Gemeente Amersfoort Vragen 2002, nummer 81
Reg.nr.930344 __________________________________________________________________________________ VRAGEN door leden van de gemeenteraad gedaan overeenkomstig artikel 37 van het reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad van Amersfoort en de daarop door burgemeester en wethouders gegeven antwoorden. (SOB, nr.908054; ontvangen d.d. 23 oktober 2002). __________________________________________________________________________________
Vragen van het raadslid de heer ing. J.J.W. van Wegen (BPA) inzake Nieuwland Stadstuin
Inleiding: De nieuwe wijk De Stadstuinen zou autovrij worden, de vuilnisverwerking zou perfect verlopen en het zou een rustige wijk ( 30 km zone ) ontstaan. In de praktijk klopt er van al deze zaken niet veel, de bewoners zijn erg teleurgesteld.
De vragen van de BPA zijn:
Gemeente Amersfoort
__________________________________________________________________________________ ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. 15 november 2002). __________________________________________________________________________________
Wat betreft punt a: in het stedenbouwkundig plan van Stadstuin is rekening gehouden met 1,6 parkeerplaats per woning. 1,3 parkeerplaats per woning is overdekt gerealiseerd in parkeerkelders en eigen garages. Dit komt overeen met de autodichtheid in Nieuwland van ca. 1,3 auto per huishouden. Omdat de parkeergarages met het oog op de sociale veiligheid voorzien zijn van toegangshekken, zijn bezoekers aangewezen op de resterende parkeerplaatsen (0,3 per woning) in de open lucht. Voor bezoekersparkeren wordt in het algemeen 0,2 parkeerplaats per woning gerekend. Er is dus voldoende parkeerruimte voor bezoekers voorhanden. De wegbreedten in Stadstuin voldoen aan de normen van toegankelijkheid voor hulpvoertuigen en dienstenverkeer (ROVA). De doodlopende straten naar de parkeergarages zijn bewust niet breder gemaakt om de verstoring van het parkconcept te minimaliseren en de verkeerssnelheid te verlagen. Punt b is voor ons herkenbaar. Stadstuin is de eerste wijk waar het systeem van ondergrondse inzamelpunten is ingevoerd. Nauwlettend wordt gevolgd hoe het gebruik hiervan in de praktijk is, opdat waar noodzakelijk nog aanvullende maatregelen kunnen worden genomen. Belangrijk onderdeel van het concept van Stadstuin is echter de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de bewoners voor de woonomgeving. De stichting Stadstuin (i.o.), waarin de eigenaren vertegenwoordigd zijn, zal de regie voeren over het beheer van Stadstuin. Door de stichting zal een "parkwachter" worden aangesteld, die toezicht houdt. Het is aan de bewoners zelf om elkaar rechtstreeks aan te spreken op slordig parkeergedrag. De "parkwachter" kan in tweede instantie als intermediair fungeren. De klacht van enkele bewoners is dat andere bewoners in onvoldoende mate gebruik maken van de overdekte parkeerplaatsen. Wij kunnen niet het gebruik van de parkeergarages voorschrijven, hier ligt de verantwoordelijkheid bij de bewoners zelf. Het "autovrij" maken van het park is een afweging die alle bewoners kunnen maken. Ook daarvoor zal de stichting Stadstuin het platform zijn.
Het gekozen systeem is niet geschikt om een volle vuilniszak van 80 liter op te nemen. De kleinere zakken geven geen problemen. Daarnaast is het systeem ook niet geschikt voor grofvuil. De ROVA zal de bewoners nader informeren over het systeem en over de mogelijkheid grof vuil te laten ophalen.
| ||