Gemeenteraadsverkiezingen woensdag 6 maart 2002
Verkiezingsprogramma
voor de Amersfoortse Gemeenteraad 2002 - 2006
"Oude normen, uitgangspunten en waarden op een
nieuwe fundering"
Uitgangspunten
- De Burger is de opdrachtgever, de werkgever en de gewaardeerde klant van het stadhuis.
- In alle wijken is altijd de Burger meester.
- Niet Links, niet Rechts maar Eerlijk.
Geschiedenis
De Burger Partij Amersfoort is de eerste echte lokale partij in Amersfoort, opgericht op 23 juni 1998, bijna vier jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen van 6 maart 2002. Niet als opportunistische tegenpartij maar als partij die Amersfoort liefheeft en juist daarom voldoende redenen heeft om kritisch te zijn.
De tijd dat uitsluitend traditionele landelijke partijen de dienst uitmaakten in de lokale politiek is voorbij. Lokale partijen hebben in Nederland, op het CDA na, inmiddels het grootste aantal gemeenteraadszetels en wethouders. Dat is niet voor niets. Sinds de Tweede Wereld Oorlog is de gemiddelde Burger hoger opgeleid, mondiger en veel kritischer geworden op de lokale overheid. Ook in Amersfoort is de tijd rijp om op het stadhuis de uitspraak 'Dit vinden wij goed voor u, beste Burger' naar het verleden te verwijzen.
Keerzijde van de groei
Amersfoort is een mooie historische en dynamische stad waar het voor inwoners en bezoekers goed toeven is. De groei heeft de stad veel gebracht, zoals een aantal voorzieningen waar wij allemaal dankbaar gebruik van maken. Maar aan deze groei zit ook een keerzijde. De BPA vindt dat de kwaliteit van de leefomgeving in de verdrukking is gekomen en dat de stad een aanzienlijke achterstand heeft opgelopen, waar het gaat om de kwaliteit van de openbare ruimte. Burgers zien keer op keer met angst en beven ingrijpende veranderingen in hun directe omgeving op zich af komen, bijvoorbeeld als gevolg van verschillende verkeersplannen. De groei van de stad heeft ook de gemeentelijke belastingen veel te hoog laten oplopen. Amersfoort staat nummer acht op de lijst van duurste gemeenten in Nederland. Dat zijn geen zaken die u op zijn beloop moet laten, vindt de BPA.
Voorbeelden uit het recente verleden
- Ondemocratisch gedrag: het huidig college van B&W is geen weerspiegeling van de stem van de Burgers van vier jaar geleden, toen de VVD de grootste partij werd.
- Onnodig voortijdig opstappen van twee wethouders (Boer en de Man) zonder de belangrijke zaken te hebben afgemaakt.
- Oud-topambtenaar van de gemeente Amersfoort (Kuijt) die wethouder wordt en gaat regeren over zijn eigen ambtelijke erfenis en oud-collega's.
- Bureaucratisch doordrijven van het Stadhuis van vele plannen en niet luisteren naar de Burgers van Kruiskamp-Koppel, Schimmelpenninckbuurt, Amersfoort-Zuid, Liendert-Rustenburg , omgeving Kersenbaan en het Soesterkwartier.
- Te weinig spreektijd voor Burgers bij het ter discussie stellen van zaken uit hun leefomgeving en het beperken van het recht om raadsuitspraken te corrigeren.
- Teveel praten en te laat met veel te weinig middelen werkelijk iets doen aan verpauperd groen, gaten in wegen, verwijdering zwerfvuil en hondenpoep.
- Burgers overvallen met ingrijpende en vaak wisselende plannen zoals spoorhalte Koppel achter de Schimmelpenninckstraat, afsluiting spoorovergang Hooglanderveen, zogeheten Hoogwaardig Openbaar Vervoer Amersfoort-Noord, Kersenbaan, West-radialen, geluidsschermen BW-laan, Birkhoven-Noord en Bos Birkhoven Bokkeduinen.
- Geldverslindende verkeersexperimenten op de Stadsring en het Stationsplein, waarbij geen rekening wordt gehouden met Burgers die datzelfde station slecht kunnen bereiken.
- De steeds weer terugkerende financiële tekorten van de Flint.
- Blijvend hoge Onroerend Zaak Belastingen.
U bent aan de beurt
Amersfoortse Burgers u heeft nu de kans om er de komende vier jaar iets aan te doen door te stemmen op de nieuwe lokale Burger Partij Amersfoort. De bestaande partijen hebben ook nu weer mooie verkiezingsprogramma's maar u weet wat daarvan de afgelopen acht jaar is terecht gekomen.
De BPA bestaat inmiddels bijna vier jaar, op de valreep zijn er ( helaas ) krap 5 maanden voor de gemeenteraadsverkiezingen weer twee lokale partijen bij gekomen.
Dat vindt de BPA pas echt politiek opportunisme.
Het moet en het kan echt anders. Hoe dat kan staat in de nu volgende tekst.
Overzicht Speerpunten
SPEERPUNTEN LOKAAL BESTUUR
SPEERPUNTEN FINANCIËN
SPEERPUNTEN VEILIGHEID
SPEERPUNTEN ZORG EN WELZIJN
SPEERPUNTEN STEDELIJKE ONTWIKKELING EN OPENBARE RUIMTE
SPEERPUNTEN VERKEER EN VERVOER
SPEERPUNTEN LOKAAL BESTUUR
Wijkbeheer in iedere wijk
Mandaat terug naar de Raad
Een lokale ombudsman/-vrouw instellen
College agenda, ruimte voor voortschrijdend inzicht
Vruchtbare dialoog met Burgers
Meer controle op uitvoerende organen, RWA, ROVA.
Geen afkalving van gemeentelijke taken
Wijkbeheer
Alle wijken in Amersfoort dienen een "echt" eigen Wijkbeheer krijgen. Dit is het beste bewijs dat de gemeente haar Burgers serieus neemt en ernst wil maken met het vernieuwen van het lokaal bestuur. In Amersfoort zijn thans totaal 10 WBT's actief en in de binnenstad één beheerteam, die gezamenlijk met andere belangengroepen samenwerken. De WBT's bestaan uit circa 8 à 10 bewonersleden die direct betrokken zijn bij het leefklimaat in hun omgeving. Ook hebben de woningcorporaties en de politie zitting in de WBT's. De BPA vindt de rol die een WBT in onze stad kan vervullen, zeer belangrijk.
Een van de bestuursleden van de BPA heeft inmiddels zelf reeds 4 jaar ervaring in het WBT Amersfoort-zuid. Een WBT kan het stadsbestuur enorm van dienst zijn bij het oplossen van problemen in de wijk. Vaak zijn het voor de hand liggende oplossingen die door deze direct betrokkenen worden aangedragen. Een WBT kan een "doorgeefluik" zijn voor de gemeente, maar zo stelt de BPA, het moet van beide zijden bedienbaar zijn. Dat wil zeggen dat ook de gemeente een WBT in een zeer vroeg stadium moet informeren over op handen zijnde zaken in hun wijk. Volgens de BPA moeten in de toekomst alle ingrijpende wijzigingen in een wijk het allereerst worden voorgelegd aan het WBT. Zij nemen die met de achterban door en bekijken de situatie ter plekke met de bewoners zo dat zij al in een vroeg stadium betrokken worden bij wijzigingen, van welke aard en grootte dan ook, in hun leefomgeving. Zo zal er over en weer overleg zijn, en zullen de besluiten die het stadsbestuur neemt, een beter draagvlak hebben bij de bewoners. Die zijn daar immers vanaf het beginstadium actief bij betrokken geweest.
Een bewonerslid in een WBT zal veel tijd investeren om zijn of haar "werkgebied" te blijven verkennen en gesprekken met bewoners te voeren. De BPA is dan ook van mening dat de WBT leden een passende vergoeding dienen te ontvangen. Ten behoeve van de erkenning van de WBT op het stadhuis, zal de BPA streven naar gekozen Wijkbeheer. Met deze gekozen bewonersleden is ook het mandaat aanwezig zodat alle inspanningen bij het stadsbestuur serieus dienen te worden genomen.
Alle WBT's werken met een jaarplan waarin onder andere de eigen activiteiten van de wijkbewoners zijn op genomen. Te denken valt aan onderwerpen zoals, straatfeesten, zwerfvuil, en onderhoud van speelplekken. Elk kwartaal zal er een wijkbulletin worden uitgegeven, waarin de bewoners op te hoogte worden gehouden van activiteiten en ontwikkelingen in hun wijk.
Daarnaast is het naar de mening van de BPA noodzakelijk om de WBT's de bevoegdheid te geven om in dagdelen de ROVA en RWA te controleren en aan te sturen. Zo zal het mogelijk worden om "kleine ongemakken" snel en adequaat te verhelpen. Deze bevoegdheden verhogen uiteraard de gemotiveerdheid van de leden die zitting hebben in een WBT.
Mandaat (bevoegdheden)
Als er in Amersfoort na de gemeenteraadsverkiezingen een nieuwe Raad aan het werk gaat, draagt deze onmiddellijk voor vier jaar een heleboel bevoegdheden over aan het College van Burgemeester en Wethouders. Zo gaat dat al jaren. In de praktijk betekent dit dat de Raad zichzelf bij voorbaat buitenspel zet en alleen maar achteraf van haar controlerende taak gebruik kan maken. Zo komt de Raad voor veel voldongen feiten te staan en zit er vaak niets anders op dan zich neer te leggen bij de gang van zaken. De BPA wil met deze gewoonte breken en het mandaat laten waar het hoort, namelijk bij de Raad.Lokale ombudsman/vrouw
Op de Amersfoortse jaarbegroting staat sinds kort 6,5 ton voor de aansluiting met de Nationale Ombudsman. Aard en omvang van klachten van Amersfoortse Burgers rechtvaardigen echter de instelling van een lokale ombudsman/vrouw. De BPA wil dat het bureau zich vestigt in de Observant. Dit is voor de Burgers beter dan een gang naar Den Haag. Twee parttime juristen, ondersteund door twee administratieve krachten, moeten het bureau gaan runnen.
College agenda
De BPA wil een einde maken aan de gewoonte om na de verkiezingen van start te gaan met een dichtgetimmerd Collegeprogramma en stelt voor in plaats daarvan te werken met een zogenoemde College agenda. Daarin staat in klare taal welke richting het uit moet met de stad. Uitgangspunten en doelen zijn helder geformuleerd, maar er is ruimte voor voortschrijdend inzicht. Dit alles in de overtuiging dat we in een snel veranderende wereld leven en dat een gemeente er onverstandig aan doet zich voor vier jaar vast te leggen. De BPA vindt dat een lokale overheid zichzelf de ruimte moet gunnen beleid bij te stellen op basis van evaluaties en nieuwe inzichten.
Dialoog met Burgers
De BPA is een sterk voorstander van de dialoog en dus voor het stoppen met het vooraf opleggen van beperkingen als Burgers onderwerpen ter discussie willen stellen. Het is de taak van de Raad om hierop toe te zien dan wel dit dwingend vooraf te controleren. De gemeente bespreekt ieder plan eerst met het Wijkbeheer in de wijk waar het onderwerp speelt en presenteert daarna de uitkomsten aan de Raad.Bezwaarschriften Commissie
Het afhandelen van klachten en beroepschriften dient altijd binnen zes weken te geschieden. Tevens moet er met klachten van Burgers minder star worden omgegaan.
Controle op uitvoerende organen
De BPA wil dat de gemeente alleen opdrachten geeft aan uitvoeringsinstanties zoals RWA en ROVA als er garanties zijn voor maandelijkse controle, openbare rapportage en toezicht op de uitvoering. Wijkbeheer moet betrokken worden bij de controle op de uitvoering van de uitvoeringsinstanties zoals de RWA en ROVA.
Gemeentelijke taken
De BPA is van mening dat bepaalde taken gemeentelijke taken moet blijven of opnieuw gemeentelijke taken moeten worden. Voorbeelden hiervan zijn onderhoud en handhaving in de openbare ruimte, het ophalen van huisvuil en parkeercontroles. De gemeente moet zo snel mogelijk bestaande contracten met uitvoerende organisaties ( RWA, ROVA ) op deze terreinen opzeggen. Het contract met Parkeerbeheer moet ook van de baan.
Terug naar Overzicht Speerpunten
SPEERPUNTEN FINANCIEN
Onafhankelijke Rekenkamer oprichten
Gemeentelijke belastingen omlaag
Onafhankelijke Rekenkamer
Amersfoort heeft behoefte aan een onafhankelijke Rekenkamer die bestaat uit lokale politici (van iedere Raadspartij een lid), aangevuld met externe financiële deskundigen. Deze Rekenkamer gaat de gemeentebegroting kritisch bekijken en alle gemeentelijke in- en uitgaven controleren.
Gemeentebelastingen
De groei van de stad heeft geleid tot een onaanvaardbare stijging van de gemeentelijke belastingen. Amersfoort staat nummer acht op de lijst van duurste gemeenten in Nederland. De ambitieuze plannen van het huidige en eerdere Colleges, zoals Vathorst en het Centraal Stadsgebied hebben ervoor gezorgd dat de Onroerende Zaak Belastingen steeds verder omhoog gaan. De BPA wil dat Amersfoort haar plaats in de top 10 van duurste gemeenten verliest.
Terug naar Overzicht Speerpunten
SPEERPUNTEN VEILIGHEID
Discriminatie en racisme krachtig bestrijden
Meer naamsbekendheid voor het Anti-discriminatie Bureau Amersfoort
Regels, normen en waarden gelden voor alle Burgers
Probleemwijken voorkomen
Brandweer en politie versterken
Cameratoezicht op risicolocaties
Multicultureel Amersfoort
In een multicultureel Amersfoort kennen we een verdraagzame bevolking. De hele stad respecteert het recht op vrije meningsuiting, zolang deze niet oproept of aanzet tot geweld. Alle vormen van discriminatie en racisme op grond van nationaliteit, sekse, afkomst, ras, levensbeschouwelijke overtuiging dienen met kracht bestreden te worden. Sancties en straffen voor het begaan van racisme, geweld en discriminatie dienen te worden verhoogd.
Anti-discriminatie Bureau Amersfoort
De BPA wil de naamsbekendheid van het Anti-discriminatie Bureau Amersfoort vergroten en deze meer mogelijkheden geven.
Normen, waarden en regels
De BPA is van mening dat in de openbare ruimte iedere Burger ongeacht zijn geboorteplaats of de geboorteplaats van zijn ouders, zich dient te gedragen volgens de regels, die voor iedere Amersfoorter gelden.
Probleemwijken
De BPA wil het ontstaan van probleemwijken voorkomen, bijvoorbeeld door verschillende bevolkingsgroepen evenwichtig over de stad te spreiden en meer aandacht te besteden aan opleidingen en werkgelegenheid van allochtonen.
Brandweer en politie
Onder het motto meer blauw op straat, ook 's nachts, pleit de BPA voor het versterken van de politie en voor preventief cameratoezicht op onveilige plaatsen, zoals tunnels, stations en uitgangsgebieden. Ook de Brandweer, de milieupolitie en de stadswachten vragen om versterking.
Cameratoezicht
Elders in Nederland hebben gemeenten cameratoezicht op risicolocaties ingevoerd, bijvoorbeeld in Ede, waar de criminaliteitscijfers sinds de installatie van camera's drastisch zijn gedaald. Deze camera's zijn verbonden met digitale recorders die 24 uur opnames maken. De gemeente gebruikt de opnames alleen als daarvoor aanleiding is, dus alleen om een eventueel misdrijf in het gezichtsveld van de camera op te lossen. De BPA bepleit het installeren van camera's op diverse plaatsen in Amersfoort om het gevoel van veiligheid te vergroten en criminaliteit beter te voorkomen en te bestrijden, uiteraard met waarborgen voor de privacy van de Amersfoortse burgers. De BPA denkt voorlopig aan het plaatsen van camera's in de Meridiaantunnel, De Hof en omliggende pleinen, maar wil Burgers laten meedenken over deze maatregel en hun verzoeken mee te helpen bij het in kaart brengen van andere risicolocaties.
Terug naar Overzicht Speerpunten
SPEERPUNTEN ZORG EN WELZIJN
De gemeente regisseert toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid
Beleid maken samen met de mensen waar het om gaat
Een lokaal platform gehandicapten oprichten
Gehandicapten in het onderwijs
De Wet Voorzieningen Gehandicapten loyaal toepassen
Cultuur
Snel een discotheek voor jonge Burgers
Regierol gemeente
Voorwaarde voor deelnemen aan het maatschappelijk verkeer is dat gebouwen waar activiteiten plaats vinden voor iedereen bereikbaar en toegankelijk zijn. Burgers met en zonder een handicap hebben recht op een gelijkwaardige plaats in de samenleving. De gemeente moet er voor waken dat alle gebouwen van Amersfoortse instellingen en bedrijven toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn voor mensen met een handicap.
Interactieve beleidsvorming
De lokale overheid is op het terrein van gehandicaptenbeleid en indicatiestelling de laatste jaren een rol van groeiende betekenis gaan spelen. Echter het beleid voor Burgers met een handicap moet tot stand komen in overleg met de betreffende organisaties van gehandicapten.
Lokaal platform gehandicapten
Een lokaal platform van organisaties van mensen met een handicap moet samen met de gemeente vorm geven aan het gehandicaptenbeleid. De gemeente dient het platform zowel in materiële als financiële zin te ondersteunen opdat het platform haar rol als spreekbuis goed kan vervullen.
Gehandicapten in het onderwijs
De gemeente dient instellingen in het reguliere onderwijs te stimuleren leerlingen en studenten met een handicap binnen het reguliere onderwijs op te leiden. Deze groep dient daarnaast de mogelijkheid te hebben om ook van speciaal onderwijs gebruik te maken.
Wet Voorzieningen Gehandicapten
Naast de medische en medisch-technische adviezen van artsen en paramedische diensten dient ook het advies van een maatschappelijk werker te worden ingewonnen. Zijn of haar stem dient even zwaar te wegen als die van medici en paramedici. Het gemeentelijke kader waarbinnen gewerkt moet worden is soms veel te strak. De gemeente is enerzijds de instantie die een voorziening na advies van het RIO (Regionaal Indicatie Orgaan) toekent en anderzijds de instantie die dezelfde voorziening op grond van kostenaspecten kan afwijzen. Dit vindt de BPA onjuist.
Cultuur
Behoud van het culturele erfgoed is voor iedere samenleving van groot belang, dus ook voor de Amersfoortse. De BPA vindt steun aan musea, podiumkunsten ( schouwburg, theater, concerten maar vooral amateurkunst beoefening ) en muzikale manifestaties van groot belang.
Discotheek
De BPA ziet met lede ogen aan dat er na jaren en jaren van overleg nog steeds geen discotheek is in Amersfoort. De jonge Burgers hebben recht op een snelle oplossing. Er dient zo snel mogelijk een discotheek te komen, bij voorkeur in het nieuwe centrale stadsgebied in de omgeving van het station.
Terug naar Overzicht Speerpunten
SPEERPUNTEN STEDELIJKE ONTWIKKELING EN OPENBARE RUIMTE
Belangen van Burgers belangrijker dan die van projectontwikkelaars
Geen rood voor groen
Diftar
Kwaliteit van de openbare ruimte omhoog
Meer zeggenschap voor Burgers
Marktbeleid
Onderwijs
Belangen van Burgers
De BPA vindt belangen van Burgers belangrijker dan die van projectontwikkelaars. Op verschillende plaatsen krijgen Burgers te maken met drastische ingrepen, zoals grof verwijderen van groenvoorzieningen en gebouwen. Dit geldt met name voor Klein Zwitserland, de Stichtse Rotonde, Waterwingebied Liendert/Rustenburg, Hoogland West (rood voor groen), Stoutenburg, het terrein van de Dahlia-vereniging aan de Bonairelaan, het gebied van de Surinamelaan/Curacaolaan, Bos Birkhoven Bokkeduinen.
Deze gebieden mogen op geen enkele manier bebouwd worden. De BPA staat op het standpunt dat de belangen van Burgers altijd voor gaan. Het nieuw op te zetten Wijkbeheer moet bij al deze zaken in een vroeg stadium betrokken worden.
Groen
De BPA vindt dat de gemeente bestaande openbare ruimten en groenvoorzieningen moet respecteren en niet telkens weer voor bebouwing moet aanwenden. Als dat nodig is, draagt de gemeente bepaalde groenvoorzieningen over aan Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer of het Utrechts Landschap.
Diftar
Het Diftar systeem (differentiatie huishoudelijk afval) die het gemeente bestuur voor ogen heeft, dient naar de mening van de BPA niet ingevoerd te worden. Het systeem is fraudegevoelig en zal alleen maar bijdragen aan extra zwerfvuil in stad Amersfoort en haar buurtgemeenten. De BPA stelt zich op het standpunt dat de totale kosten van de huisvuilverwerking hoofdelijk dient te worden omgerekend over de 130.000 inwoners van onze stad. In andere gemeenten in Nederland waar Diftar wèl is ingevoerd zijn de resultaten niet bemoedigend. Een voorbeeld is Zaanstad, aldaar heeft men het Diftarsysteem enkele jaren geleden ingevoerd, om het na een jaar volledig terug te draaien.
Kwaliteit van de openbare ruimte
De gemeente moet meer geld uittrekken voor groenvoorzieningen, wegonderhoud, straatmeubilair, speelvoorzieningen, verlichting, afwatering, politie/ ordehandhaving, graffiti- en vuilverwijdering.
Zeggenschap van Burgers
Wijkbeheer betekent mensen zeggenschap geven over hun buurt. Dit betekent dat de gemeente plannen altijd eerst voorlegt aan het betreffende wijkbeheer. Dit geldt bijvoorbeeld voor de gebieden Klein Zwitserland, de Stichtse Rotonde, Hoogland West, Stoutenburg, het terrein van de Dahlia-vereniging aan de Bonairelaan, het gebied van de Surinamelaan / Curacaolaan. Drastische ingrepen, zoals het bebouwen van eerder genoemde gebieden, kunnen nooit aan de orde zijn zonder dat het betreffende Wijkbeheer zich erover gebogen heeft. Hetzelfde geldt voor Bos Birkhoven/Bokkeduinen. Ontwikkelingen daar kunnen alleen plaatsvinden in overleg met en na instemming van het Wijkbeheer van het Soesterkwartier.
Marktbeleid
De BPA vindt dat er een beter beleid moet komen voor de markten. De fraaie binnenstad met zijn O.L.Vrouweplein, de Hof, Appel- Groenmarkt en het Havik dienen op vrijdag en zaterdag een integrale looproute vormen. Er dient ruimte te komen voor een afzonderlijke plantenmarkt, warenmarkt, vismarkt, bloemenmarkt en evt. boekenmarkt. De bijzondere pleinen structuur bieden kansen om "markstad te worden".
Onderwijs
Alhoewel de onderwijspolitiek voornamelijk een landelijke is kan op lokaal niveau nog in ieder geval het een en ander bereikt worden. Er is een groot aantal middelbare scholen in Amersfoort. Afgestudeerden moeten om een vervolgopleiding op h.b.o. of universitair niveau te volgen meestal naar de stad Utrecht of ver buiten de provincie reizen. Amersfoort dient er naar te streven dat een aantal h.b.o.-opleidingen en sommige universitaire studierichtingen als onderdeel van de universiteit van Utrecht in Amersfoort wordt gehuisvest.
Daarnaast dient de Gemeente Amersfoort gratis cursussen aan te bieden voor Amersfoortse allochtone ouderen. De term zwart/wit scholen is eigenlijk foutief. De scheiding is een taalkundige, n.l. daar waar het Nederlands wel of niet de voertaal op school is.
De BPA vindt dat kinderen in hun eigen wijk naar school zouden moeten kunnen gaan en niet door plaatsgebrek naar andere scholen in verder gelegen wijken moeten uitwijken. Tijdelijke uitbreidingen van scholen door middel van portakabins moeten vooruitlopend op definitieve oplossingen soelaas bieden.
Terug naar Overzicht Speerpunten
SPEERPUNTEN VERKEER EN VERVOER
In een vroeg stadium duidelijkheid over de plaats van HOV-lijnen
Geen HOV-lijn door het Stadspark
Economie
Betere voorzieningen voor fietsers
Meer bewaakte fietsenstallingen
Meer aandacht van scholen voor veilig fietsen
Meer aandacht van bedrijven voor vervoermanagement
Beter parkeerbeleid
Meer parkeermogelijkheden
Kosten voor parkeervergunningen omlaag
Hoogwaardig Openbaar Vervoer
Tracés voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer, HOV verbindingen moeten bij de opzet van een wijk op de tekentafel gepland worden, vergelijkbaar met het inplannen van fietspaden, straten en riolering. De BPA vindt het onaanvaardbaar als deze tracés achteraf door voor- en/of achtertuinen van Burgers worden gepland. Aanleg van de HOV-lijn door het stadspark is voor de BPA onbespreekbaar. Enkele minuten tijdswinst wegen niet op tegen de waarde van een stadspark. Burgers van Schothorst en Kattenbroek hebben zich duidelijk uitgesproken tegen de plannen.
Economie
Amersfoort dient er voor zorg te dragen dat zijn bedrijvigheid niet in gevaar komt door de moeilijke bereikbaarheid van zijn industrielocaties. De BPA vindt dat Amersfoort zijn infrastructuur in en om de stad goed in de gaten moet houden. De door de BPA gewenste (schone) bedrijven vestigen zich nu eenmaal bij voorkeur in gebieden met goede verkeers-, onderwijs-, woon, cultuur- en sportvoorzieningen.
Voorzieningen voor fietsers
Veilige en goed onderhouden fietspaden bevorderen het gebruik van de fiets. Fietspaden dienen zo veel mogelijk vrij te liggen van straten. Bij verkeerslichten moeten meer lussen in het fietspad er voor zorgen dat fietsers sneller groen licht krijgen. Volgens de Fiets Bond Nederland zijn de knelpunten voor fietsers in de afgelopen acht jaar in Amersfoort alleen maar toegenomen. De BPA wil dat veranderen.
Veilig fietsen
De gemeente dient scholen te stimuleren regelmatig aandacht te besteden aan fietsgedrag, verlichting van de fiets en kennis van de verkeersborden en de verkeersregels.
Bewaakte fietsenstallingen
De gemeente moet boodschappen doen op de fiets stimuleren door in winkelgebieden voldoende bewaakte stallingen te realiseren.
Vervoersmanagement
De gemeente dient bestaande en nieuwe bedrijven te stimuleren om aan vervoersmanagement te doen om het woon-werkverkeer van hun personeel te stroomlijnen.
Parkeerbeleid
Een historische stad als Amersfoort heeft een kwetsbare binnenstad, maar ook andere oudere wijken zijn vaak niet berekend op te veel geparkeerde auto's. Daarom moet er op dit gebeid een kwaliteitsverbetering plaatsvinden. De gemeente is verantwoordelijk voor de invulling van de openbare ruimte en voor de handhaving van deze invulling. De BPA wil de binnenstad selectief toegankelijk maken voor auto's van Bewoners. Het totaal weren van auto's van Burgers is ongewenst. De binnenstad moet leefbaar, bereikbaar en bewoonbaar blijven. Vooral voor Bewoners met kleine kinderen, maar ook Bewoners met volumineuze boodschappen en mensen die slecht te been zijn dienen vlot ter plaatsen te kunnen komen.
Parkeermogelijkheden
De gemeente dient voor meer parkeermogelijkheden voor de bewoners van de binnenstad te zorgen, b.v. door het aanleggen van een extra ondergronds parkeerdek onder "Het Boldershof" en door het realiseren van extra parkeerplaatsen langs de stadssingels. Het gebruik van particuliere garages en terreinen die in de avonduren onbezet zijn, is een goede aanvulling. Winkeliers, die niet in de binnenstad wonen en slechts alleen hun auto willen parkeren, zouden van 09.00 tot 21.00 uur van parkeergarages gebruik moeten kunnen maken. De kosten die deze winkeliers moeten maken zijn voor hen, in tegenstelling tot voor de bewoners, fiscaal aftrekbaar. Een zelfde beleid en regeling behoren te gelden voor wijken die direct grenzen aan de binnenstad. Ook in die wijken dienen voldoende parkeerplaatsen te worden gerealiseerd. De gemeente dient geen wijken aan te leggen waar de parkeernorm onder de waarde van 1,2 ligt zoals in Nieuwland en Kattenbroek. Bewoners van nieuwe wijken met een dergelijke lage parkeernorm worden na oplevering opgezadeld met flinke parkeerproblemen. In sommige wijken bezitten gezinnen namelijk soms meer dan twee auto's en ontvangen ook nog wel eens bezoek. Derhalve vindt de BPA het hanteren van een parkeernorm van 1,2 volkomen onrealistisch.
Parkeervergunning
De BPA is het oneens met het huidige beleid rondom de parkeervergunningen.
De gemeente mag niet meer vergunningen afgeven dan dat er plaatsen zijn in een bepaald gebied en bovendien dient de gemeente de vergunningen tegen kostprijs te verstrekken. De vergunningen hoeven niet meer op te brengen dan voor de uitvoering en onderhoud nodig zijn. Al deze zaken rondom parkeerbeleid dienen ook van tevoren met het betreffende Wijkbeheer doorgenomen te worden. Want het motto van de BPA is " het belang van de Burgers staat voorop".
Terug naar Overzicht Speerpunten
Echte invloed op het beleid?
Met dank aan:
Herman Babb, Mathieu Iking, Joris Kaspers, Kees Kraanen, Chris van Lottum, Henk van der Veen, Hans van Wegen, Joke van Woudenberg