BPA vragen begroting 2009-2012

BPA                                   Begroting  2009 – 2012

 

 

Amersfoort, 2 november 2008.

 

 

1. In de begroting beschrijft u in de financiële toelichting de wijzigingen tov. de vorige begroting.

 

  • Als de begroting van 2008 en 2009 naast elkaar worden gelegd, dan constateren we dat

de lasten voor 2009 met ruim € 46 miljoen stijgen.

  • De baten stijgen met € 38 miljoen.

 

In de staten met de wijzigingen is maar voor een gering deel aangegeven waar dat betrekking op heeft.

Vraag 1a: kunt u aangeven per begrotingsprogramma, waar de lastenstijging door veroorzaakt wordt?

Vraag 1b: idem voor de baten?

 

2. Lokale lasten:

 

Afvalstoffenheffing: Het staatje over de kostenbasis op pag. 25 klopt niet.

                                               Begr.2008                    Begr. 2009.                  verschil

Kosten ROVA                         6.956                            6.348                         - 508.000

Kosten AVU                             5.281                           5.387                         + 106.000

Overige kosten                              670                              986                         + 316.000

12.907                                                    12.721

compensabele BTW                   2.150                          2.150

kostenbasis                              15.057                          14.781

 

volgens de budgetneutrale begrotingsaanpassingen zouden de kosten van de AVU met 508.000 dalen en door areaal-ontwikkeling nog eens met 99.000. Dat is in de cijfers niet terug te vinden.

 

Vraag 2a. Kan de staat aangepast worden?

Verder is opmerkelijk dat de overige kosten met bijna 45% stijgen.

Vraag 2b. Kunt u een specificatie geven van de overige kosten over 2008 en 2009.

 

3.

In aanvulling op punt 2.

Volgens prog. 12 (pag.155)stijgen de inkomsten van belastingen en heffingen tov vorig jaar(pag.209) fors. De Afvalstoffenheffing en het Rioolrecht zijn kostendekkend en hebben dus weinig invloed op extra inkomsten (alleen de innings-kosten en de BTW zijn daarin begroting technisch van belang).

De hondenbelasting en precariobelasting verschillen niet veel. De grootste wijziging doet zich voor in de OZB. Aan de batenkant van de begroting staan de volgende cijfers voor de OZB: Begroting 2008 pag. 62 en begroting 2009 pag. 26.

 

                                               Begr.2008        Begr.2009                    verschil             3,5%

Raming OZB 2009                   25.684              26.602                              918              899

Raming OZB 2010                   26.170              27.157                          1.023               915

Raming OZB 2011                   26.647              27.700                              953              932

                                                                                                           2.894

 

vraag 3a: waarom is dit bedrag van € 2,9 miljoen aan extra inkomsten niet terug te vinden in hoofdstuk 2 (pag 16 t/m 22) bij wijzigingen tov de vorige meerjarenbegroting ?

 

Aan de lastenkant van de belastingen en heffingen op dezelfde pagina’s (2008:209 en 2009: 155) staat:

                                               Begr.2008                   begr.2009                    verschil

Raming 2009                           3.219                          4.079                             860

Raming 2010                           3.308                          4.168                             860

Raming 2011                           3.295                          4.204                             909

                                                                                                                      2.629

vraag 3b: waarom is dit bedrag van € 2,6 miljoen aan lasten niet terug te vinden in hoofdstuk 2 bij wijzigingen tov de vorige meerjarenbegroting?

vraag 3c: Wat is de reden van deze wijzigingen?

vraag 3d: Kunt u een specificatie geven van de lasten over 2008 en 2009?

 

De inkomsten van de verschillende belastingen en heffingen staan gespecificeerd in de tabel op pag. 26 van de begroting 2009.

Deze tabellen zijn samengesteld aan de hand van de berekeningen van de kostenbasis. Dit is te zien bij de kostenbasis van het Rioolrecht (pag. 24) en de Afvalstoffenheffing  (pag. 25).

In de kostenbasis worden ook meegenomen de kosten voor de inning van de belastingen en heffingen.

 

Volgens de gemeentewet is dit toegestaan.

Bovendien blijkt uit de begroting van 2008 en 2009 dat er al een grote stijging (bijna 20%)van de lasten voor belastingen en heffingen is, tussen de gerealiseerde cijfers over 2006 (€ 2.497.000) en die over 2007 (€ 2.947.000)

 

Vraag 3 e: Waarom stijgen de lasten in 2009 ineens zo explosief?  

Ze stijgen immers met meer dan 25 % tov 2008!

 

Op deze manier wordt er in drie jaar tijd bijna € 2,6 miljoen aan de middelen van de interne bedrijfsvoering van het stadhuis toegevoegd.

Dit staat haaks op de indruk die gewekt wordt in het staatje van pag. 14. Daarin staat dat er bezuinigd wordt door beperking van de prijsstijging 2009 van €1,5 miljoen. Dat is in 3 jaar tijd een bedrag van (3 x € 1,5 milj.) € 4,5 miljoen te verminderen.

Vraag 3 f: Waarom wordt over de toevoeging aan de interne bedrijfsvoering geen uitleg gegeven in de begroting?

Vraag 3 g: Wat is de reden van de toevoeging?

Vraag 3 h: Rekent u op deze manier niet uw eigen taakstelling tot beperking van de prijsstijging door aan de burgers?

 

De verhoging van de interne middelen wordt voor € 2.6 miljoen in rekening gebracht bij burgers en bedrijfsleven door de belastingen en heffingen te verhogen. Dit komt o.a. naar voren in de overige kosten van de afvalstoffenheffing die maar liefst met bijna 45 % stijgen. Onder die overige kosten vallen ook de innings-kosten van de afvalstoffenheffing. Ook bij het rioolrecht is dit volgens mijn informatie in de onderhoudskosten meegenomen.

 

Door de hogere innings-kosten zijn de afvalstoffenheffing en het rioolrecht dus minder gedaald dan op grond van de overige kosten zou kunnen. Ondanks de verlaging van het rioolrecht en de afvalstoffenheffing worden de burgers geconfronteerd met een lastenverzwaring.

Vraag 3 i : Waarom wordt hier in de begroting geen aandacht aan besteed?

 

Bij de lentebrief heeft u aangegeven, dat de opbrengsten uit de OZB ongeveer 350.000 hoger lagen dan geraamd. Het zag ernaar uit, dat de economische waarde hoger lag dan in de begroting opgenomen. U zou dat analyseren.

Vraag 3 j : Wat heeft de analyse opgeleverd?

 

Vraag 3 k : heeft dit nog consequenties voor de OZB tarieven van 2009?

Omdat de WOZ waarden niet meer worden verdeeld in eenheden van € 2500, wordt er ook belasting geheven over de afrondingsbedragen. Dit levert naar onze berekening ongeveer € 70.000 extra OZB op.

Vraag 3 l : Is dit meegenomen bij het vaststellen van het heffingspercentage?

 

 

4.

Bij deel 2 de financiële toelichting: de totstandkoming van de begrotingsramingen is voor de peilaanpassingen een bedrag opgenomen van € 5,8 miljoen. Dit is een fors bedrag.

Vraag 4a: Kunt u dit bedrag specificeren?

 

Normaal gesproken staat er in de begroting een opsomming van de begrotingsgrondslagen. In deze begroting staat hij niet.

Vraag 4b: Kunt u alsnog een staatje met de begrotingsgrondslagen leveren?

 

5.

Bij de dekking van de begroting is ook het voordeel op de opvangvoorzieningen in 2013 betrokken. Het gaat om een bedrag van € 0,9 miljoen.

Door dit te doen legt u reeds beslag op gelden die voor een volgende raadsperiode bestemd is. Bovendien zou door wijziging van rijksbeleid dit voordeel nog kunnen veranderen.

Vraag 5a: Is het ethisch juist om nu al gelden te onttrekken die bij de volgende raadsperiode horen?

 

Verder vallen de opvangvoorzieningen onder de beleidsvelden van de WMO. Bij de behandeling van eerdere jaarstukken heeft de raad uitgesproken geen onderscheid te willen maken in gelden voor de verschillende beleidsterreinen, maar alle budgetten voor de beleidsvelden te beschouwen als WMO geld. Gelden die binnen de WMO overblijven worden gestort in de WMO reserve.

Vraag 5b: In welke onderdelen van de WMO worden deze gelden besteed?

 

Als het bedrag van € 0.9 miljoen wordt ingezet voor de algemene dekking  van de begroting van 2009 moet u dus expliciet toestemming vragen aan de raad om die gelden te onttrekken aan de WMO.

Vraag 5c: Wanneer heeft u die toestemming gevraagd?

 

6. De saldireserve:

 

Aan de saldireserve worden 3 bedragen onttrokken:

  1. € 802.000 voor projecten die geen uitstel dulden
  2. € 1,5 miljoen voor Fiber to the Home
  3. € 714.000 ter dekking van de onder 5 genoemde  voordeel op de opvangvoorziening.

 

Het bedrag van € 1,5 miljoen voor Fiber to the Home wordt in een keer afgeschreven. Volgens het staatje 2.8 op blz. 20 wordt het geld over meerdere jaren aangewend. Bij de begroting van programma 11 wordt onder ‘toevoeging of aanwending reserves’ geen bedrag geboekt.

 

Vraag 6a: Is het juist te stellen dat de bedragen bestemd voor 2010 t/m 2012 (€ 1.050.000) worden gebruikt ter dekking van de begroting van 2009?

Vraag 6b: Indien ja, is het dan correct om dekking van de gelden voor Fiber to the Home in de jaren 2010 t/m 2012 uit de dan beschikbare middelen te voldoen? Wordt daarmee niet een onnodig risico gelopen, bovenop de risico’s die al in de kadernota staan?

Vraag 6c:  In 2008 is reeds € 130.000 ter beschikking gesteld voor Fiber to the Home. Hoort dat geld niet binnen het budget van € 1,5 miljoen? In de stukken over Fiber to the Home wordt er met geen woord over gerept.

 

Het bedrag van € 714.000 (rente van de saldireserve) wordt onttrokken aan de Saldireserve, terwijl de reserve onder het bedrag van € 6 miljoen uitkomt. Het gaat dan met name om de rentebijschrijving over 2009 ad. € 289.000.

Vraag 6 d : Op grond van welke uitspraak van de raad is dat mogelijk?

 

De € 714.000 wordt aangewend voor de dekking van € 0,9 miljoen.

Vraag 6 e: Hoe wordt het verschil van € 186.000 verantwoord?

 

7. In voorgaande jaren en komende jaren is/wordt er realistischer geraamd.

Voor 2007/2009            2010                 2011

Bedrag             €3.5 miljoen                  € 0.4 miljoen     € 0.3 miljoen.

(bron: begrotingen van 2007 t/m 2009)

 

Volgens de lentebrief is er m.i.v. van de begroting van 2008 voor ongeveer € 6 miljoen aan “onderuitputtings-taakstelling”.Van deze taakstelling was ten tijde van de lentebrief nog niets gerealiseerd.

Vraag 7a: Kunt u aangeven op welke posten de extra inkomsten worden gegenereerd en hoeveel?

Vraag 7b: Kunt u aangeven op welke posten de “onderuitputting” plaats vindt en om welke bedragen het gaat.

Vraag 7c: Over welk beïnvloedbaar begrotingsbedrag van 2009 is de “besparing” gerealiseerd?

Bij deze begroting wordt de prijsstijging beperkt met 2%. Dat levert een bedrag van € 1,5 miljoen op.

Vraag 7d: Kunt u per begrotingsprogramma aangeven om welk bedrag het gaat?

 

 

Op blz 15 staat:

“Voor het overige konden incidentele tekorten worden verevend met incidentele overschotten in andere jaren.”

Vraag 7e: Kunt u uitleggen hoe deze opmerking zich verhoudt tot het uitgangspunt realistischer en risicovoller ramen?

Vraag 7f: Kunt u per begrotingsprogramma aangeven hoeveel budget structureel is, hoeveel budget incidenteel is met een bestemming en hoeveel budget er incidenteel is dat nog vrij te besteden is?

 

8.

Bij het opzetten van het contractmanagement zijn er voor de verschillende afdelingen reserves ( totaal € 2.225.000) in het leven geroepen om de risico’s van de invoering af te dekken. Na 10 jaar mag men veronderstellen, dat er voldoende ervaring met het contractmanagement is opgedaan. Bovendien blijkt uit de laatste jaarrekeningen, dat de hoogte van de reserves niet in verhouding staat tot de aanwending daarvan.

 

Vraag 8a: Waarom worden deze reserves niet verlaagd/afgebouwd?

 

 

In afwachting van de schriftelijke beantwoording van uw vragen,  het liefst vòòr 9 november 2008,

 

 

Namens de fractie van de Burger Partij Amersfoort ( BPA )

Gerard van den Bedem, Gerard van Vliet en Hans van Wegen.