Aan het Presidium van de gemeenteraad van Amersfoort
Betreft: aanvraag buitengewone raadsvergadering naar aanleiding van
de wijziging lozingsvergunning voor Smink Afvalverwerking B.V.
Amersfoort, 15 juli 2002
Geacht Presidium,
Naar aanleiding van de ontwerpwijziging lozingsvergunning voor Smink Afvalverwerking B.V., zoals op 9 juli 2002 bekend gemaakt door het Waterschap Vallei & Eem, het volgende:
- via GUS hebben alle partijen in de gemeenteraad de gegevens van het Waterschap Vallei & Eem ontvangen over de ontwerpwijziging lozingsvergunning voor Smink Afvalverwerking B.V. van 9 juli 2002;
- uit de ontwerpwijziging blijkt dat Smink zijn bronneringswater niet meer op het oppervlaktewater (Calveense Wetering en Laak) mag lozen;
- tevens blijkt uit de ontwerpwijziging dat de stortzool (onderkant vuilstort) in het grondwater ligt of is komen te liggen
- het te lage niveau van de stortzool maakt het noodzakelijk dat er zomer en winter verontreinigd grondwater onttrokken moet worden;
- deze nieuwe situatie maakt het voor het waterschap noodzakelijk de lozingsvergunning te wijzigen;
- het gevolg hiervan zal zijn dat Smink Afvalverwerking B.V. zijn bronneringswater van het Waterschap Vallei & Eem op de gemeentelijke riolering gaat lozen;
- vóór 15 augustus moeten eventuele bedenkingen tegen de wijziging van de vergunning worden ingebracht.
Burger Partij Amersfoort, Leefbaar Amersfoort en de SP vinden dat de gemeente als eigenaar van het riool tegen deze wijziging van de lozingsvergunning bezwaar moet aantekenen.
Het enige middel hiertoe is het college daar voor opdracht te geven door middel van een bestuursopdracht van de raad. Dit kan alleen tijdens een extra raadsvergadering die nog vóór 15 augustus zal moeten worden gehouden. Een verzoek om de gemeenteraad van Amersfoort hiervoor bijeen te roepen, doen wij daarom bij deze.
De vergadering moet ons inziens voor 1 augustus plaatsvinden.
In de verordeningen voor de Amersfoortse gemeenteraad is voor het aanvragen van een extra raadsvergadering geen regeling opgenomen. Hierdoor is hetgeen in de gemeentewet hierover is opgenomen, van toepassing. De gemeentewet zegt in artikel 17 lid 2 dat minimaal 1/5 deel van het aantal leden schriftelijk, met opgaaf van reden, een raadsvergadering bijeen kan roepen.
Voor de agenda stellen wij u de navolgende punten voor:
- Bestuursopdracht van de gemeenteraad aan het College van B en W betreffende het aantekenen van bezwaar tegen de wijziging in de lozingsvergunning die het afvoeren van verontreinigd bronneringswater op het gemeentelijk riool tot gevolg heeft;
- Beraadslaging over de situatie rondom de door de provincie gewenste aanleg van een baggerstort in Vathorst-West, nu verschillende alternatieven hiervoor naar voren zijn gekomen (Dusaltec, De Ingensche Waarden B.V.);
- De voortgang van het overleg met Gedeputeerde Staten van Utrecht naar aanleiding van de aanwijzing van 4 juni 2002.
Waarom willen bovenstaande partijen dat de gemeente bezwaar maakt tegen wijziging van de lozingsvergunning?
De voornaamste reden is de tot nog toe geconstateerde verontreiniging van het afvalwater met zink, nikkel, koper en ijzer, waarbij de MTR-waarden die hiervoor gelden zijn overschreden. Het Waterschap Vallei & Eem zegt in begeleidende brief op pagina 3 dat de lozing niet zal leiden tot een overschrijding van MTR-waarden waardoor de waterkwaliteit niet significant zal verslechteren. In de gelijke brief wordt echter opgemerkt dat lozing op de Calveense Wetering niet mogelijk is omdat in deze weinig watervoerende wetering de aanwezigheid van verontreinigende metalen in het bronneringswater de totale waterkwaliteit in deze wetering op negatieve wijze beïnvloedt.
Naar onze mening is het tijdstip aangebroken waarop de concernleiding van Smink en het college van GS (als toezichthouder) duidelijkheid dienen te geven over de onderstaande punten:
- Is er sprake van dat de stort lekte voordat de samenwerkingsovereenkomst tussen de firma Smink en gemeente Amersfoort op 25 januari 1999 in werking trad?
- Uit metingen die in 1999 zijn verricht, blijkt dat het afvalwater bij de vuilnisstort van de firma Smink sterk is verontreinigd is. Waarom hebben sindsdien geen aanvullende metingen plaatsgevonden en berusten vergunningen op verouderde, drie jaar geleden verrichtte meetgegevens?
- Het bedrijf voldoet nog steeds niet aan de geurvoorschriften (zie rapport december 2001 van PRA OdourNet uit Amsterdam). Waarom heeft de provincie geen maatregelen getroffen die overeenkomen met de negatieve meetgegevens?
- Ook de provincie klaagt dat de rapportages van het bedrijf nog steeds niet voldoen aan de voorschriften (zie brief van de provincie van 8 juli aan Smink). Waarom zijn hieraan geen consequenties verbonden?
- Thans blijkt dat de stortzool in het grondwater ligt, c.q. is gezakt. Welke situatie treedt in nadat de stort nog 20 meter hoger is geworden? Vindt dan verdere daling van de stortzool plaats en moet er dan nog meer grondwater worden onttrokken?
- Nu er zomer en winter vervuild grondwater onttrokken moet worden, kan de vraag worden gesteld of Smink Afvalverwerking B.V. kan worden opgedragen om bronneringswater in een eigen (specialistisch) waterzuivering voor te zuiveren, alvorens storting op het gemeentelijk rioolsysteem plaatsvindt?
- Er is thans sprake van een bronnering van 36.000 m3 verontreinigd water. Hoe ontwikkelt deze hoeveelheid zich bij het uitbreiden van de stort en mogelijk nieuwe activiteiten van de firma Smink, bijvoorbeeld de verwerking van bagger?
- Hoe staat het met de eis dat bij meer bronnering dan de thans opgegeven 36.000 m3 een damwand rondom de gehele stort moet worden aangebracht?
Burger Partij Amersfoort : J.J.W. (Hans) van Wegen
C.W. (Kees) Kraanen
Leefbaar Amersfoort Raphaël Smit
Coen van Baggum
Will Koet
Joop de Keijzer
Socialistische Partij: Joris Vermaesen
Gidia Kap
Frits Schoenmaker