen om gelijke tred te houden met de groei van de stad, wordt door de BPA niet gedeeld. In 1999 is een extra personele uitbreiding doorgevoerd, om de toegenomen ambities te kunnen waarmaken. Als gevolg van de door de BPA voorgestelde consolidatiepolitiek, moet het mogelijk zijn om het gemeentelijk apparaat af te slanken, bovenop de reeds aangekondigde bezuinigingen van 1 miljoen euro. d) Kiezen: de gemeentelijke financiële reserves zijn bij de uitgavenposten vaak 3 of 4 keer zo hoog als de gangbare normen. Dit kan best terug gebracht worden tot de landelijke norm. De BPA wil geen renovatie meer uitvoeren van het huidige Sportfondsen Bad, maar is vóór het uitvoeren van het achterstallige onderhoud aan het Bosbad. Daarnaast vinden wij, dat er een nieuw overdekt zwembad moet worden gebouwd op een locatie, waar over 5 jaar de meeste mensen wonen. Hierbij ook zorgen voor voldoende parkeerplaatsen. e) Algemeen: De BPA wil veel meer KENGETALLEN in de begroting. De BPA stelt dan ook voor, om uit de Raad een commissie te benoemen, die zorgt voor meer en vooral duidelijke KENGETALLEN voor elk deel van het Raadsprogramma. Alleen op deze manier kunnen we jaarlijks meten wat de effecten zijn geweest van een bepaald politiek beleid. Wij willen, dat de communicatie met het Stadhuis en de verantwoording naar de Burger over inzet en resultaten van de lokale overheid duidelijker wordt. Samenvattend: De BPA is voor een aanpak, waarbij het beheer en onderhoud van onze stad voorrang krijgt boven prestigeprojecten. Wij vinden namelijk, dat Amersfoort van de Burgers en voor de Burgers is. De BPA is een duidelijk voorstander van het bijstellen van de huidige ambities. Wij zullen een kritische houding aannemen, zowel bij het bepalen van doelen, als ook bij het beoordelen van de omvang en het functioneren van het gemeentelijk apparaat. En tot slot: Amersfoort moet dalen op de lijst van dure gemeenten De Burger Partij Amersfoort ( BPA ) zal met betrekking tot het Deel 3 van de Gemeente Begroting 2003 - 2006, verder de Programma's volgen:
In zijn algemeenheid is het beeld van de veiligheid binnen de gemeente Amersfoort verbeterd. Het uitvoeren van het Koffieshop-beleid betekent echter, dat bij wisseling van eigenaar of indien een Koffieshop zich binnen 250 meter van een ( lagere ) school bevindt, deze Koffieshop gesloten moet worden. Verder zou de Politie veel meer correctief (een voorbeeld stellen) in plaats van later repressief moeten gaan optreden. Enkele recente voorbeelden van de inzet van Politie:
Dit resulteerde in een vrolijke familievideo; veel Politie en Brandweer- mensen. Dit alles werd afgedaan met een boete van 20 euro. En dat, wanneer u uw kelder door diezelfde Brandweer moet laten leegpompen ( omdat een hoosbui niet fatsoenlijk door het gemeentelijk riool kon worden verwerkt), u gewoon de kosten krijgt doorberekend. Deze boete had geen 20 euro maar minimaal 300 euro moeten zijn, waardoor er nu nog in de buurt, op school en binnen de families over zou worden gesproken. Nu wordt er alleen maar lacherig naar deze video en de boete van 20 euro gekeken. Het correctiemoment van de Politie in deze was NUL.
Ook hier was naar de mening van de BPA een zeer straffe geldboete, voor de juridisch verantwoordelijke ( de ouders ) van deze jongens, meer op zijn plaats geweest.
Dit moet naar de mening van de BPA onmiddellijk stoppen. Immers voor zo'n commerciële gebeurtenis, waarvan slechts een paar mensen ( directie en spelers van FC Utrecht ) profiteren, dient niet o.a. de gehele Amersfoortse gemeenschap op te draaien. De noodzakelijk handhaving van de orde in het FC Utrecht Stadion, behoort door het commerciële bedrijf FC Utrecht zelf ( net zoals bij een muziekfeest in de Jaarbeurs enz.) te worden geregeld en betaald. Hierdoor kan er ook meer "Blauw op straat" komen door een andere prioriteitstelling van de Politie in de provincie Utrecht. ( o.a. geen tijd en energie meer steken in de commerciële onderneming FC Utrecht )
Wij zijn voor het ontzien van de Veiligheid van stad en burgers in deze begroting. Een goede zaak is verder, dat er landelijk 700 miljoen euro extra voor de politie en rampenbestrijding beschikbaar komt. De BPA is verder van mening, dat onze stadswachten moeten worden gehandhaafd.
De huidige Wijkbeheerteams moeten verplicht worden uitgebreid met een vertegenwoordiger van alle gesubsidieerde organisaties in die betreffende wijk, incl. de scholen. De BPA is voorstander van een pilotproject, waarbij in één Wijkbeheerteam de vertegenwoordigers (bijv. door verkiezingen) een groter mandaat krijgen om mee te beslissen over het wel en wee van hun wijk. Bij enkele presentaties in het WBT is gebleken, dat voor een effectieve kwaliteitscontrole van sommige producten en diensten onvoldoende budget, dan wel capaciteit aanwezig was. Voorbeelden hiervan waren de kwaliteitscontrole op het onderhoud van speelplaatsen en groen, waarbij klachten van bewoners uit het WBT met uw ambtenaren werden besproken. Met de RWA, ROVA enz. dienen vaste resultaatverplichtingen te worden afgesproken in plaats van inspanningsverplichtingen. Onkruidbestrijding met mechanische middelen moet worden gestopt. Immers de wortels van de planten blijven tussen de stenen zitten en lopen na de eerste regenbui weer vrolijk uit. De BPA wil dat moderne, biologisch snel afbreekbare spuitmiddelen worden gebruikt, waardoor een betere onkruidbestrijding mogelijk is.. De BPA is van mening, dat het zogenoemde Diftar-systeem niet moet worden ingevoerd. Het systeem levert financieel geen voordeel op en de hoeveelheid afval wordt er ook niet minder door. Het systeem is storingsgevoelig en kost uiteindelijk alleen maar meer geld. Ook de daarvoor nieuw aan te schaffen vuilnisauto’s met een "zij-lader", zijn ongeschikt voor de binnenstad en de oudere wijken.Invoering van het Diftar-systeem in de plaatsen Rijssen en Hardenberg leert, dat de burgers er niet blij mee zijn. In de gemeente Westzaan is het systeem weer teruggedraaid, als gevolg van meer fraude, hogere kosten, veel zwerfvuil enz. Hondenpoep moet niet bestreden worden met één zuigapparaat. Eén ( 1 ) Hondenpoep-zuiger op een stad van 140.000 inwoners is een druppel op een gloeiende plaat en dus geld verspilling. Bij de Lokale lasten wordt voorgesteld, om de hondenbelasting te verhogen met structureel 90.000 euro. Dit betekent een tariefstijging van 30%. Als reden wordt door het college o.a. genoemd, dat "de maatschappelijke overlast van het hondenpoepprobleem een zodanige tariefstijging rechtvaardigt". De BPA vindt, dat het werkelijke probleem gelegen is in het niet handhaven van de bestaande regels voor het opruimen van hondenpoep door de eigenaren van de honden. Wij vinden het beter het huidige budget (van 340.000 euro) te gebruiken, om de handhaving te verbeteren. Bij overtreding van de regels moeten de hondeneigenaren worden bekeurd. Hierbij dient een aanzienlijke pakkans te worden toegepast. Volgens de BPA ligt het op de weg van de lokale overheid, om er voor te zorgen dat de Mens / Burger in de openbare ruimte 24 uur per dag zijn kleine en grote behoefte kwijt kan. Zo'n ruim 200 dak- en thuislozen moeten nu noodgedwongen in het plantsoen enz. ‘s avonds en ‘s nachts hun behoefte doen. De twee bestaande openbare toiletten onder de Waag op de Hof dienen ( bijv. onder bepaalde condities zoals cameratoezicht! ) permanent open te zijn. De mogelijkheid om daarnaast een geldautomaat te plaatsen ( deze veroorzaakt nu veel overlast in een woongebied in de Scherbierstraat ), behoort onderzocht te worden. Het bestaande subsidiebeleid in Amersfoort moet in zijn geheel worden doorgelicht. Op sommige onderdelen geeft Amersfoort 4 keer zoveel subsidie als vergelijkbare steden in Nederland. Nagegaan moet worden, of doelstellingen moeten worden bijgesteld en of er in voldoende mate duidelijke en controleerbare afspraken worden gemaakt. De BPA is verder van mening, dat ook hier het profijtbeginsel kan worden toegepast voorzover dat mogelijk is. Ruimhartig omgaan met de kwetsbare groepen in onze samenleving staat hierbij wel voorop. Ook het vrijwilligerswerk in Amersfoort is van groot belang en dient onverkort te worden gesteund. Subsidies aan pure belangenorganisaties dienen kritisch bekeken te worden. Inburgering en integratie hangen in belangrijke mate af van het beheersen van de Nederlandse taal. Het gemeenschappelijk gebruik van voorzieningen en deelname aan verenigingen door allochtonen en autochtonen, is nog steeds geen vanzelfsprekendheid. Aan de rapportage "Integratiebeleid etnische minderheden 2000" wordt een artikel gewijd in het blad Elsevier van 7 september 2002. Vermeld wordt een onderzoek naar de resultaten van het subsidiebeleid van rijk, provincie en gemeente op dit gebied. Daaruit blijkt, dat in de laatste 20 jaar ondanks alle financiële inspanningen, integratie grotendeels niet is gerealiseerd. In Amersfoort wordt veel te weinig gedaan met de beschikbare demografische gegevens. Immers iedere ouder in Amersfoort geeft zijn of haar kind direct bij de bevolkingsadministratie aan. We weten dus met zijn allen dat er dan twee ( 2 ) jaar later een plek op een Peuter speelzaal dient te zijn in die betreffende wijk en vier ( 4 ) jaar later een plek op de Basisschool. Per wijk is dus maandelijks precies de benodigde schoolcapaciteit te bepalen. De in Nederland noodzakelijke vaardigheid in het gebruik van de Nederlandse taal is met name voor anderstaligen van groot belang. Zoveel mogelijk moeten de daarvoor noodzakelijke opleidingen aan het ROC met succes worden afgerond. Indien resultaten door onwilligheid uitblijven, dient dit desnoods gekoppeld te worden aan het beschikbaar stellen van een eventuele gemeentelijke inkomensaanvulling, respectievelijk subsidie enz. De netto kosten voor leerlingenvervoer lopen in deze begrotingsperiode op naar 1,4 miljoen euro per jaar. De BPA vindt dat moet worden nagegaan, of combinatie van ritten toch mogelijk is en/of het profijtbeginsel kan worden toegepast. In de voorliggende begroting wordt melding gemaakt van constructiefouten bij het Meridiaancollege, Valleicollege en het Guido de Brescollege. Hiermee is een totaal bedrag van plm. 950.000 euro gemoeid. In het investeringsoverzicht 2003-2006 worden bedragen met een totaal van 880.000 euro genoemd . Samen met het extra bedrag van 78.000 euro boven de vorige meerjarenbegroting, is dit totaal plm. 950.000 euro. Wie is daarvoor verantwoordelijk, wie gaat dat dus betalen? De BPA is van mening, dat in de uitvoering van alle activiteiten het leidend motief moet zijn: "Doe de dingen de eerste keer reeds goed!" Er zijn onvoldoende middelen aanwezig voor dekking van de voornemens. De in de begroting genoemde mogelijkheden voor dekking zijn boterzacht. Fondsenwerving, zoals in Tilburg wordt toegepast, verdient nader onderzoek. We moeten blijven werken aan het groen houden van deze stad. De BPA is dan ook tegen de uitbreidingsplannen van de dierentuin. Tevens moet voor het Heiligenbergerbeekdal een integrale visie en aanpak worden uitgewerkt en geen hap snap beleid zoals rondom de skeelerbaan. Wat groen is moet groen blijven. Als de sociale woningbouw in Vathorst inderdaad zo duur is dat daarvoor elders moet worden ingeleverd, dan moet het Centraal Stads Gebied worden getemporiseerd. Bij stagnatie van de verkoop van woningen in Vathorst valt te overwegen, de kavels aan particulieren uit te geven.Ook is de BPA een voorstander van het wijzigingen van de bestemming van leegstaande kantoren t.b.v. jongeren- en studentenhuisvesting. Bestemmingsplannen dienen up to date te worden gehouden. Hierdoor kan de problematiek die zich thans bij het bestemmingplan Hoogland voordoet, voorkomen worden. Het actualiseren van bestemmingsplannen moet dus worden voortgezet, maar wel met in- achtneming van het door de BPA voorgestelde consolidatiebeleid. Geen overschrijding van het beschikbare budget toestaan. Verder zijn wij van mening, dat soberheid in de planvorming het uitgangspunt moet zijn. Het ambitieniveau moet naar beneden worden bijgesteld. Ook de in het Stadsperspectief genoemde "Stads en Dorpsvernieuwing" moet worden getemporiseerd, als gevolg van de achterstanden in onze huidige leefomgeving. Mogelijkheden binnen de ISV gebruiken t.b.v. de huidige bestaande leefomgeving en niet voor prestigeprojecten als het Centraal Stads Gebied ( CSG ). De BPA is overigens van mening dat het CSG plan voorlopig in de ijskast moet. Redenen hiervoor zijn o.a. de huidige stagnatie op de kantoren markt, de onzekerheid over de uiteindelijke invulling van het CSG ( Mega-Stores ja of nee ? ) en de onduidelijkheid over het Voorstad-Station "Koppel" ( Oost, achter de Schimmelpenninckstraat of West, naast de Rijks Dienst voor Monumentenzorg ) Het openbaar vervoer in Amersfoort moet gegarandeerd blijven en goedkoper worden. Wij vinden, dat er proeven met een buskaartje voor één ( 1 ) EURO moeten genomen worden. In andere steden in België en Nederland is reeds aangetoond, dat dit het autogebruik drastisch doet dalen, de busbezetting enorm doet toenemen en zelfs tot een meer rendabele busexploitatie leidt. De steeds maar weer terugkerende- en geldverslindende experimenten (door onze vorige D66-Verkeerswethouder) met de Stadsring, zijn wat ons betreft absoluut uit den boze. De Binnenstad dient ontlast te worden van de Bus, tenslotte is het slechts 100 meter lopen van de Varkensmarkt naar de Stadsring. De destijds geplande HOV-verbinding tussen Vathorst en de Binnenstad via Park Schothorst kan vervallen. Met relatief weinig middelen ( stoplichtbeïnvloeding voorsorteervakken enz. ) kan deze voorziening prima buitenom gerealiseerd worden. De snelfietsroute door Kattenbroek dient naar de mening van de BPA niet te worden gerealiseerd (BAANDER); een variant buitenom is een prima oplossing. Eén van de vele zaken die sinds de Middeleeuwen bij de bestaande Cultuur van een Stad horen zijn de dagmarkten. Amersfoort trekt sinds jaar en dag met zijn markten in de Binnenstad meer dan 990.000 bezoekers per jaar ! Dit in tegenstelling tot verschillende jaarlijks eenmalig terugkerende festivals ( die de Markt soms dwars zitten), die slechts enkele tienduizenden bezoekers naar de Binnenstad trekken. Een steeds weer terugkerend en succesvol fenomeen, namelijk elke Vrijdag en Zaterdag een levendige Markt in de Binnenstad, wordt in Amersfoort niet altijd op zijn waarde geschat. Theater De Lieve Vrouw trekt in de filmzaal, die overigens door vrijwilligers wordt geleid, per voorstelling slechts 22 bezoekers. De BPA vindt, dat ook hier het subsidiebeleid kritisch bekeken moet worden. Theater De Flint is reeds jaren verzelfstandigd en vraagt toch ieder jaar weer voor zijn bedrijfsvoering een forse subsidie. Volgend jaar staan weer aanpassingen op grond van de Arbo-wet op het programma. Dit soort zaken zijn het gevolg van een "Nederlandse" bedrijfsvoering en dienen door de NV De Flint zelf in haar bedrijfsvoering opgenomen en betaald te worden. Tevens kan worden nagegaan, of er een mogelijkheid bestaat, een beroep te doen op publiek geld van hogere overheden. Tenslotte vervult de Flint een regionale functie. Verplaatsing van de Bibliotheek aan de Zonnehof naar het Eemcentrum kan niet aan de orde zijn. Immers recent is in de huidige vestiging de derde verdieping vrij gekomen door de verplaatsing van de vrijwilligerscentrale naar de Observant. Hierdoor kan de Bibliotheek weer volop groeien. De Bibliotheek zit in een constructief zeer goed gebouw, is laagdrempelig bereikbaar en voldoet uitstekend. De Bibliotheek verhuizen is kapitaalvernietiging. Het "Pop-Podium" en de "Scholen in de Kunst" kunnen verplaatst worden naar de Hellestraat. Voorwaarde is wel, dat er flexibele werkplekken gemaakt worden op verschillende gemeentelijke afdelingen. Deze zijn bestemd voor mensen, die vaak afwezig c.q. buiten het gebouw zijn. De BPA vindt, dat de Archiefdienst een dure post is voor Amersfoort. Op jaarbasis ruim 600.000 Euro aan lasten voor in totaal 4.000 bezoekers. Dat is 150 Euro per bezoeker ! Geen renovatie meer uitvoeren van het huidige Sportfondsenbad, maar uitvoeren van het tien ! jaar lange achterstallige onderhoud aan het Bosbad. De huidige begroting, opgesteld door de SRO is redelijk hoog. De BPA stelt voor, om de uitvoering van dit achterstallig onderhoud aan het Bosbad openbaar aan te besteden. De gelden voor de renovatie van het Sportfondsenbad moeten we reserveren voor een nieuw te bouwen les-, training-, en ontspanningszwembad. Als locatie een plek kiezen, waar over 5 jaar de meeste ( jonge ) Amersfoorters wonen. Wij willen vanuit een visie op de toekomst een nieuwe zwemaccommodatie opzetten. Men kan bijvoorbeeld naast een overdekt zwembad als extra een buitenbad bouwen, waarvan het terrein bij gesloten seizoen gebruikt kan worden voor andere aktiviteiten. De BPA is van mening, dat het ondersteunings- en subsidiebeleid rondom de Sportverenigingen herijkt moet worden. Het verlenen van accommodatiesubsidies en het bezigen van gedifferentieerde huren voor sportaccommodaties moeten hier ook bij betrokken worden.Een stijging van de netto jaarlasten van 5,5 naar 6,9 miljoen Euro is wel erg veel en is ook een signaal, om dit beleid grondig te onderzoeken. Het collegeprogramma uit 1998 sprak al over een snelle realisatie van een Discotheek in onze stad. Nu staat er in het raadsprogramma wederom een kort verhaal over dit onderwerp.Gaan we weer 4 jaar praten, zodat in 2006 we dit onderwerp wederom als verkiezingspunt kunnen gebruiken of gaan we echt actie ondernemen voor onze jongeren? De BPA is van mening dat niet alleen de Disco, (een particulier initiatief), maar ook het Denksportcentrum, (een gemeentelijk initiatief) op korte termijn moet worden gerealiseerd. De BPA vindt, dat er een coöperatie opgericht moet worden, waarbinnen alle denksportverenigingen kunnen deelnemen. De gemeente zou deze denksportcoöperatie moeten stimuleren met een stuk grond, een eerste investering en een jaarlijkse bijdrage. Op dit moment heeft 47% van de Amersfoortse burgers thuis een internet aansluiting. Amersfoort zou kunnen overwegen om alle burgers een gratis internetaansluiting te geven via de kabel of telefoon. Het BPA stelt voor om na te gaan, of deze investering thans al opweegt tegen de besparingen in capaciteit en kantooromvang, bij de fysieke dienstverlening via het loket.Als dit thans nog niet rendabel is, kan dit bij een hoger aansluitingspercentage misschien wel het geval zijn. In Antwerpen is dit gerealiseerd. Het laten vervallen van circa 140 zogenoemde ID- en WIW-banen zal tot gevolg hebben, dat in Amersfoort de sociale-, culturele-, onderwijs- en veiligheids-dienstverlening er op achteruit gaat. Bovendien zullen betrokkenen in veel gevallen dan terug moeten vallen op de Sociale Dienst. De BPA is vóór het instandhouden van deze banen. Het daarvoor benodigde bedrag van 3,5 miljoen euro moet naar onze mening beschikbaar komen. De lasten voor de burgers moeten niet stijgen, maar eerder dalen! Argumenten hiervoor zijn: 1) Amersfoort staat veel te hoog op de lijst van duurste gemeenten. 2) een stijging past niet in de huidige economische situatie. De BPA wil de OZB niet meer laten stijgen dan maximaal 3 %, verdere verhoging van de inkomsten rondom OZB moet uit de OZB voor bedrijven komen. De BPA is voorstander van een intensief gebruik van kengetallen. Wij stellen dan ook voor, om de volgende begroting op alle niveaus zoveel als mogelijk is op te stellen met gebruikmaking van kengetallen. De BPA vindt overigens, dat het kengetal voor het aantal ambtenaren per 1000 inwoners niet geschikt is om de kosten van de dienstverlening weer te geven. Immers bij de geprivatiseerde ondernemingen, SRO, De Flint, SWA, ROVA enz. moet elk jaar nog steeds veel gemeenschapsgeld worden bijgelegd. Ook de inhuur van externen is hier niet in begrepen. De BPA is van mening, dat het functioneren van de gemeente vaak gericht is op maximale kwaliteit (met hoge ambities), in plaats van een optimale kwaliteit. (met een zeer bruikbaar en representatief resultaat voor minder geld) Een goed voorbeeld hiervan is de kwaliteit van het gemeentelijke drukwerk. Dit is van een zeer hoge en professionele kwaliteit; naar onze mening een maximaal product. De bijbehorende kosten zullen (evenals vorig jaar) navenant zijn. Een bekende regel in de bedrijfsvoering is, dat 20% van de inspanningen vaak een productresultaat van 80% hebben. De resterende 20% productresultaat vergen vervolgens nog eens 80 % verdere inspanningen. Dit is een (gemiddelde) factor 4 aan meerkosten per % productresultaat. Een minder ambitieus (dus optimaal) product kan in onze ogen zeer bruikbaar en representatief zijn, maar veel kosten besparen. Last but not least : In het licht van het bovenstaande beantwoordt de Burger Partij Amersfoort ( BPA ) de Septemberbrief kort als volgt:
b) De lastenverzwaring van Euro 1,0 miljoen dient niet bij de Burgers gehaald te worden. De BPA stelt de Raad voor, om het College opdracht te geven de begroting aan te passen aan het consolidatiebeleid, zoals in deze algemene beschouwingen door ons is verwoord. Dekking hiervoor kan worden gevonden bij de beïnvloedbare budgetten, door een meer efficiënte werkwijze en door een sobere (optimale) in plaats van ambitieuze (maximale) planvorming. Namens de BPA fractie, C.W. ( Kees ) Kraanen. Ing. J. ( Hans ) van Wegen. *********************************************************************** Auteur : Een goede samenwerking tussen verschillende BPA leden, de BPA Fractie en het BPA bestuur. 31 Oktober 2002. | ||