Gemeente Amersfoort

 Vragen

2002, nummer 81

 

 

Reg.nr.930344

__________________________________________________________________________________

VRAGEN door leden van de gemeenteraad gedaan overeenkomstig artikel 37 van het reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad van Amersfoort en de daarop door burgemeester en wethouders gegeven antwoorden. (SOB, nr.908054; ontvangen d.d. 23 oktober 2002).

__________________________________________________________________________________

 

Vragen van het raadslid de heer ing. J.J.W. van Wegen (BPA) inzake Nieuwland Stadstuin

 

Inleiding:

De nieuwe wijk De Stadstuinen zou autovrij worden, de vuilnisverwerking zou perfect verlopen en het zou een rustige wijk ( 30 km zone ) ontstaan. In de praktijk klopt er van al deze zaken niet veel, de bewoners zijn erg teleurgesteld.

  1. Er is geen parkeerruimte gecreëerd voor de bewoners om 5 a 15 man ( met bijv.8 auto's ) op verjaardagsvisite thuis te ontvangen.
  2. In de kinderrijke wijk is veel meer dagelijks vuilnis ( pampers enz. ) dan dat er opslagruimte is en dat het tijdig door de ROVA opgehaald word.
  3. Er is in de woonwijk geen voldoende straatruimte ruimte voor de hulpdiensten ( Politie, Brandweer en Ambulance ) om snel de div. woningen te bereiken. In zijn algemeenheid zijn de straten te smal ontworpen.

De vragen van de BPA zijn:

  1. Herkent het College bovenstaande feiten in de punten a, b en c ?
  2. Wat denkt het College te gaan doen aan de betere handhaving van het parkeer regiem ?
  3. Gaat het College in overleg met de ROVA voor wat betreft de vuilnis situatie en wat is in deze uw opvatting van deze situatie.
  4. Graag uw reactie ook in een Word.doc versturen aan ondergetekende zijn e-mail adres.

 

Gemeente Amersfoort

 

__________________________________________________________________________________

ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. 15 november 2002).

__________________________________________________________________________________

 

  1. Wij herkennen de door u onder de punten a en c opgesomde feiten niet.
  2. Wat betreft punt a: in het stedenbouwkundig plan van Stadstuin is rekening gehouden met 1,6 parkeerplaats per woning. 1,3 parkeerplaats per woning is overdekt gerealiseerd in parkeerkelders en eigen garages. Dit komt overeen met de autodichtheid in Nieuwland van ca. 1,3 auto per huishouden. Omdat de parkeergarages met het oog op de sociale veiligheid voorzien zijn van toegangshekken, zijn bezoekers aangewezen op de resterende parkeerplaatsen (0,3 per woning) in de open lucht. Voor bezoekersparkeren wordt in het algemeen 0,2 parkeerplaats per woning gerekend. Er is dus voldoende parkeerruimte voor bezoekers voorhanden.

    De wegbreedten in Stadstuin voldoen aan de normen van toegankelijkheid voor hulpvoertuigen en dienstenverkeer (ROVA). De doodlopende straten naar de parkeergarages zijn bewust niet breder gemaakt om de verstoring van het parkconcept te minimaliseren en de verkeerssnelheid te verlagen.

    Punt b is voor ons herkenbaar. Stadstuin is de eerste wijk waar het systeem van ondergrondse inzamelpunten is ingevoerd. Nauwlettend wordt gevolgd hoe het gebruik hiervan in de praktijk is, opdat waar noodzakelijk nog aanvullende maatregelen kunnen worden genomen.

  3. In Stadstuin is geen parkeerregime van kracht. De normale verkeersregels dienen in acht te worden genomen, dat wil zeggen niet parkeren voor uitritten of op straathoeken en wegen en doorgangen mogen niet geblokkeerd worden. De handhaving hiervan is een taak van de politie.
  4. Belangrijk onderdeel van het concept van Stadstuin is echter de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de bewoners voor de woonomgeving. De stichting Stadstuin (i.o.), waarin de eigenaren vertegenwoordigd zijn, zal de regie voeren over het beheer van Stadstuin. Door de stichting zal een "parkwachter" worden aangesteld, die toezicht houdt. Het is aan de bewoners zelf om elkaar rechtstreeks aan te spreken op slordig parkeergedrag. De "parkwachter" kan in tweede instantie als intermediair fungeren.

    De klacht van enkele bewoners is dat andere bewoners in onvoldoende mate gebruik maken van de overdekte parkeerplaatsen. Wij kunnen niet het gebruik van de parkeergarages voorschrijven, hier ligt de verantwoordelijkheid bij de bewoners zelf. Het "autovrij" maken van het park is een afweging die alle bewoners kunnen maken. Ook daarvoor zal de stichting Stadstuin het platform zijn.

     

  5. Naar aanleiding van meerdere klachten over te volle containers is overleg met de ROVA gevoerd. Met ingang van 6 november jl. wordt gedurende 4 weken het huisvuil drie in plaats van twee keer per week opgehaald. Na die periode zal worden bekeken of deze maatregel afdoende is.

Het gekozen systeem is niet geschikt om een volle vuilniszak van 80 liter op te nemen. De kleinere zakken geven geen problemen. Daarnaast is het systeem ook niet geschikt voor grofvuil. De ROVA zal de bewoners nader informeren over het systeem en over de mogelijkheid grof vuil te laten ophalen.