Het SWA debacle Het SWA debacle
Een dik rapport van de Rekenkamer met als kern: B&W heeft het knap verknald als het op toezicht op de SWA gaat. Een SWA die teveel geld uitgaf, daar ook nog eens te weinig voor deed en door de gemeente werd gered van een faillissement.
Uit het rapport blijkt zonneklaar dat de Wethouder Financien geen verstand van management en van geldbewaking heeft. Anders laat je het niet zover komen. In elk bedrijf de garantie voor een enkeltje draaideur zonder Gouden Handdruk.
Maar de vertegenwoordigers van de aandeelhouders (u als Burger), de raad van Amersfoort, liet het er bij zitten.
Tuurlijk moet het anders van die raad, maar het 'hoe' mag B&W zelf uitzoeken.
Foei Jantje, nooit meer doen.
Nog erger is het dat diezelfde Jantje de hele SWA inmiddels zodanig op water en brood heeft gezet dat het steeds slechter gaat met de dienstverlening. Minder mensen, dus minder dienstverlening. Meldpunten slechter bemand, WBT's minder ondersteuning, jeugdhonken eerder of helemaal dicht, kinderopvang drastisch minder..... En wie dan nog wel met de SWA in zee gaat mag rekenen op fiks hogere rekeningen dan men gewend was.
Kwaliteit ho maar... de burger van Amersfoort is de dupe.
Eigenlijk hadden we dus een motie van wantrouwen moeten indienen tegen de veroorzaker van dit politieke wanbeleid, wethouder Jan de Wilde. En die lag, eerlijk gezegd, ook klaar. Maar als je dan ziet dat de overgrote meerderheid van de raad het allemaal maar normaal vindt dat de aandeelhouders van Amersfoort moeten opdraaien voor de kosten van het SWA debacle, dan heeft indienen daarvan geen enkele zin.
Alhoewel.... mijn gevoel zegt dat we nog meer gaan horen van de SWA en de dienstverlening.
Nieuwbakken wethouder Mirjam van der Weg mag nu op korte termijn aan de raad duidelijk maken dat het allemaal buitengewoon goed gaat met die SWA. Zou ze dat dan ook aan de klant vragen?